Jeg kæmper lidt den samme kamp herhjemme, her er min søn så bare 13 år nu, men har haft vægtproblemer siden han var 8 år.
Han startede så op med en forstoppelse gennem to år, og da han blev indlagt i en månede på sygehuset og fik løst problemet, opstod der så bare det modsatte problem, pludselig kunne hans mave igen rumme meget, og lidt glad og stolt er man jo når ens barn endelig begynder at spise efter intet at have indtaget igennem mange år, der var jo slet ikke plads til mad, mens forstoppelsen stod på, og pludselig begyndte han at spise. Der var bare ingen naturlig stopklods, og jeg har måske ikke været obs nok på at der kunne være et modsat problem.
Ihvertfald har vi kæmpet, han har været på julemærkehjem for nogle år tilbage, han tabte sig flot, men så snart han kom hjem tog han på igen. Vi spiser faktisk ikke usundt, vi får grønt, groft og sundt hver eneste dag, men det er mængden af protionerne den er gal med her. Det er bare så grimt at skal sige: nu må du ikke spise mere, selv om barnet siger det er sultent!
Vi er så lige gået på groft kur, d.v.s. der er skemalagt hvad vi må spise, mig og ham altså (for han skal under ingen omstændigheder stå alene med det.
Well, det jeg ville frem til var, at på julemærkehjemmet fik vi af vide at et barns idealvægt måler man ved at for hver cm. de er over 1 meter, må de veje 1 kg. Så i grunden er dit barn ikke overvægtig, ifølge julemærkehjemmet altså!
Men det er da fint du har fokus på det. Hvis du gerne vil snakke mere om det, så skriv mig en privatbesked, for intet er så træls som at stå alene med sådan et problem.
ellers vil jeg skynde mig at sige at jeg forstår dig til fulde fem, men som sådan ikke kan råde dig til andet end det mit barn lærte på julemærkehjemmet: Spis med kniv og gaffel, giv barnet mulighed til at læse ved bordet, giv det rigeligt med vand, spis langsomt og masser af udendørsaktiviteter (den med at læse ved bordet er for atspise langsomt, så man føler mætheden, mætheden kommer som regel først 20 min efter man har spist!)
Anmeld