AnneBJ skriver:
Ehm... var det MIT barn du beskrev der??! 
First thing's first: Tillykke med 1 årsdagen!! 

Det er ganske normalt, både at skubbe, slå, bide, kradse, rive og rive i hår! Det er selvfølgelig et udtryk for de ønsker de har, men som de ikke kan ytre på andre måder. Man skal selvfølgelig - som I gør - sige nej, evt. aflede, og evt. også tale følelser allerede nu. Altså navngive dem: "Prøv at se hvor ked af det xx bliver, når du slår!" Hvis det ikke aftager sådan relativt hurtigt (RELATIVT ikk..
) så skal man være opmærksom på om sproget udvikler sig. Især for et "ørebarn" som Aske.. Men altså, indtil videre lyder det helt normalt i mine mor/pædagogstuderende ører.
Hvor er han bare sej til at gå og alting - Felix har stadig ikke fattet det.. overhovedet...! Til gengæld er han dygtig til at drikke af koppen!
Vi har til aften fået risengrød, det klarer Felix selv med skeen. Han har en hagesmæk af "stift plastic" med opsamler på, så der lander det værste gris, men jeg er imponeret over hvor lidt det trods alt er. Motorikken er (og bør) ikke (være) til selv at fylde skeen, for så at vinkle den korrekt ind i munden. Men hvis vi holder om skeen sammen med ham, kan han godt forstå den skal fyldes og så videre ind i munden. Vi har længe gjort det, at vi lægger en ske klar til ham med mad på, så tager han den selv fra tallerknen og putter i munden. Hvis det er youghurt snyder jeg, og dels blander havregryn i så det får lidt konsistens, og del holder jeg i enden af teskeen, bare med min pege- og tommelfinger og uden Felix ser det - så kan jeg styre den ret meget nemlig 
Vi droppede putte-flasken for lidt over en uge siden. Det var også bare blevet en omgang fis og ballade, og vi ville faktisk gerne bare af med den. Så vi brugte en uge op til (uden dog at have planlagt nøje!) på at give flaske, og så læse en bog/synge en sang eller hvad vi nu synes. En dag undlod vi flasken, men satte os præcis hvor vi plejer, fandt en bog/sangbog, og lagde ham uden problemer! (bortset fra de åbenlyse ifbm. godnat og sov godt - vi gjorde ikke de ting samtidig selvfølgelig)
De sidste to gange Felix har skullet i bad har han også hylet og skreget. Første gang oplevede jeg det ikke, da Jørn stod for badningen, men igår blev jeg helt overrasket over, hvor sur han blev over det. Han har altid ELSKET vand, og det at komme i bad, og blev som regel først sur når han skulle op af vandet... Jeg gjorde det lidt hurtigt, blev taget lidt på sengen, så var nødt til at slutte af med hårvask og alting.. Det vil jeg fremover starte med, så det værste er overstået. Jeg tror (og mener at kunne huske at have læst det...) at det er helt normalt at de får en periode hvor de er bange for det. Man skal selvfølgelgi ikke presse dem for meget, men stadig vaske dem. Evt putte mindre vand i karet, købe lidt nyt badelegetøj, prøve med brusebad, både stående og siddende osv. Men ellers ingen gyldne råd herfra hvad det angår.
Fedt at han ikke blev syg af vaccinen, Felix skal af sted på mandag.. Egentlig skulle han igår, men han har bare været syg hele sidste uge, så nu trængte vi altså lige til en "ovenpå" uge.. hvor han "kun" hoster... 
Dejligt med en update, bortset fra den manglende opfyldelse af en intern regel om, at updates indeholder billeder...

Årh Anne... dejlig at høre at jeg ikke er den eneste med en lille hidsigprop 
Vi holder selvfølgelig øje med sprog-udviklingen... det har vi været obs på længe, da han jo er ørebarn. Synes dog hele tiden der sker noget og at lydene bliver mere og mere forståelige. Jeg håber at han relativt hurtigt aflægger sig de ufine manerer og lærer at opføre sig som en gentelmand - han kan lige så godt lære det i en tidlig alder 
Det er faktisk det samme vi har gjort med gaflen - altså at ligge den klar med en "haps" på... og nu er han så begyndt så småt selv at fange dem - han vil i hvert fald rigtig gerne! Tror da også vi skal forsøge os med ske, jeg må se at få anskaffet mig sådan en hagesmæk!!
Putteflasken ryger også her inden længe - det er sikkert... Han har jo reelt heller ikke brug for den, så det er nok bare lige at få taget beslutningen
Men lyder som en god metode i brugte, så man får et putte-ritual hvor flasken ikke er vigtig!
Det er altså vildt underligt med det bad... Jeg ved godt de små stædige banditter gerne vil bestemme og i trods kan beslutte sig for ikke at ville i bad... men at de ligefrem bliver bange for det??? Hmm, jeg håber bare det snart går over. Vi har prøvet flere af de ting du nævner, eller faktisk det hele. Umiddelbart er der ingen problemer hvis vi bader med ham (har ham på armen i brusebad), men ligeså snart han er "alene" i brusekabinen, så bliver han ked!
Ja, det var super fedt at han ikke blev syg af vaccinen, men det sagde sygeplejersken faktisk var helt normalt... Jeg
for at Felix også slipper!! 
Beklager at updaten mangler billeder - det skal ikke ske igen! Dog skal det lige siges at jeg jo har lavet både billedtråden 0-1 år og lagt en masse billeder op fra hans 1 års fødselsdag... så tænkte det måske blev lige lidt for meget i overkanten af "se mit barn" -haha...! Men jeg finder gerne et billede til updaten når jeg kommer hjem bare for din skyld Anne!