Eksperthjælp: Er endelig blevet gravid - men nu er min kæreste gået fra mig.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.338 visninger
13 svar
0 synes godt om
21. maj 2012

Tina Sandager

"Er endelig blevet gravid - men nu er min kæreste gået fra mig."

Hej Tina.
Jeg er en pige på 21 år. For 3 uger siden gik min kæreste fra mig, vi havde været sammen i to år og han har hele tiden givet mig det indtryk at han gerne ville have børn sammen med mig. Så vi startede for et år siden og nu står jeg så her 3 uger efter han gik fra mig og han fundet ud af jeg er gravid.
Nu er mit spørgsmål så, hvor stor er min chance for at blive gravid igen hvis jeg vælger en abort? Og hvorfor tog det så lang tid at blive geavid?Jeg er så bange og ved ikke hvad jeg skal gøre, mit største ønske har altid været at få en familie og nu føler jeg mig tvunget til at vælge et barn fra som jeg ønskede mig så inderligt.
Håber du kan hjælpe.
Triste tanker her fra

Tinas svar

Kære PKM,

Tak for dit brev, som jeg først har set idag pga Kr. Himmelfartsferien.

Jeg kan virkelig godt forstå, at du er trist og ked af det. Jeg er ked af at høre om den svære sitation du står i, og jeg kan godt forstå at det er nogle svære valg du er ude i her.

Mht til dit spørgsmål om hvorfor det har taget dig et år at blive gravid, så kan jeg desværre ikke svare dig helt entydigt på det. Normalt tager det ikke så længe at blive gravid når man er så ung som dig. Det er faktisk nu og de kommende 3-4 år, du er allermest fertil. Men der kan jo være rigtigt mange faktorer der har spillet ind. Måske har I ikke haft sex på de "helt"rigtige tidspunkter. Måske er din ex-kærestes sædkvalitet ikke helt i top. Måske er din mestruation ikke helt regelmæssig - og derfor heller ikke din ægløsning??

Hvis du var patient på en fertilitetsklinik, så ville lægerne se positivt på dine chancer for at blive gravid af behandlingen fordi du tidligere i dit liv har opnået en spontan graviditet - dvs man ville gå ud fra at et befrugtet æg ville have rigtigt gode chancer for at sætte sig fast og blive til et barn.

Men det vigtigste er, at du er gravid nu og står i den situation hvor du skal vælge om du vil have barnet som alene-mor eller om du skal vælge en abort.

Mht om en abort kan forringe dine kommende chancer for at blive gravid, så er det sådan, at der hvert år foretages 1000 vis af provokerede aborter i Danmark uden efterfølgende komplikationer. Få gange sker der det, at kvinden får en underlivsbetændelse efter indgrebet og hvor æggelederne derefter kan blive skadede. Men det er MEGET sjældent - heldigvis.

Jeg vil råde dig til at tænke dig rigtigt godt om. Du skal vælge med dit hjerte, hvad der er det rigtige for dig. Du skal ikke fravælge en abort nu, fordi du er bange for om du så kan blive gravid på sigt. Det der tæller er, om du mener du er et sted i dit liv lige nu, hvor du gerne vil have et barn som alene-mor. Jeg går udfra at I ikke skal finde sammen igen udfra det du skriver.

Jeg vil opfordre dig til at fortælle din ex-kæreste at du er gravid, men valget om du skal, eller ikke skal have barnet er dit - alene.

Du har garanteret hovedet fyldt af spekulationer i forhold til om du skal gennemføre graviditeten eller ej. Det kan være en god ide at skrive en liste med alle argumenterne for og imod - men når alt kommer til alt, så er du den eneste der kan tage beslutningen og den skal du tage med dit hjerte og din "mave" - altså det du mærker helt fysisk i maven, når du tænker på enten den ene eller den anden udvej. Det er nemlig dèr din intuition bor.

Du er meget velkommen til at ringe til mig, hvis du mener det vil kunne hjælpe dig til at blive afklaret. Den første halve time er altid uforpligtende og gratis.

Mit tlf nr: 26274660

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke og pas rigtigt godt på dig selv - det fortjener du.

De kærligste hilsner,

Tina.

