overvægt hos 5 årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

738 visninger
8 svar
0 synes godt om
19. april 2009

mjuhl

Jeg skriver fordi jeg vil høre om andre måske kan give mig nogle gode råd med min søn på 5 år. Mikkel er 130 cm høj og vejer 30 kg og er meget grov bygget af statur. Han har altid mad i tankerne og kan nærmest ikke tænke på andet. Er altid sulten og kan nemt spise som en voksen mand hvis jeg lod ham. Han er både meget højere og størrere end alle sine jævnaldrene. Ham og hans bror på 9 år bruger samme sko. størrelse 36. Jeg har svært ved at takle hans spørgen om mad hele tiden og holder ham i rimlig streng diæt for at han ikke skal blive større end han allerede er. Han bliver ked af de mange afvisninger hele tiden.
Jeg er selv høj og meget spinkel og hans far er høj og normalvægtig. Hans bror er helt normal i højde og vægt.
Er der nogle der har oplevet noget lignende eller nåske har nogle gode råd til hvordan jeg takler problemet.!
Løven

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2009

Stumpen

Jeg ville spørge lægen om jeg kunne få en envisning til en diætist.. Derudover så ha altid gulerodsstænger og lign stående i køleskabet, som han kan gnaske af..
Køb evt. en trampolin hvis I har plads til det, kom ofte i svømmehallen, cykel en tur hver aften efter aftensmad nu det er så godt vejr...

Indfør at det kun er om fredagen der er slik og sodavand..

Det er en svær situation at stå i som forældre, men du er nød til at tage kampen op for det er dig der kender konsekvenserne af det hele..
Anja..

Anmeld

19. april 2009

Heidi.

Hej.. for mig virker det mere som om han bare er større af natur.. nå skostørrelsen følger med..Han er jo også noget højere en gennensnittet kan man sige,,
Min datter er 5½, hun er en af de højeste i børnehaven 120 cm vejer 20 kg, og bruger 32 i sko..

Men du skulle måske alligevel konsultere din læge, hvis du er bekymret... For mig lyder det som om han er stor og ikke decideret overvægtig.

Kh Heidi

Anmeld

19. april 2009

Loggidut

Jeg kæmper lidt den samme kamp herhjemme, her er min søn så bare 13 år nu, men har haft vægtproblemer siden han var 8 år.
Han startede så op med en forstoppelse gennem to år, og da han blev indlagt i en månede på sygehuset og fik løst problemet, opstod der så bare det modsatte problem, pludselig kunne hans mave igen rumme meget, og lidt glad og stolt er man jo når ens barn endelig begynder at spise efter intet at have indtaget igennem mange år, der var jo slet ikke plads til mad, mens forstoppelsen stod på, og pludselig begyndte han at spise. Der var bare ingen naturlig stopklods, og jeg har måske ikke været obs nok på at der kunne være et modsat problem.
Ihvertfald har vi kæmpet, han har været på julemærkehjem for nogle år tilbage, han tabte sig flot, men så snart han kom hjem tog han på igen. Vi spiser faktisk ikke usundt, vi får grønt, groft og sundt hver eneste dag, men det er mængden af protionerne den er gal med her. Det er bare så grimt at skal sige: nu må du ikke spise mere, selv om barnet siger det er sultent!
Vi er så lige gået på groft kur, d.v.s. der er skemalagt hvad vi må spise, mig og ham altså (for han skal under ingen omstændigheder stå alene med det.

Well, det jeg ville frem til var, at på julemærkehjemmet fik vi af vide at et barns idealvægt måler man ved at for hver cm. de er over 1 meter, må de veje 1 kg. Så i grunden er dit barn ikke overvægtig, ifølge julemærkehjemmet altså!
Men det er da fint du har fokus på det. Hvis du gerne vil snakke mere om det, så skriv mig en privatbesked, for intet er så træls som at stå alene med sådan et problem.

ellers vil jeg skynde mig at sige at jeg forstår dig til fulde fem, men som sådan ikke kan råde dig til andet end det mit barn lærte på julemærkehjemmet: Spis med kniv og gaffel, giv barnet mulighed til at læse ved bordet, giv det rigeligt med vand, spis langsomt og masser af udendørsaktiviteter (den med at læse ved bordet er for atspise langsomt, så man føler mætheden, mætheden kommer som regel først 20 min efter man har spist!)

