Eksperthjælp: Madvaner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

414 visninger
1 svar
0 synes godt om
21. april 2009

Rikke L. Rahm

"Madvaner"

Hej vi har et problem med at den mindste datter ikke vil spise aftensmad. Hun spiser godt til morgen, middag og frugt, men når vi kommer til den varme mad snerper hun munden sammen og der er ikke noget at gøre. Senere på aftenen kan hun godt finde på at signalere at hun vil have frugt eller rugbrød, så det er ikke fordi hun ikke er sulten. Hun har aldrig brændt sig på maden, så det er ikke angst, og hendes havregrød om morgenen er jo også varm/lun. Der var en dag hvor vi var ude ved mine svigerforældre til middag og fik serveret varm mad, der var problemmet det samme så det er heller ikke tidspunktet på døgnet. Jeg har snakket med sundhedsplejen om det men fik ikke rigtigt noget jeg kunne bruge, så nu prøver jeg her... Sundhedsplejen præciserede bare at vi skulle virke som om vi var ligeglade med om hun spiste eller ej (ikke presse hende) og fokusere på at gøre maden til en hyggelig stund. Det gjorde vi allerede inden....
Har du et godt råd? Betyder det noget?, når hun spiser godt ved de andre måltider og vokser og trives fint?

Rikkes svar

Hej

Når Jeres datter ellers spiser som hun skal til de andre måltider, så er jeg ikke bekymret. Hun skal nok få det hun har brug for i løbet af dagen.
Mit råd er at lade være med at fokusere så meget på det og lade hende være. Tilbyd hende det samme som jer og vælger hun ikke at spise det, så er det også ok. Men bliv endelig ved med at tilbyde hende det samme som jer andre i familien. Også selv om hun ikke spiser det. Hun skal have lov og sidder og stikke og undersøge det.
Hun skal nok begynde at spise den varme mad når hun er klar.

Venlig hilsen Rikke Rahm

Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2009

Sweet1978

Ja det var også præcist det svar jeg fik. Jeg havde også et indlæg i debatten omkring det og folk blev chokerede over at jeg nægtede hende andet mad efter hun havde sagt nej til aftensmaden. Så nu bliver hun tilbudt aftensmaden som hun sjældent spiser, signalerer hun så at hun er sulten senere får hun rugbrød eller frugt (noget sundt). Hun skal ikke i seng på tom mave selv om det var det min sundhedspleje rådede mig til for at presse hende til at spise. Jeg har fået troen på at hun spiser når hun er sulten og at den varme mad nok skal falde i smag på et tidspunkt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.