P.s. Til dig og andre interesserede. Klik på dette link:

http://www.tinasandager.dk/index.php/nyhedsbrev

og få mit gratis nyhedsbrev med nyttig viden om fertilitet direkte i din indbakke.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2012

Mutti2B

Det er da vel lige så meget mandens valg eller har jeg helt misforstået noget

Anmeld

21. maj 2012

RGN

Profilbillede for RGN
Mutti2B skriver:

Manden kan komme med sin mening, men i sidste ende har kvinden jo mulighed for at træffe beslutningen alene.

Det er muligt man finder det uretfærdigt, men så må man skrive et klagebrev til biologien.

Anmeld

21. maj 2012

isabellasmor

RGN skriver:

Manden kan komme med sin mening, men i sidste ende har kvinden jo mulighed for at træffe beslutningen alene.

Det er muligt man finder det uretfærdigt, men så må man skrive et klagebrev til biologien.

Anmeld

21. maj 2012

Plysbjørnen

Mutti2B skriver:

Det vil da aldrig nogen sinde kunne blive mandens valg, det er jo ikke ham indgrebet skal udføres på...

Anmeld

21. maj 2012

OktoberMor

Det er begges valg.. det er da så forfærdeligt at nogen tager et valg selv uden at inddrage den anden halvdel.. For det er da ham der har gjort det muligt at blive gravid.. 

Så ja manden har lige så meget at sku ha sagt som kvinden, bare fordi det er kvinden der går med barnet , giver det ikke ret til at lege "konge"... Det er sku for klamt! Man er to, og det vil man altid være uanset om man er sammen eller ej.. 

Anmeld

21. maj 2012

Plysbjørnen

lillemor92 skriver:

Det er begges valg.. det er da så forfærdeligt at nogen tager et valg selv uden at inddrage den anden halvdel.. For det er da ham der har gjort det muligt at blive gravid.. 

Så ja manden har lige så meget at sku ha sagt som kvinden, bare fordi det er kvinden der går med barnet , giver det ikke ret til at lege "konge"... Det er sku for klamt! Man er to, og det vil man altid være uanset om man er sammen eller ej.. 

Det vil sige at du mener det er helt fair at han forlanger en abort selvom kvinden ikke ønsker det, men hun må ikke gennemføre en graviditet han ikke ønsker??? Det er da lige så usmageligt som det andet... Men min holdning er at er man voksen nok til at "hygge" sig uden beskyttelse er man også voksen nok til at tage det ansvar der følger med...

Anmeld

21. maj 2012

OktoberMor

Aniteb skriver:

Det vil sige at du mener det er helt fair at han forlanger en abort selvom kvinden ikke ønsker det, men hun må ikke gennemføre en graviditet han ikke ønsker??? Det er da lige så usmageligt som det andet... Men min holdning er at er man voksen nok til at "hygge" sig uden beskyttelse er man også voksen nok til at tage det ansvar der følger med...

Hey hey, ikke proppe ord i min mund.. Jeg skrev min mening fra det ene synspunkt ikke det andet.. Men hvis vi også skal snakke om det andet så mener JEG at det self ikke er okay at tvinge en til at tage en abort mod sin vilje, men man skal stadig snakke sammen om det, og prøve så vidt muligt at komme frem til en aftale om det.. 

For det er bestemt heller ikke fair at få et barn når modparten ikke vil, nogen gange skal man også tænke på hvad der er bedst at byde sit barn og ikke sig selv, for hvem vil tvinge et barn til verden, hvis moren/faren ikke vil ha en skid med det at gøre?? - Jeg syntes personligt det er unfair, men derimod er det noget helt andet hvis man bliver gravid hvor begge er enige om det, hvor den ene så skrider fra det, det er noget helt andet!!

Anmeld

21. maj 2012

Maise86

Jeg tænker også at far skal høres i denne sag! Mor kan ikke tvinges til abort, men jeg synes bestemt at far skal 'fritages for ansvar' hvis han ikke ønsker at være en del af det!

Anmeld

21. maj 2012

Mutti2B

Aniteb skriver:

Det vil da aldrig nogen sinde kunne blive mandens valg, det er jo ikke ham indgrebet skal udføres på...

Ej, den del af biologien har jeg nu styr på . Jeg synes bare ikke at vi må glemme de mænd der sidder derude hvis liv også ændres; hvad enten det er abort eller ej!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.