Hej Julymama,
din dejlige datter har brug for ca. 13 timers søvn i alt, dvs 11-12 timer om natten + en god middagssøvn.
Jeg tror, det vil være en god ide at lægge hende i seng MEGET tidligere om aftenen. De små størrelser har det som regel bedst med at komme tidlidt i seng - og ikke først når de er ved at dratte om af træthed...
Hun skal ha' et godt stort og mættende måltid om aftenen - ved 18-18.30 tiden - og så vil det være en god ide med en godnatslurk lige før hun skal i seng.
Aftenrutinen med hygge, sang og kram bør ikke foregå i hendes værelse - dér sover hun kun! På den måde bliver det klart for hende, hvornår det er sovetid. Slut aftenhyggen med en omgang godnatlatter = hun skal ha' det sjovt og gerne grine rigtigt, før hun bliver puttet i seng
- så hun bliver lagt med en total positiv stemning. Når du lægger hende i seng, giver du et kram og et kys - og slutter med en "vifte" = et let tryk / et kram oppefra mens hun ligger. Og så går du med det samme ud af værelset med en "godnatremse" fx go'nat med dig, og sov nu godt! Gentag remsen flere gange på vejen ud og afvent så hendes reaktion, mens du står udenfor døren. Hun bliver sikkert sur og protesterer - det må hun gerne, lad hende skælde lidt ud! Men hvis hun bliver ked af det, får hun hjælp - først prøver du med en høj godnatremse udenfor døren - afvent reaktion - gentag - hvis hun ikke beroliger sig, går du ind, lægger hende tilrette, giver en vifte og går med det samme remsende ud igen.
Det bliver en - sikkert lang - dialog mellem jer to men masser af remser og korte indgreb. Det kan godt tage 20 - 45 min at overbevise hende om, at det er sovetid og at der ikke foregår andet, end at hun skal sove - samtidigt viser du løbende at du er der og giver den hjælp hun har brug for, for at kunne sove godt og trygt og længe 
Allerede næste aften vil du mærke, at du ikke behøver at hjælpe så meget mere - og efter 3-4 aftener med stadit færre tilrettelæggelser, vifter og remser vil du kunne lægge hende uden protester.
Men nu vil jeg slutte her - hvis du synes, det er noget der vil kunne fungere for jer, kan du læse mere i Anna Wahlgrens "Sove hele natten" - den kan købens på Annas hjemmeside.
Jeg har oversat flere af Anna Wahlgrens bøger til tysk - og har også lavet den danske oversættelse af "Sove hele natten". Derudover er jeg aktiv som sove-coach både på Annas forældreforum og her i Tyskland, hvor jeg bor.
Hvis du vil vide mere eller har brug for tips, må du gerne skrive til mig: loneo@t-online.de
Kærlig hilsen
Lone