Lidt blandede spm. om opstart på grød/mos

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.895 visninger
14 svar
0 synes godt om
17. maj 2012

Københavnermor

Min datter er nu 5 måneder gammel og der er jo nu kun en lille måneds tid til at vi skal opstarte på det nye og spændende grød/mos kapitel..
Derfor sidder jeg nu med et par spørgsmål.
Jeg tænker at jeg vil lave nogle portioner i forvejen til fryseren af forskellige slags grøntsagsmos, men...

Hvor længe kan det holde sig på frys?
Hvordan opbevares det bedst i små portioner i fryseren?
Har i andre fif i ærmet angående dette emne til en der står overfor dette 1. gang?
Må hun få mos af fuldkornsmajsmel?
Må man gerne putte køleskabskold modermælk ned i den varme/lune mos og så bare servere?

Håber på, som altid, god og brugbar respons fra jer skønne kvinder derude.. :-D Kram

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2012

Københavnermor

Og lige 2 spørgsmål mere:
Hvilket måltid vil i anbefale at starte op med? Altså hvornår på dagen?

Og hvor hurtigt går man op på 2 måltider?

Kram

Anmeld

18. maj 2012

modesty

Jeg ville helt klart starte op på mos fremfor grød, da det er bedre for maven (fordi der ikke er stivelse i) og der er mindre risiko for forstoppelse. Ikke kartoffel, da der også er meget stivelse i dem.

Start med f.eks sweet potato, blomkål eller gulerod. 

M.h.t. modermælken - det ved jeg ikke, men jeg kan ikke forestille mig at det skulle være et problem. Så længe den færdige mos er stuetemperatur.

Jeg vil sige at du kan starte op på det andet måltid når det første kører godt. Men jeg ville nok vente et par uger selvom hun hurtigt synes at det er et hit.

Husk at give så meget vand som hun kan/vil tage til måltiderne. Det er også med til at forhindre forstoppelse.

Jeg ville starte op med enten formiddag (ved 10-11-tiden) eller aften, f.eks en lille time inden du putter (hvor jeg går ud fra at du ammer?)

Anmeld

18. maj 2012

dola

Nu som Moar skriver:

Og lige 2 spørgsmål mere:
Hvilket måltid vil i anbefale at starte op med? Altså hvornår på dagen?

Og hvor hurtigt går man op på 2 måltider?

Kram

He he opper den lige, så kan jeg også liiiiige lurer med... min er godt nok kun 6 uger men alligevel..

Anmeld

18. maj 2012

Københavnermor

modesty skriver:

Jeg ville helt klart starte op på mos fremfor grød, da det er bedre for maven (fordi der ikke er stivelse i) og der er mindre risiko for forstoppelse. Ikke kartoffel, da der også er meget stivelse i dem.

Start med f.eks sweet potato, blomkål eller gulerod. 

M.h.t. modermælken - det ved jeg ikke, men jeg kan ikke forestille mig at det skulle være et problem. Så længe den færdige mos er stuetemperatur.

Jeg vil sige at du kan starte op på det andet måltid når det første kører godt. Men jeg ville nok vente et par uger selvom hun hurtigt synes at det er et hit.

Husk at give så meget vand som hun kan/vil tage til måltiderne. Det er også med til at forhindre forstoppelse.

Jeg ville starte op med enten formiddag (ved 10-11-tiden) eller aften, f.eks en lille time inden du putter (hvor jeg går ud fra at du ammer?)

1000 tak for alle de gode råd..
Jeg har hørt det før det med at opstart på mos er bedst, så det tror jeg da at jeg vil gøre, når du siger det med stivelsen.. Hvornår ville du så introducere grød?
Kan man købe sweet potato hele året?
Har du nogen råd omkring det med frysning, og hvor lang tid det må ligge i fryseren og mht opbevaringen?

Anmeld

18. maj 2012

Københavnermor

dola skriver:

He he opper den lige, så kan jeg også liiiiige lurer med... min er godt nok kun 6 uger men alligevel..

Tak.. Og tillykke med den lille..