Anmeld

19. april 2009

Diana...

Heidi-Godsk skriver:

Hej.. for mig virker det mere som om han bare er større af natur.. nå skostørrelsen følger med..Han er jo også noget højere en gennensnittet kan man sige,,
Min datter er 5½, hun er en af de højeste i børnehaven 120 cm vejer 20 kg, og bruger 32 i sko..

Men du skulle måske alligevel konsultere din læge, hvis du er bekymret... For mig lyder det som om han er stor og ikke decideret overvægtig.

Kh Heidi

Ja det tænkte jeg os.

Anmeld

19. april 2009

Honningblomst

Jamen, er han ikke bare stor...altså¨som en på 7 år, men det hele passer vel sammen??
Min søn fra nov.02 er 132cm og vejer 31 kg..det samme som storebror på 12 år og de bruger begge str.36 i sko.
Men han er ikke fed eller overvægtig, men stor..jeg skal selvfølgelg passe på fordi han som mig let ville kunne blive FOR stor.
Sørg for der kun er sund mad hos ham og lad ham spise noget der tager tid...feks gulerødder og grove stykker rugbrød.
Og hvis bare han får rørt sig en masse, så ville jeg ikke holde ham på streng diæt, det mener jeg ikke børn skal.
Hvis han fejler noget med stofskiftet så kan det måske være nødvendigt at kontrollere eller på anden vis gå ind og styre hans mad...men måske du skulle få lægen indover...hvad siger han??
Knus Eva

Anmeld

20. april 2009

mjuhl

Hejsa
Tak for jeres svar. Jeg synes det er godt at høre andres mening om det jeg måske nogle gange ser som et for stort problem. Jeg vil lige sige at vi spiser sundt herhjemme og han får og har nærmest sjældent fået slik, men det er nu mere min egen holdning der spiller ind der. Jeg vil måske heller ikke sige han er direkte overvægtig, men stor er han. Og jeg forsøger at holde ham igang på trambolin, cykel osv.
Det virker bare som om han kommer sig bare han kikker på noget mad. Og det gør mig jo ondt når jeg igen og igen afviser at han må få mere, derfor spiser jeg også det samme som ham. Nu er han gammel nok til at komme med til fodbold så nu prøver vi det! og så håber jeg at det fanger hans interesse

Anmeld

20. april 2009

Stumpen

Tag fat i lægen og få ham tjekket -om lægen kan af- eller bekræfte dig i din formodninger.. Der er jo ingen grund til at bekymre sig, hvis lægen siger at det der vokser han fra eller hvad ved jeg...
Anja -der synes det er godt at du tager hånd om det evt. problem i stedet for at lukke øjene..

Anmeld

20. april 2009

Honningblomst

mjuhl skriver:

Hejsa
Tak for jeres svar. Jeg synes det er godt at høre andres mening om det jeg måske nogle gange ser som et for stort problem. Jeg vil lige sige at vi spiser sundt herhjemme og han får og har nærmest sjældent fået slik, men det er nu mere min egen holdning der spiller ind der. Jeg vil måske heller ikke sige han er direkte overvægtig, men stor er han. Og jeg forsøger at holde ham igang på trambolin, cykel osv.
Det virker bare som om han kommer sig bare han kikker på noget mad. Og det gør mig jo ondt når jeg igen og igen afviser at han må få mere, derfor spiser jeg også det samme som ham. Nu er han gammel nok til at komme med til fodbold så nu prøver vi det! og så håber jeg at det fanger hans interesse

Præcis på samme måde er det med Bertram..men der er altså børn og voksne som ikke skal være inden for det som der er sat som normalen...og selvom vores drenge vejer mere, så kan man jo se på dem og vurdere om de er fee eller bare store mennesker...
Knus Eva...som ved Bertram altid vil være robust, ligesom moar..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.