Får far ekstra SU-klip??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.869 visninger
5 svar
0 synes godt om
15. maj 2012

klmf

Hypotetisk opstilling: Far er universitetsstuderende, mor er almindelig lønmodtager i det offentlige med 8 ugers barsel før termin og 14 uger med fuld løn efter fødsel. Får far SU som han plejer eller får han ekstra SU-klip ifm. fødslen???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2012

klmf

Anyone knows??

Anmeld

15. maj 2012

Stinmaj

Jeg tror han gør. Jeg tror han kan få 6 ekstra klip, se linket.  http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/vu/Sider/default.aspx . Der står ikke noget om, at begge skal være studerende på disse sider. 

Desuden tror jeg, at han kan få supplerende su-lån, men det skal jo betales tilbage  http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/duerforsoerger/Sider/default.aspx

Anmeld

27. juni 2012

1990

lotchen skriver:

Hypotetisk opstilling: Far er universitetsstuderende, mor er almindelig lønmodtager i det offentlige med 8 ugers barsel før termin og 14 uger med fuld løn efter fødsel. Får far SU som han plejer eller får han ekstra SU-klip ifm. fødslen???

Det er måske et 'gammelt' indlæg, men falt lige over det, så det skader vel ikke at svare.

Nu har jeg ingen børn, men har i forbindelse med noget andet nærstuderet su-reglerne.

Er han på en videregående uddannelse? Hvis ja, så gælder følgende i hvert fald (ved ikke med ungdomsuddannelser): Faren får ekstra su-klip, dog kun halvt så mange som du ville have fået hvis du var studerende, så 6 ekstra klip til ham. Så er der også noget der hedder forsørgertillæg, som gives til forældre hvis partner/kæreste/hvad vi nu kalder det, er su-modtager - det ligger på lidt over 2000 før skat.

Håber det kan bruges. Ellers må du sige til ham, at han skal kontakte su-kontoret på hans uddannelsessted hvis i er nysgerrige.

Anmeld

27. juni 2012

klmf

1990 skriver:

Det er måske et 'gammelt' indlæg, men falt lige over det, så det skader vel ikke at svare.

Nu har jeg ingen børn, men har i forbindelse med noget andet nærstuderet su-reglerne.

Er han på en videregående uddannelse? Hvis ja, så gælder følgende i hvert fald (ved ikke med ungdomsuddannelser): Faren får ekstra su-klip, dog kun halvt så mange som du ville have fået hvis du var studerende, så 6 ekstra klip til ham. Så er der også noget der hedder forsørgertillæg, som gives til forældre hvis partner/kæreste/hvad vi nu kalder det, er su-modtager - det ligger på lidt over 2000 før skat.

Håber det kan bruges. Ellers må du sige til ham, at han skal kontakte su-kontoret på hans uddannelsessted hvis i er nysgerrige.

Det er jo også sådan jeg læser reglerne, altså at selvom jeg får løn, så får han ekstra SU. Ved du om man selv kan vælge hvilke måneder efter fødlen han vil have demudbetalt? Jeg tænker at de jo kunne redde økonomien lidt mens jeg er på barselsdagpenge efter de første 14 uger

Anmeld

27. juni 2012

1990

lotchen skriver:

Det er jo også sådan jeg læser reglerne, altså at selvom jeg får løn, så får han ekstra SU. Ved du om man selv kan vælge hvilke måneder efter fødlen han vil have demudbetalt? Jeg tænker at de jo kunne redde økonomien lidt mens jeg er på barselsdagpenge efter de første 14 uger

Ja, hvordan han vælger at få dem udbetalt er op til ham, det er det i hvert fald for kvinder, så det vil jeg tro det også er hos mænd. Man kan få dem udbetalt på forskellige måder, som enkeltklip eller som dobbelt klip blandt andet, hvilket vil sige at han ville få 2 gange su pr. måned i 3 måneder i stedet for 1 gange su pr. måned i et halvt år. Så er der også den med at man kan vælge at kombinere den med su-lån, men det har jeg ikke kendskab til.  

Sådan har jeg i hvert fald forstået det jeg har læst og fået at vide, men hvis i vil være helt hundrede, så må i nok hellere få det bekræftet hos en su-medarbejder på hans uddannelsested.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.