Hvorfor gør det ondt at føde...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.923 visninger
22 svar
0 synes godt om
14. maj 2012

Guldimaven

Jeg havde fødselsdag i Lørdags og fik alletiders bog til den kommende mor i gave!!

Jeg har allerede læst lidt i den, og vil lige dele dette afsnit med jer.. Da det ligesom fik mig til at tænke over noget, og at det jo er logisk nok at det skal gøre ondt når man føder. Så der kommer et lille uddrag her!

Ja okay, lille og lille uddrag. Det blev lidt langt!

Hvorfor gør det ondt at føde?

Du har sikkert tænkt over, hvorfor vi skal have ondt når vi føder. Det ville jo være meget nemmere hvis vi bare fødte uden smerter. Men smerten har mange forskellige årsager.

Smerte får os til at reagere. Ve-smerten er et slags signal om, at fødslen er igang og den sørger indirekte for at, at vi bringer os selv og vores ufødte i "sikkerhed". Hvis ikke vi havde et signal, kunne vi risikerer at føde i fx supermarkedet, hvilket ikke ville være særlig hendigtmæssigt hverken for dig eller dit barn.

Smerten hjælper også din bevidsthed bliver rettet 100% ind på at skulle modtage dette barn, og det er meget hensigtmæssigt da barnet jo er afhængig af at du tager dig af det, efter fødslen.

Smerte får os også til at bevæge os. At ligge passivt forværre ofte smerten. At bevæge sig lindrer derimod smerten og hjælper samtidig barnet med at synke længere ned i bækkenet. Det vil sige smerten får dig til at foretage dig noget, der er godt for dig og barnet.

Alle pattedyr oplever smerte ved fødslen, hvilket laverestående arter ikke gør. Skidpadde under er fx overladt til sig selv fra første sekundt. Pattedyrs afkom er totalt afhængige af, at deres mødre kan tage sig af dem. De hormoner som udskilles i løbet af fødslen forbundet med smerten menes at have stor betydning for tilknytningen mellem mor og barn.

Endorfiner er de stoffer, som har positiv betydning for denne tilknytning. Endorfiner udskilles bl.a. på grund af smerte og virker smertelindrene. Høje niveauer af endorfiner kan også skabe en ændret bevidsthedstilstand, hvilket hjælper dig til at flyde med det, der sker i kroppen. Det at du er "påvirket" af endorfiner hjælper dig også efter fødslen. Hvor du selvom du har arbejdet hårdt i mange timer, ikke føler dig træt, fordi pattedyr ude i naturen skal passe på der ikke kommer et rovdyr og tager deres unge. Disse endorfiner påvirker også den nyfødte, og det er derfor den nyfødte er så vågen de første timer efter fødslen, denne kontakt er også vigtig kontakt for mor og barn.

Smerterne forbereder dig også på din nye rolle som mor. Under fødslen møder du mange følelser. De er meget kraftige og stærke og går fra den ene yderlighed til den anden. Du kan opleve intens kærlighed, glæde og lykke, og du kan opleve total afmagt, desparation, ensomhed og frygt. Alle de følelser du møder under fødslen vil du møde igen, i din nye rolle som mor. Måske ville det være følelser du ikke har oplevet før, og fødslen giver dig muligheden for at lære dem at kende. Når du møder dem igen efter fødslen, vil du derfor ikke blive forskrækket over dem.

Mange kvinder oplever en intens tilfredsstilelse efter fødslen, som giver massere af overskud og energi. Det at have fuldført noget svært kan give selvtillid. At være ovenpå og stolt af sig selv, giver en god start på moderskabet. Den styrke, man kan finde i sig selv under fødslen, kan også bruges længe efter fødslen. Nogle kvinder ser anderledes på udfordringer, efter at de har født. " Jeg kunne klare at føde - så kan jeg også klare det her!"

