"Orker ikke at tage til stor familiefest pga de mange nysgerrige spørgsmål om vores behandling - hvad skal jeg gøre?"
Kære Tina,
Jeg skriver til dig, fordi min kæreste og jeg snart skal til stor konfirmation i Jylland, med hele den pukkelryggede....og jeg orker det næsten ikke!!
Vi har prøvet at blive gravide i 2 år og har allerede haft 3 forsøg med insemination og 2 forsøg med IVF - uden held. Jeg er meget hudløs og har rigtigt svært ved at tale om det i øjeblikket, uden at begynde at græde. Det er rigtigt irriterende.
Det meste af familien ved godt at vi prøver og de er jo så søde og vil gerne spørge ind til det og være forstående - men jeg orker det bare ikke lige nu! Jeg har mest lyst til at melde fra, men så kan jeg også mærke at jeg får dårlig samvittighed.
Hvad synes du jeg skal gøre??
Kh "Henriette".
Tinas svar
Kære Henriette,
Tak for dit spørgsmål.
Det du fortæller her, er der rigtigt mange, især kvinder, der kan nikke genkendende til.
Det er et stort dilemma du er i. På den ene side har du et behov for at gøre andre glade og ikke at skuffe familie og venner og på den anden side, har du også et stort behov for at passe på dig selv og være nænsom ved dig selv i en krævende periode.
Jeg har lavet guide der hedder "Sådan tackler du nysgerrige og nærgående spørgmål til din barnløshedsbehandling". Den kan du hente gratis inde på min hjemmeside
www.tinasandager.dk, når du tilmelder dig mit nyhedsbrev i øverste højre hjørne.
I guiden fortæller jeg dig trin for trin, hvordan du nemt håndterer din søde og hjælpsomme familie - så du undgår at blotte din følsomhed og samtidig bevarer din energi. Det er en god idè at "mestre denne kunst" fordi du altid vil kunne blive udsat for nyfigne spørgsmål. Det er også vigtigt at du "tør" være sammen med andre mennesker, så du ikke risikerer at isolere dig selv "for meget".
Den anden mulighed er selvfølgelig at du melder afbud til konfirmationen og bliver hjemme. Det kan være nødvendigt, at være rigtig "egoistisk" i perioder, når følelserne føles ekstra tunge. Du skal mærke efter "i din mave" hvad der er det rigtige for dig - og vær god ved dig selv, det fortjener du!!
Fortæl de personer der holder konfirmationen hvordan du har det lige nu, vær ærlig med dine følelser og sig, at du melder afbud for at passe på dig selv i en svær tid.
Husk at være opmærksom på om skyldfølelsen er svær at slippe - det hjælper ikke at blive hjemme, hvis du samtidig bliver "ædt op "af dårlig samvittighed. Så har du intet vundet.
Jeg ønsker dig held og lykke med guiden og den (måske) kommende konfirmation.
De kærligste hilsner,
Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk