Askes 1 års undersøgelse - og udvikling...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

575 visninger
4 svar
0 synes godt om
8. maj 2012

Line Højdal

Ja 1 år er gået og der er jo sket uhyggeligt meget...

Aske er en super glad og fræk dreng, der nu endelig lader til at være ovre sine øreproblemer (for i hvert fald denne omgang). Han trives i dagplejen, hvor han dog på det seneste har udviklet sig til lidt af en bisse, der stjæler de andres legetøj, skubber og hiver i hår
Jeg ved ikke om det er normalt for alderen, men det er HELT vildt så stædig han er og han vil bare have sin vilje. Får han den ikke, så skaber han sig helt åndsvagt!! Og det er altså ikke fordi vi aldrig siger nej herhjemme...  Han er desværre også begyndt at have en snert ad mor-syge når han skal afleveres og vil ikke over til sin dagplejemor som hen ellers plejer, det er lidt øv!

Den motoriske udvikling går det bare stærkt med... Han går helt sikkert nu og er sågar begyndt at forsøge sig med at løbe (hvilket han ikke mestre endnu)... Han kan bukke sig ned og samle ting op og styrer nu efterhånden også uden om forhindringer på gulvet i stedet for bare at vælte over alt der måtte ligge i vejen. Hån er også begyndt at sparke til bolde - det ser ret komisk ud, men der er måske en lille fodboldspiller gemt i ham  Han drikker af kop og er også glad for sin lille gaffel, som han ihærdigt prøver at få maden fanget med og det går bedre og bedre for hver dag! Ske har vi ikke rigtigt prøvet med endnu for jeg forestiller mig at det bliver et syndigt grisseri med havregrød eller youghurt ud over det hele!!

Der kommer løbende nye ord til, der bliver tydligere og tydligere. Aske bruger nu: ja, nej og tak eller "ej" og "ak", som det er forkortet til.. Han pludrer meget og peger nysgerrigt på alt, som vi så snakker om og sætter ord på!

Hans rytme er lige røget sig en tur her efter fødselsdagen og så en weekend med 2 x konfirmationer og gæster herhjemme. Men ellers går det nogenlunde, dog overvejer vi at droppe godnat-flasken som han har fået siden jeg stoppede med at amme de han var omk. 10 måneder. Det går lidt for meget pjat i den og den har ikke samme sløvende virkning som den havde tidligere! I det hele taget er han blevet noget af en røver på det sidste og vil meget gerne fjolle når vi skal putte. Han rejser sig op igen og igen og igen og griner bare højlydt af os når vi lægger ham ned. Det er en lidt hård kamp engang imellem!

En helt vildt underlig ting vi har kæmpet med de seneste par uger er at Aske nærmest er blevet rædselsslagen over at skulle i bad??? Han bliver simpelthen helt ulykkelig, græder, skriger og det lille hjerte hamre helt vildt, når vi løfter ham op i karret og hele den lille krop stritter imod!  Er det noget i nogensinde har oplevet??? Det eneste vi kan komme i tanke om at der kunne være sket, er at der har været en periode på måske 14 dage hvor han ikke kom i bad... men han har ellers altid elsket at bade? Der er ikke rød numse eller noget der måske kunne svie, så vi aner simpelthen ikke hvad det kan være... Vi forsøger at lege og pjatte med badningen og det går da også bedre igen, men han er stadig utryg ved det og bliver ulykkelig når han skal i... Det er virkelig underligt!

Nå, men 1-års undersøgelsen gik fint. Aske vejer nu 9,5 kg, er 78 cm lang og er sund og rask! Han tog vaccinen pænt og reagerede heldigvis ikke rigtig på den denne gang (de sidste 2 gange fik han feber)...

Puha - det blev noget af en update... Tak fordi i læste med

Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2012

AnneBJ

Ehm... var det MIT barn du beskrev der??!

First thing's first: Tillykke med 1 årsdagen!!

Det er ganske normalt, både at skubbe, slå, bide, kradse, rive og rive i hår! Det er selvfølgelig et udtryk for de ønsker de har, men som de ikke kan ytre på andre måder. Man skal selvfølgelig - som I gør - sige nej, evt. aflede, og evt. også tale følelser allerede nu. Altså navngive dem: "Prøv at se hvor ked af det xx bliver, når du slår!" Hvis det ikke aftager sådan relativt hurtigt (RELATIVT ikk.. ) så skal man være opmærksom på om sproget udvikler sig. Især for et "ørebarn" som Aske.. Men altså, indtil videre lyder det helt normalt i mine mor/pædagogstuderende ører.

Hvor er han bare sej til at gå og alting - Felix har stadig ikke fattet det.. overhovedet...! Til gengæld er han dygtig til at drikke af koppen! Vi har til aften fået risengrød, det klarer Felix selv med skeen. Han har en hagesmæk af "stift plastic" med opsamler på, så der lander det værste gris, men jeg er imponeret over hvor lidt det trods alt er. Motorikken er (og bør) ikke (være) til selv at fylde skeen, for så at vinkle den korrekt ind i munden. Men hvis vi holder om skeen sammen med ham, kan han godt forstå den skal fyldes og så videre ind i munden. Vi har længe gjort det, at vi lægger en ske klar til ham med mad på, så tager han den selv fra tallerknen og putter i munden. Hvis det er youghurt snyder jeg, og dels blander havregryn i så det får lidt konsistens, og del holder jeg i enden af teskeen, bare med min pege- og tommelfinger og uden Felix ser det - så kan jeg styre den ret meget nemlig

Vi droppede putte-flasken for lidt over en uge siden. Det var også bare blevet en omgang fis og ballade, og vi ville faktisk gerne bare af med den. Så vi brugte en uge op til (uden dog at have planlagt nøje!) på at give flaske, og så læse en bog/synge en sang eller hvad vi nu synes. En dag undlod vi flasken, men satte os præcis hvor vi plejer, fandt en bog/sangbog, og lagde ham uden problemer! (bortset fra de åbenlyse ifbm. godnat og sov godt - vi gjorde ikke de ting samtidig selvfølgelig)

De sidste to gange Felix har skullet i bad har han også hylet og skreget. Første gang oplevede jeg det ikke, da Jørn stod for badningen, men igår blev jeg helt overrasket over, hvor sur han blev over det. Han har altid ELSKET vand, og det at komme i bad, og blev som regel først sur når han skulle op af vandet... Jeg gjorde det lidt hurtigt, blev taget lidt på sengen, så var nødt til at slutte af med hårvask og alting.. Det vil jeg fremover starte med, så det værste er overstået. Jeg tror (og mener at kunne huske at have læst det...) at det er helt normalt at de får en periode hvor de er bange for det. Man skal selvfølgelgi ikke presse dem for meget, men stadig vaske dem. Evt putte mindre vand i karet, købe lidt nyt badelegetøj, prøve med brusebad, både stående og siddende osv. Men ellers ingen gyldne råd herfra hvad det angår.

Fedt at han ikke blev syg af vaccinen, Felix skal af sted på mandag.. Egentlig skulle han igår, men han har bare været syg hele sidste uge, så nu trængte vi altså lige til en "ovenpå" uge.. hvor han "kun" hoster... 

Dejligt med en update, bortset fra den manglende opfyldelse af en intern regel om, at updates indeholder billeder...

Anmeld

9. maj 2012

Line Højdal

AnneBJ skriver:

Ehm... var det MIT barn du beskrev der??!

First thing's first: Tillykke med 1 årsdagen!!

Det er ganske normalt, både at skubbe, slå, bide, kradse, rive og rive i hår! Det er selvfølgelig et udtryk for de ønsker de har, men som de ikke kan ytre på andre måder. Man skal selvfølgelig - som I gør - sige nej, evt. aflede, og evt. også tale følelser allerede nu. Altså navngive dem: "Prøv at se hvor ked af det xx bliver, når du slår!" Hvis det ikke aftager sådan relativt hurtigt (RELATIVT ikk.. ) så skal man være opmærksom på om sproget udvikler sig. Især for et "ørebarn" som Aske.. Men altså, indtil videre lyder det helt normalt i mine mor/pædagogstuderende ører.

Hvor er han bare sej til at gå og alting - Felix har stadig ikke fattet det.. overhovedet...! Til gengæld er han dygtig til at drikke af koppen! Vi har til aften fået risengrød, det klarer Felix selv med skeen. Han har en hagesmæk af "stift plastic" med opsamler på, så der lander det værste gris, men jeg er imponeret over hvor lidt det trods alt er. Motorikken er (og bør) ikke (være) til selv at fylde skeen, for så at vinkle den korrekt ind i munden. Men hvis vi holder om skeen sammen med ham, kan han godt forstå den skal fyldes og så videre ind i munden. Vi har længe gjort det, at vi lægger en ske klar til ham med mad på, så tager han den selv fra tallerknen og putter i munden. Hvis det er youghurt snyder jeg, og dels blander havregryn i så det får lidt konsistens, og del holder jeg i enden af teskeen, bare med min pege- og tommelfinger og uden Felix ser det - så kan jeg styre den ret meget nemlig

Vi droppede putte-flasken for lidt over en uge siden. Det var også bare blevet en omgang fis og ballade, og vi ville faktisk gerne bare af med den. Så vi brugte en uge op til (uden dog at have planlagt nøje!) på at give flaske, og så læse en bog/synge en sang eller hvad vi nu synes. En dag undlod vi flasken, men satte os præcis hvor vi plejer, fandt en bog/sangbog, og lagde ham uden problemer! (bortset fra de åbenlyse ifbm. godnat og sov godt - vi gjorde ikke de ting samtidig selvfølgelig)

De sidste to gange Felix har skullet i bad har han også hylet og skreget. Første gang oplevede jeg det ikke, da Jørn stod for badningen, men igår blev jeg helt overrasket over, hvor sur han blev over det. Han har altid ELSKET vand, og det at komme i bad, og blev som regel først sur når han skulle op af vandet... Jeg gjorde det lidt hurtigt, blev taget lidt på sengen, så var nødt til at slutte af med hårvask og alting.. Det vil jeg fremover starte med, så det værste er overstået. Jeg tror (og mener at kunne huske at have læst det...) at det er helt normalt at de får en periode hvor de er bange for det. Man skal selvfølgelgi ikke presse dem for meget, men stadig vaske dem. Evt putte mindre vand i karet, købe lidt nyt badelegetøj, prøve med brusebad, både stående og siddende osv. Men ellers ingen gyldne råd herfra hvad det angår.

Fedt at han ikke blev syg af vaccinen, Felix skal af sted på mandag.. Egentlig skulle han igår, men han har bare været syg hele sidste uge, så nu trængte vi altså lige til en "ovenpå" uge.. hvor han "kun" hoster... 

Dejligt med en update, bortset fra den manglende opfyldelse af en intern regel om, at updates indeholder billeder...

Årh Anne... dejlig at høre at jeg ikke er den eneste med en lille hidsigprop

Vi holder selvfølgelig øje med sprog-udviklingen... det har vi været obs på længe, da han jo er ørebarn. Synes dog hele tiden der sker noget og at lydene bliver mere og mere forståelige. Jeg håber at han relativt hurtigt aflægger sig de ufine manerer og lærer at opføre sig som en gentelmand - han kan lige så godt lære det i en tidlig alder 

Det er faktisk det samme vi har gjort med gaflen - altså at ligge den klar med en "haps" på... og nu er han så begyndt så småt selv at fange dem - han vil i hvert fald rigtig gerne! Tror da også vi skal forsøge os med ske, jeg må se at få anskaffet mig sådan en hagesmæk!!

Putteflasken ryger også her inden længe - det er sikkert... Han har jo reelt heller ikke brug for den, så det er nok bare lige at få taget beslutningen  Men lyder som en god metode i brugte, så man får et putte-ritual hvor flasken ikke er vigtig!

Det er altså vildt underligt med det bad... Jeg ved godt de små stædige banditter gerne vil bestemme og i trods kan beslutte sig for ikke at ville i bad... men at de ligefrem bliver bange for det??? Hmm, jeg håber bare det snart går over. Vi har prøvet flere af de ting du nævner, eller faktisk det hele. Umiddelbart er der ingen problemer hvis vi bader med ham (har ham på armen i brusebad), men ligeså snart han er "alene" i brusekabinen, så bliver han ked!

Ja, det var super fedt at han ikke blev syg af vaccinen, men det sagde sygeplejersken faktisk var helt normalt... Jeg  for at Felix også slipper!!

Beklager at updaten mangler billeder - det skal ikke ske igen! Dog skal det lige siges at jeg jo har lavet både billedtråden 0-1 år og lagt en masse billeder op fra hans 1 års fødselsdag... så tænkte det måske blev lige lidt for meget i overkanten af "se mit barn" -haha...! Men jeg finder gerne et billede til updaten når jeg kommer hjem bare for din skyld Anne!

Anmeld

9. maj 2012

Line Højdal

AnneBJ skriver:

Så er der lidt ekstra billeder til ære for dig Anne

2 hvor Aske nyder at spise selv og så lidt blandede, hvor de sidste illustrerer ganske fint hvordan Aske ser ud når han ikke får sin vilje og bliver tosset

Anmeld

29. maj 2012

PeruBaby

Åhhh, lille mand Hvor er han bare fin... også selvom han er sur. Jeg kan så levende forestille mig hvordan det er med lyd på. Ha, ha, ha...

Her har vi også en meget bestemt madamme på snart 17mdr, der i hvert fald godt kan fortælle hvad hun vil og ikke vil, selvom hun ikke har så mange ord endnu. Her er det indtil videre blevet til: mamá, papá, vov, kat(katten) nogle gange sniger der sig et "op" eller "agua" ind... og ja, så det obligatoriske "caca", som hun også elsker at sige mens jeg skifter hende, eller når hun ser jeg går på toilettet

...Så jeg synes da at det lyder som om Aske kan kommunikere ret godt. Jeg ved ikke hvorfor, men her kan Sofia stadig ikke sige "ja/si" og "nej/no", men hun skal nok få kommunikeret hvad hun mener alligevel. Synes bare det ville være nemmere hvis hun snart ville begynde at sige lidt flere "rigtige ord", men det er nok bare os førstegangsmødre, der er så spændt på hvad den næste udvikling bringer.

Det med badet lyder da lidt spøjst. Her kommer Sofia næsten i bad hver dag, og jeg ved godt at det ikke er godt for hendes hud, men det er varmt og hun EEELLLLSSSKKKEERRR det. Så meget at selv stiller sig op i badekaret inde i brusekabinene og vælter alle bade-legetingene ud i karet og prøver at åbne for vandet Og så kan jeg altså ikke lade være med at give hende et bad.

Men dejligt med en update, og dejligt med billeder.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.