Anmeld

18. maj 2012

L&V

Nu som Moar skriver:

Min datter er nu 5 måneder gammel og der er jo nu kun en lille måneds tid til at vi skal opstarte på det nye og spændende grød/mos kapitel..
Derfor sidder jeg nu med et par spørgsmål.
Jeg tænker at jeg vil lave nogle portioner i forvejen til fryseren af forskellige slags grøntsagsmos, men...

Hvor længe kan det holde sig på frys?
Hvordan opbevares det bedst i små portioner i fryseren?
Har i andre fif i ærmet angående dette emne til en der står overfor dette 1. gang?
Må hun få mos af fuldkornsmajsmel?
Må man gerne putte køleskabskold modermælk ned i den varme/lune mos og så bare servere?

Håber på, som altid, god og brugbar respons fra jer skønne kvinder derude.. :-D Kram

Det kan holde sig på frys i 3 måneder og du ska ikke putte mælk i før du fryser det..
Jeg bruger isterning bakker med låg, det er super nemt at lave en potion så
Det ska være majsmel til at starte på
Ja du må gerne putte den kolde mælk i den lune grød, grøden ska bare max vare 40 grader ca

Pas på med risgrød da den kan gi hård mave..

Her hjemme er butternut squash et hit. ellers broccoli, blomkål og gulerods mos eller persillerod, kartoffel og ærter

Jeg ville starte med middagsmad da det ofte er der de er mest friske og klar på nye oplevelser Måltid nr 2 ville jeg indføre når det første måltid køre og maven har klaret det godt i et godt stykke tid

Anmeld

18. maj 2012

Københavnermor

Månsson skriver:

Det kan holde sig på frys i 3 måneder og du ska ikke putte mælk i før du fryser det..
Jeg bruger isterning bakker med låg, det er super nemt at lave en potion så
Det ska være majsmel til at starte på
Ja du må gerne putte den kolde mælk i den lune grød, grøden ska bare max vare 40 grader ca

Pas på med risgrød da den kan gi hård mave..

Her hjemme er butternut squash et hit. ellers broccoli, blomkål og gulerods mos eller persillerod, kartoffel og ærter

Jeg ville starte med middagsmad da det ofte er der de er mest friske og klar på nye oplevelser Måltid nr 2 ville jeg indføre når det første måltid køre og maven har klaret det godt i et godt stykke tid

Ihh mange tak for en masse god Info!

God ide med at starte op om dagen, der er hun jo også altid mest glad og klar på nye oplevelser..

Super smart med isterningebakker, hvor har du købt dine?

Anmeld

18. maj 2012

Mother-love

Åhhh kender godt alle de spørgsmål derkan høre til opstart af grød/mos. Hehe

Du må jo give storset hvad som helst hvis du venter til dit barn er 6 mdr.
Men jeg ville starte op med majs,ris eller hirse grød. Enten ved at lave det selv eller købe færdig pakker. Med hensyn til at komme koldt modermælk i det må du godt. Det ville være nemt at lave grøden og så komme modermælk i for så er temperaturen tilpas lun. Jeg ville lave grøden fra dag til dag så en er helt frisk og da det kun tager få min. Så er det jo dejligt nemt.
Med hendsyn til mos. Jeg har altid gjort det at jeg kogte grønsager eller frugt og blendede det, og kom det i små silikone muffinsforme og når det så var frossen puttede jeg det over i fryseposer. Og vil tro at det kan holde sig ligesom alt andet mad i fryseren. Vi har altid kun haft det i fryseren i maks en månede. Vi har også altid lavet frugtmos i isterningebakker og så over i frysepose bagefter for så kunne vi når vi f.eks havde lavet grød til isabella putte en terning i grøden så det smagte/ smager lidt af frugt og samtidig køler det jo grøden.

Anmeld

18. maj 2012

Mother-love

Hov og så vil jeg anbefale at starte opom aftenen. Og gå til næste skemåltid når det første kører.jeg kan ikke sige hvornår da vi startededa isabella var 3,5 mdr og efter en uge var vi kørt op på 2 måltider. Hun har altid været så sulten og spist meget.normalt er det jo bare smagsprøver i starten men det fandtes ikke i isabellas verden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.