Problemer om morgen!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

777 visninger
7 svar
0 synes godt om
20. maj 2012

Anonym trådstarter

Hej piger!

Jeg har en sted datter på 7 (8 til september) Hun er utrolig svær  at have med at gøre om morgen selvom det ikke er mig der vækker/tager tøj på osv. Hun gider ikke stå op, skriger heeelt vildt i en halv time ting som fx "AV MINE ØJNE SLUK LYSET" også vil hun sove videre, også fx "JEG FRYSER ARGH!" Hun bliver som regl langt ind på sofaen om morgen, men føler bare at det er et dårligt alternativ, hun burde da stå op, ordne sin seng, osv ?? 

Hun gider heller ikke rydde sit værelse  op, ordne sin seng, og hvis hun ik får sin vijle er hun bare sur indtil far overgiver sig?!?!

Vi har hende en uge af gange..

Nogen som kan hjælp ? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2012

Angelspot

Anonym skriver:

Hej piger!

Jeg har en sted datter på 7 (8 til september) Hun er utrolig svær  at have med at gøre om morgen selvom det ikke er mig der vækker/tager tøj på osv. Hun gider ikke stå op, skriger heeelt vildt i en halv time ting som fx "AV MINE ØJNE SLUK LYSET" også vil hun sove videre, også fx "JEG FRYSER ARGH!" Hun bliver som regl langt ind på sofaen om morgen, men føler bare at det er et dårligt alternativ, hun burde da stå op, ordne sin seng, osv ?? 

Hun gider heller ikke rydde sit værelse  op, ordne sin seng, og hvis hun ik får sin vijle er hun bare sur indtil far overgiver sig?!?!

Vi har hende en uge af gange..

Nogen som kan hjælp ? 

Tror det er et mindre heldigt alternativ at sende hende fra sengen ind til sofaen. Jeg kan ikke se hvad det gavner? Hvis hun har svært ved at vågne, hvad det kan lyde til, så må hun vækkes lidt før så hun kan vågne i lang tid. Og så vil jeg forsøge mig med at give hende tidspunkter der skal overholdes. Feks. kl 7 er du oppe, kl 7.15 skal du være i køkkenet og spise din mad iførst dit tøj som du selv har lagt frem dagen før. Det mener jeg hun er gammel nok til. Men det er også sat lidt på spidsen, tæbnker da bare farmand skal hive damen op når hun har slumret længe nok Og det samme gælder oprydning, hjælp i huset osv.

Evt indføre et smileysystem, det er der nogen der har succes med, andre bryder sig ikke om det. Men hver gang pigern gør noget godt, så får hun en smiley og så kan hun optjene smileys og bytte til noget godt eller få frataget smiley hvis aftalerne ikke er overholdt.

Hvis i har hende en uge af gangen, så er det jo også jeres opgave at opdrage hende

Anmeld

20. maj 2012

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman

Kommer hun tidlig nok i seng ? Min sover ved 7.30 og vågner kl 6.00 hver dag, Også weekend. Uden brok. Ang rengøring hader hun det. Men jeg tænder for noget godt musik og hjælper lidt. Så synes hun ikke det er så slemt.

Anmeld

20. maj 2012

Anonym trådstarter

Angelspot skriver:

Tror det er et mindre heldigt alternativ at sende hende fra sengen ind til sofaen. Jeg kan ikke se hvad det gavner? Hvis hun har svært ved at vågne, hvad det kan lyde til, så må hun vækkes lidt før så hun kan vågne i lang tid. Og så vil jeg forsøge mig med at give hende tidspunkter der skal overholdes. Feks. kl 7 er du oppe, kl 7.15 skal du være i køkkenet og spise din mad iførst dit tøj som du selv har lagt frem dagen før. Det mener jeg hun er gammel nok til. Men det er også sat lidt på spidsen, tæbnker da bare farmand skal hive damen op når hun har slumret længe nok Og det samme gælder oprydning, hjælp i huset osv.

Evt indføre et smileysystem, det er der nogen der har succes med, andre bryder sig ikke om det. Men hver gang pigern gør noget godt, så får hun en smiley og så kan hun optjene smileys og bytte til noget godt eller få frataget smiley hvis aftalerne ikke er overholdt.

Hvis i har hende en uge af gangen, så er det jo også jeres opgave at opdrage hende

Ja føler bare at det er lidt svært, for hun virker ikke intrasseret i noget, hun vil bare sove? Hvad skal vi så gøre så hun skriger somom hun bliver slået ? folk herude skulle tro at vi slog hende 

Men det smiley system burde vi i hvert fald prøve, det ville også være rart hvis hun bare var lidt mere "moden" når der engang kommer en lille ny.

