NLME<3 skriver:
Hey alle i skønne damer 
nu er det sådan at jeg skal gå fra mit lønnede job og på en su. vi er to voksene og to børn, har hus og bil, og jeg skal køre 35 km hver dag frem og tilbage fra studiet ( min mand har firma bil, så der er ikke noget problem der) jeg har en stor drøm om at komme igennem det her studie uden at tage su lån. som tingene ser ud nu, kan det godt lade sig gøre, det bliver sygt hårdt ingen tvivl om det, men det kan gennemføres hvis vi vil. men har brug for en masse sparetip på alle områder, så bare indover med dem 
vi laver madplan hver uge ( men vil rigtig gerne have nogle opskrifter, på noget lækkert, billigt mad
)
vi har aftalt at have en suppe dag og en rugbrøds dag hver uge.
vores dp og bh pladser kommer til at falde lidt, fordi vores indtægt jo falder
i har sikkert mange flere gode ideer? 
kram fra mig
Hmm, her hænger pengene heller ikke på træerne efter vi flyttede i hus for nylig - var seriøst ved at få et anfald da jeg så elregningen!
Så mit første spareråd må være at tjekke hytten for strømslugere... Her sad den bærbare fx i stikkontakt konstant, det slugte uforholdsmæssig meget strøm (man kan låne sådan en dims til at tjekke tingenes elforbrug med på biblioteket - min mand lånte nu bare en fra jobbet).
Derudover havde vi en radio (også sådan en der kan oplades) stående til strøm hele tiden - samme historie.
Da vi faktisk aldrig sr tv i soveværelset, slukkede vi HELT for det.
Og så tænker jeg meget over fx at fylde vaskemaskinen helt op, bruger kun tørretumbler til håndklæder og sengetøj, og forsøger at begrænse madlavning i ovnen - laver fx fløde/boullion kartofler til 2-3 dage af gangen - det er billigere at varme færdig mad i microovnen end at stå og lave det hver dag.
Anyway, har regnet ud at vi nu sparer 4-500 kr om mdr på elregningen - det er også en slags penge.
Så kikker jeg ALTID i tilbudsaviserne hver søndag, og laver indkøbsliste. Jeg har lavet en "madkasse", og handler allebasisvarer ind når vi får løn. Resten af beløbet deler jeg ud på de sidste uger, og det holder nogen lunde. Her hedder madkassen 4000 til husholdning, mad, mme, bleer sjov og hygge for mor far og baby... Kan gøres billigere i know.
Køb brugt tøj til ungerne og evt dig selv på den blå avis eller trendsales - meget er i super stand, eller andres fejlkøb. Har købt en del mærkevarer der, og ellers handler jeg i h&m eller tøj og sko til baby. Er der gode tilbud, køber jeg også i de næste størrelser.
Madopskrifter der er billige har jeg masser af. Blomkålssuppe er fx billig og sund - alle i familien elsker det. Gryderetter og fx kylling i fad er også billigt og sundt hvis du laver det på grøntsager. Og kan nemt fryses til en doven dag, hvor det ellers havde stået på pizza. En rugbrødsmads aften om ugen er også billig og nem.
Det helt store hit mht mad herhjemme er føromtalte boullionkartofler. kartofler skrælles og skæres i skiver og lægges i et smurt fad. der kommes lidt mælk eller vand over, 1-2 hønseboullionterninger smuldres i, ekstra salt (kan tilføres senere hvis der er små børn der ikke skal have for meget salt), og så drysser jeg godt med timian over og vender det hele rundt i fadet. Ind i ovnen til det er færdigt. Nogen gange kommer jeg også gulerødder eller pastinakker i. Smager fantastisk til det meste kød, er billigt, sundt og nemt, og kan laves til flere dage...