Eksperthjælp: Jeg er jaloux og sur på min bedste veninde fordi hun er gravid - og det er jeg ikke.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.463 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. maj 2012

Tina Sandager

"Jeg er jaloux og sur på min bedste veninde fordi hun er gravid - og det er jeg ikke."

Hej Tina,

Jeg skriver til dig fordi jeg er så frustreret, jaloux og "gal på mig selv", at jeg næsten ikke kan være i min egen krop.

Jeg har prøvet at blive gravid i snart 1.5 år og er også igang med inseminationsbehandlinger og det hele, og nu har min bedste veninde lige fortalt mig at hun er gravid i 6.uge og jeg kan bare ikke finde ud af at være glad på hendes vegne.

Hun har ikke engang fortalt mig, at de var gået igang med at prøve - "fordi hun ikke ville gøre mig ked af det" - som hun sagde. Og det gør mig vildt sur, fordi vi plejer at fortælle hinanden alt.

Jeg er bange for at miste hende, nu hvor det hele måske kommer til at gå op i graviditetssnak og babybleer - og måske vil hun også hellere være sammen med hendes andre veninder der har små børn , fordi de forstår hinandens "verden".

Hvordan kan jeg blive glad på hendes vegne og hvad skal jeg gøre for "ikke at miste hende" som min bedste veninde, pga af at jeg er jaloux og sur.

Kærlig hilsen "Ida".

Tinas svar

Kære "Ida",

Tak for dit indlæg og tak for dit mod til at tage en svær problemstilling op, som rigtigt mange i din situation kender til.

Allerførst vil jeg sige til dig, at jalousi og vrede er to meget menneskelige og helt grundlæggende følelser at have, når man som dig knokler for at opfylde drømmen om en graviditet og samtidig bliver udsat for alle "de andre" der bliver "gravide hele tiden".

Det er endnu sværere når det er "bedste - veninden" som "river sig løs" og bliver det man selv drømmer allermest om.

I dit tilfælde vil jeg råde dig til at få sat nogle ord på alle dine følelser overfor din veninde.

Allerførst skal du have sagt til hende hvor skuffet og ked af det du er, over at hun ikke har indviet dig i sine graviditetsplaner. Det er altid en god ide, når man skal levere et svært budskab, at starte med at anerkende den anden. Dvs at du kan starte med at sige, at du er glad for, at hun har prøvet at passe på dig og at du godt ved, at hun har gjort det "med en god intention".

Så skal du meget præcist fortælle hende hvad du gerne ville have haft hun havde gjort istedet for - og hvad du har brug for, at hun gør "næste gang". Hun har måske brug for at vide, at du ikke er "lavet af glas" og selvom du gennemgår en svær tid - så har du stadig brug for den kvalitet som jeres venskab består af, nemlig ærlighed og åbenhed.

Det er også en god ide, at fortælle hende at du er jaloux og misundelig og ville ønske, at det var dig der også var gravid - så I kunne dele den oplevelse.

Når du forventer ærlighed fra hende - er det en god ide at du også spiller ærligt ud med dine følelser. Og det er helt sikkert, at det vil lette dig "inde i dit system", når du får sat ord på dine følelser og bliver konkret med hvordan du har det.

Det er også en god ide at tale fremtid. Spørg ind til hvilke forventninger hun har til dig i hendes nye rolle som kommende mor - hvordan ser hun din rolle i hendes "nye" liv?

Og igen - få sat ord på det du frygter allermest, nemlig at du vil blive "valgt fra" eller du er bange for at hun hellere vil være sammen med nogle andre og at I ikke vil have så meget at tale om fremover.

Selvom alt dette kan lyde som en meget stor mundfuld, så er det også en helt unik chance for at jeres venskab kan blive stærkere og endnu mere meningsfuldt.

Og ligesom det kan være en stor krise at være ufrivillig barnløs, så kan det også være en krise at blive nybagt mor - og i begge situationer har man brug for sine nære venner.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke - både med din veninde og en forhåbentligt kommende gravidtet.

De kærligste hilsner,

Tina.

P.s. Hvis du gerne vil have mere viden om dèt at være ufrivlligt barnløs så klik her: http://www.tinasandager.dk/index.php/nyhedsbrev
og få mit gratis nyhedsbrev direkte i din indbakke.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.