Det sjove er bare at når hun er hos sin mor gør hun alt. Går pænt i seng, laver lektier, rydder værelset op, alt 

Og når vi spørger hvorfor hun ik gør det her siger hun - gider ikk

Synes det er yderst frus.. Og alt det med at hun er så ligeglad med tingende inkl os sommetider slider på kærestens og jegs forhold 

Anmeld

20. maj 2012

Anonym trådstarter

Aisha skriver:

Kommer hun tidlig nok i seng ? Min sover ved 7.30 og vågner kl 6.00 hver dag, Også weekend. Uden brok. Ang rengøring hader hun det. Men jeg tænder for noget godt musik og hjælper lidt. Så synes hun ikke det er så slemt.

Ja altså hun bliver puttet kl 20 og vækkes kl halv 7

Anmeld

21. maj 2012

Angelspot

Anonym skriver:

Ja føler bare at det er lidt svært, for hun virker ikke intrasseret i noget, hun vil bare sove? Hvad skal vi så gøre så hun skriger somom hun bliver slået ? folk herude skulle tro at vi slog hende 

Men det smiley system burde vi i hvert fald prøve, det ville også være rart hvis hun bare var lidt mere "moden" når der engang kommer en lille ny.

Det sjove er bare at når hun er hos sin mor gør hun alt. Går pænt i seng, laver lektier, rydder værelset op, alt 

Og når vi spørger hvorfor hun ik gør det her siger hun - gider ikk

Synes det er yderst frus.. Og alt det med at hun er så ligeglad med tingende inkl os sommetider slider på kærestens og jegs forhold 

Jeg tænker respekt og grænser. Hvor er de?? I den alder hun har nu, er det en søgen på grænser og hun er nødt til at vide hvor i har jeres grænser. Sæt dem evt op på en tavle og sig: i dag har vi lavet en regel der hedder, at efter aftensmaden, så tager man sin tallerken og vasker af inden man selv kommer den i opvaskemaskinen. Det udløser en smiley. Smileyen kan også være et klistermærke, eller noget andet som interesserer din bonusdatter. Det skal hænge synligt. Aftal på forhånd om i håndhæver det strikst eller mere afslappet, så hun lige kan værre sig til det. Og det kræver en tilvænning! Men lad være med at synes det er synd for hende. Hun vil muligvis brokke sig og være rigtig gal, men i er nødt til at holde fast. 

Hvor er hendes far i alt det her??? 

Du spørger hvad i skal gøre hvis hun begynder at skrige som om i slår hende. Hun har nok fundet ud af at det afskrækker jer, fordi det kan være rigtig voldsomt. Så nu er i nødt til at ignorere det og lade hende skrige. Og så må i forklare for naboen hvorfor hun skriger sådan, hvis i har behov for at udtale jer om det. Lad hende i stedet vide, at huvis hun er sur over de ting hun skal, så må i snakke om det, så når hun er færdig med at skrige, så kan hun komme ud i huset igen. Indtil da, må hun holde sig på sit værelse, for i får ondt i ørene af det skrigeri.

Det ville jeg nok forsøge mig med, hvis jeg havde stået i din situation. Tror jeg  

Anmeld

21. maj 2012

Tin

Profilbillede for Tin

Har selv en datter på 7 Og vil mene at de fleste på den alder, godt kan indgåes aftaler med.

Kald til familie-snak!! En ganske almindelig eftermiddag. Gør det hyggeligt med frugt på bordet mv.

Lad vær med at bearbejde hende, hendes opførelse, for hun VED godt at det ikke er accebtabel. Men snak stille og rolig, og inddrag hende i eventuelle løsnings forslag. I kan feks sige at I mener at morgenrutinerne skal laves om, og om hun har nogle ideer til hvordan det kunne blive nemmere for hende at stå op feks.

Skriv det ned. 

Lav husregler, hvor hun bidrager til med ideer. Feks hvem kunne feks dække bord. Rydder man op efter sige selv, redder senge osv.

Vi har fem børn, og når jeg synes at det ramler om ørene på mig, så kalder jeg til "møde"! Ungerne (især de største) himler med øjnene, for de ved godt hvad det betyder. Nemlig dybe snakke om hvad der kan ændres, for at vi alle kan fungerer her i huset.

Men de er vantil denne form for konflikt løsning og er også blevet ret gode til at overholde de aftaler vi eventuelt laver i de forbindelse.

Anmeld

21. maj 2012

Mutti2

Hejsa :-)

Jeg kan godt forstå du er frustreret.

Nu skriver du at det er din sted-datter.... tænker om det kan være et "modangreb" imod dig?? Er det dig der vækker hende??

En anden ting jeg tænker..... Ved det lyder lidt mærkeligt..... Men hvad med at stå lidt tidligere op, og gøre morgenen til en hyggesituation. :-)

Jeg tænker bare at det måske kan vende tingene en smule, således at det bliver rart at nyde morgenen sammen, og så selvfølgelig sørge for madpakker og tøjet ligger klar før sengetid. :-)

Håber du finder en løsning :-) '

Knus Pernille

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.