Jeg havde fødselsdag i Lørdags og fik alletiders bog til den kommende mor i gave!!

Jeg har allerede læst lidt i den, og vil lige dele dette afsnit med jer.. Da det ligesom fik mig til at tænke over noget, og at det jo er logisk nok at det skal gøre ondt når man føder. Så der kommer et lille uddrag her! 
Ja okay, lille og lille uddrag. Det blev lidt langt!
Hvorfor gør det ondt at føde?
Du har sikkert tænkt over, hvorfor vi skal have ondt når vi føder. Det ville jo være meget nemmere hvis vi bare fødte uden smerter. Men smerten har mange forskellige årsager.
Smerte får os til at reagere. Ve-smerten er et slags signal om, at fødslen er igang og den sørger indirekte for at, at vi bringer os selv og vores ufødte i "sikkerhed". Hvis ikke vi havde et signal, kunne vi risikerer at føde i fx supermarkedet, hvilket ikke ville være særlig hendigtmæssigt hverken for dig eller dit barn.
Smerten hjælper også din bevidsthed bliver rettet 100% ind på at skulle modtage dette barn, og det er meget hensigtmæssigt da barnet jo er afhængig af at du tager dig af det, efter fødslen.
Smerte får os også til at bevæge os. At ligge passivt forværre ofte smerten. At bevæge sig lindrer derimod smerten og hjælper samtidig barnet med at synke længere ned i bækkenet. Det vil sige smerten får dig til at foretage dig noget, der er godt for dig og barnet.
Alle pattedyr oplever smerte ved fødslen, hvilket laverestående arter ikke gør. Skidpadde under er fx overladt til sig selv fra første sekundt. Pattedyrs afkom er totalt afhængige af, at deres mødre kan tage sig af dem. De hormoner som udskilles i løbet af fødslen forbundet med smerten menes at have stor betydning for tilknytningen mellem mor og barn.
Endorfiner er de stoffer, som har positiv betydning for denne tilknytning. Endorfiner udskilles bl.a. på grund af smerte og virker smertelindrene. Høje niveauer af endorfiner kan også skabe en ændret bevidsthedstilstand, hvilket hjælper dig til at flyde med det, der sker i kroppen. Det at du er "påvirket" af endorfiner hjælper dig også efter fødslen. Hvor du selvom du har arbejdet hårdt i mange timer, ikke føler dig træt, fordi pattedyr ude i naturen skal passe på der ikke kommer et rovdyr og tager deres unge. Disse endorfiner påvirker også den nyfødte, og det er derfor den nyfødte er så vågen de første timer efter fødslen, denne kontakt er også vigtig kontakt for mor og barn.
Smerterne forbereder dig også på din nye rolle som mor. Under fødslen møder du mange følelser. De er meget kraftige og stærke og går fra den ene yderlighed til den anden. Du kan opleve intens kærlighed, glæde og lykke, og du kan opleve total afmagt, desparation, ensomhed og frygt. Alle de følelser du møder under fødslen vil du møde igen, i din nye rolle som mor. Måske ville det være følelser du ikke har oplevet før, og fødslen giver dig muligheden for at lære dem at kende. Når du møder dem igen efter fødslen, vil du derfor ikke blive forskrækket over dem.
Mange kvinder oplever en intens tilfredsstilelse efter fødslen, som giver massere af overskud og energi. Det at have fuldført noget svært kan give selvtillid. At være ovenpå og stolt af sig selv, giver en god start på moderskabet. Den styrke, man kan finde i sig selv under fødslen, kan også bruges længe efter fødslen. Nogle kvinder ser anderledes på udfordringer, efter at de har født. " Jeg kunne klare at føde - så kan jeg også klare det her!"
Jeg syntes det var meget interessandt at læse det her, og i mit hoved giver det faktisk ret meget mening..
Selvom jeg ikke var bange for at føde, var der alligevel nogle brikker der faldte på plads efter at have læst det.
Og jeg tænkte at hvis der var andre der manglede lidt forklaring, kunne det her måske hjælpe! 
god dag.