Jeg syntes det var meget interessandt at læse det her, og i mit hoved giver det faktisk ret meget mening..  Selvom jeg ikke var bange for at føde, var der alligevel nogle brikker der faldte på plads efter at have læst det.

Og jeg tænkte at hvis der var andre der manglede lidt forklaring, kunne det her måske hjælpe! 

god dag.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2012

Silas&Mille

Det giver jo rigtig meget mening.

Kan godt se det ikke er sk*** praktisk lige at smutte ungen ud midt i supermarkedet 

Har aldrig tænkt på smerterne på den måde før, men det giver rigtig meget mening

Anmeld

14. maj 2012

Mumto3

Jeg har også hørt det der med at det er nød til at gør ondt, så vi koncentere os om at NU kommer barnet altså snart. Ellers ville vi jo rende rundt, og tænke at vi lige kunne nå at rydde lidt mere op, og lige nå i Babysam og købe et par strømper, og vi vil også gerne lige nå at købe den der fødelsdaggave til svigermor, vi skal bruge i næste uge inden barnet kommer. Men når det gør så pisse ondt, at vi ikke andet end koncentere os om vores krop, vores veer og vores kommende barn, så har vi 100% fokus på barnet ankomst til verden og overhovedet ikke andet!!! - og det fortjener et hvert barn. Vi kan slet ikke lade være med at være helt opslugte af vores barn når det kommer til verden, med alt det vi har været igennem inden (uanset om det så er vaginal fødsel eller kejsersnit).

Hvad hedder bogen du har læst? -og hvad år er den fra?

Anmeld

14. maj 2012

Guldimaven

Silas&Mille skriver:

Det giver jo rigtig meget mening.

Kan godt se det ikke er sk*** praktisk lige at smutte ungen ud midt i supermarkedet 

Har aldrig tænkt på smerterne på den måde før, men det giver rigtig meget mening

Ja, det er da ret heldigt må man sige!

Jeg tænker i hvert flad, at selvfølgelig skal det gøre ondt når man føder! Det kan da ikke gøre andet, med alle de praktiske og gode ting der ligger til grund for smerten!

Anmeld

14. maj 2012

Guldimaven

Mumto3 skriver:

Jeg har også hørt det der med at det er nød til at gør ondt, så vi koncentere os om at NU kommer barnet altså snart. Ellers ville vi jo rende rundt, og tænke at vi lige kunne nå at rydde lidt mere op, og lige nå i Babysam og købe et par strømper, og vi vil også gerne lige nå at købe den der fødelsdaggave til svigermor, vi skal bruge i næste uge inden barnet kommer. Men når det gør så pisse ondt, at vi ikke andet end koncentere os om vores krop, vores veer og vores kommende barn, så har vi 100% fokus på barnet ankomst til verden og overhovedet ikke andet!!! - og det fortjener et hvert barn. Vi kan slet ikke lade være med at være helt opslugte af vores barn når det kommer til verden, med alt det vi har været igennem inden (uanset om det så er vaginal fødsel eller kejsersnit).

Hvad hedder bogen du har læst? -og hvad år er den fra?

Ja lige præcis!!

den hedder, Graviditet, fødsel og barsel - en håndbog til dig, der skal være mor for første gang.

den er fra 2008.

Anmeld

14. maj 2012

Barbamama

Ja det giver meget mening. Det må jeg huske når jeg ligger på briksen igen. Ha ha ha...

Ej det er nu rigtigt nok det der med at man føler sig SKIDE SEJ efter sådan en fødsel. Jeg synes selv jeg klarede det skide godt da jeg fødte min datter. Og så kan man klare alt! For det gjorde jo pisse ondt og man overlevede alligevel! He he....

Og samtidig så tror jeg faktisk jeg ville synes det ville være underligt hvis man ikke mærkede smerte under en fødsel

Anmeld

14. maj 2012

Guldimaven

Barbamama skriver:

Ja det giver meget mening. Det må jeg huske når jeg ligger på briksen igen. Ha ha ha...

Ej det er nu rigtigt nok det der med at man føler sig SKIDE SEJ efter sådan en fødsel. Jeg synes selv jeg klarede det skide godt da jeg fødte min datter. Og så kan man klare alt! For det gjorde jo pisse ondt og man overlevede alligevel! He he....

Og samtidig så tror jeg faktisk jeg ville synes det ville være underligt hvis man ikke mærkede smerte under en fødsel

Ja, jeg har også læst mange gode ting i den bog.. Jeg vil prøve at huske når jeg syntes det er aller mest slemt!

Ja, jeg glæder mig også vildt til at jeg kan være med under de seje kvinder der har født et barn! Fordi det er da bare mega sejt! Tænk at vi er skabt til at kunne noget så fantastisk!

Jeg tror også jeg ville syntes det var underligt, men det er jo også fordi det er naturen for os, altså at i smerte skal du føde.. Og sådan har det jo altid været!

Anmeld

14. maj 2012

Barbamama

Guldimaven skriver:

Ja, jeg har også læst mange gode ting i den bog.. Jeg vil prøve at huske når jeg syntes det er aller mest slemt!

Ja, jeg glæder mig også vildt til at jeg kan være med under de seje kvinder der har født et barn! Fordi det er da bare mega sejt! Tænk at vi er skabt til at kunne noget så fantastisk!

Jeg tror også jeg ville syntes det var underligt, men det er jo også fordi det er naturen for os, altså at i smerte skal du føde.. Og sådan har det jo altid været!

Ja man føler sig ret uovervindelig! Det gjorde jeg i hvert fald. Men altså jeg havde også bare en rigtig god oplevelse. Jeg var god til at koncentrere mig om mine veer og mit åndedræt. Og da jeg skulle presse skreg jeg lige første gang og så kom jeg i tanke om at det var dumt for så brugte jeg kræfterne på det, så under resten af fødslen var jeg helt stille og fik presset hende ud. Så alt i alt føler jeg at jeg var god til at komme igennem det og uden at gå i panik. Det er det største man kan komme til at opleve!

Anmeld

14. maj 2012

Guldimaven

Barbamama skriver:

Ja man føler sig ret uovervindelig! Det gjorde jeg i hvert fald. Men altså jeg havde også bare en rigtig god oplevelse. Jeg var god til at koncentrere mig om mine veer og mit åndedræt. Og da jeg skulle presse skreg jeg lige første gang og så kom jeg i tanke om at det var dumt for så brugte jeg kræfterne på det, så under resten af fødslen var jeg helt stille og fik presset hende ud. Så alt i alt føler jeg at jeg var god til at komme igennem det og uden at gå i panik. Det er det største man kan komme til at opleve!

Ja, det er lige præcis sådan jeg forstiller mig at jeg skal reagere! Fordi så hjælper man sig selv på den bedste måde! Netop det der med, at det hjælper ikke at være anspændt og skrige.. Men derimod hjælper det at trække vejret helt ned i maven og slappe af så godt man kan!

Det lyder også til at du havde fuldt ud kontrol med din krop, under fødslen!

Anmeld

14. maj 2012

Mumto3

Guldimaven skriver:

Ja lige præcis!!

den hedder, Graviditet, fødsel og barsel - en håndbog til dig, der skal være mor for første gang.

den er fra 2008.

Tak

Tak for svar! -øv, så der den desværre for gammel. Jeg anmelder nemlig bøger om graviditet, børn og forældrerollen, men det er kun nye bøger. Den bog du fortæller om kender jeg ikke lige (plejer bare at få bøgerne tilsendt fra forlagene, så derfor følger jeg ikke så meget med i hvad der kommer af nye bøger selv). Det lyder ellers som en god bog, der godt kunne tåle en anmeldelse, men det er den sikkert også blevet...dengang for 4 år siden.

Tillykke med den!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.