"det tager lang tid at amme"
Hej, jeg kæmper hårdt på at få amningen op at køre...Min søn er 5 uger og jeg har siden fødslen siddet flere timer og ammet, hvilket er rigtig hårdt da vi også har et ældre barn. Jeg kan godt bruge 3 timer på at amme. Hvis jeg tager ham væk fra bryster før han falder i søvn begynder han at græde også kan jeg starte forfra. Vi kæmper stadig med at få ham til at bruge sut. Efter en omgang med brystbetændelse var det som om jeg ikke havde mælk nok i det ene bryst og da jeg oplevede at han stadig var sulten efter at have ligget ved beystet flere timer, prøvede jeg at give ham en flaske mme. Jeg har nu givet ham en flaske med 160 ml mme til aften den sidste uge, hvilket fungerer fint da han ofte tager en god lur efterfølgende og mine (meget ømme) bryster bliver aflastet. Nu har jeg hørt om flere der kun bruger omkring 20 min. på at amme så jeg bliver en smule frustrerer over at jeg sidder flere timer hver gang. Han sutter aktivt ved brystet, gylper ikke og bliver meget ulykkelig når jeg fjerner ham fra brystet. Kan det være fordi jeg bruger sutte brikker at det tager så lang til? Jeg har fået at vide at han har en rigtig god sutteteknik...hjælp, hvad gør jeg forkert....
Catrines svar
Hej og tak for dit spørgsmål.
Jeg er ked af at høre, at amningen føles som en udfordring for dig. Det skulle gerne begynde at blive nemmere, men det lyder ikke sådan på dig?
For det første vil jeg sige, at det er meget forskelligt hvor længe et barn bruger på at blive ammet. I de første ca 2 mdr kan man godt have følelsen af at man ammer hele tiden. Det er ikke unormalt at barnet vil die 10-12 gange i døgnet.
Dog synes jeg det lyder som om hver ammeseance tager for lang tid for dig og din søn. Det lyder som om han hyggesutter en hel del, og måske ikke så effektivt. Det skulle ikke have den store betydning om du bruger suttebrik eller ej.
Når han ligger hos dig er det vigtigt, at du holder gang i ham, forstået på den måde, at hvis han hurtigt efter han er startet med at blive ammet, falder hen, enten falder i søvn eller bare sutter lidt dovent, så skal du nusse ham hænder og fødde og evt. tage lidt af tøjet/tæppet/dynen af ham. Hvis det er for varmt falder han hurtigere i søvn. Han skal selvfølgelig ikke fryse - men lige vækkes lidt op af "dvalen". Han bør sutte effektivt i mindst 10 min pr måltid, men ikke ligge længere end 45 min i det hele - ellers ligger han og sutter uden at drikke (det kaldes non-nutritive sucking).
Hvis du synes at han sutter med for lidt sug, så skal du tage ham fra og så vil det være en god ide at bruge en malkemaskine til at stimulere til mere mælk. Det vil være en god ide at malke ud efter de amninger, hvor han er faldet for hurtigt i søvn, og altså ikke har suttet så effektivt.
I stedet for at give din søn flaske, vil jeg anbefale dig at prøve en metode kaldet Lact-aid. Det består af en tynd slange som fastgøres ved brystvorten. For enden af slangen sidder en flaske. Når din søn så dier, og begynder at falde hen, så åbner man for flasken, og han får nu både din mælk via amning, og mælken (enten din udmalkede mælk eller mme) fra flasken. Han får hermed følelsen af at blive mæt ved brystet, og man forstyrrer ikke amnigen med flaske.
Dette slange-flaske system kan købes i Ønskebørn.
Jeg håber at du vil give det en chance - det er ikke så bøvlet som det lyder. :-) Det vil gøre chancen for at amme fuldt rigtig god, modsat nu, hvor han får en flaske (en flaske bliver hurtigt til flere, og så vil din mælkeproduktion falde).
Håber det lykkes for dig.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk