Selepude i 2-punkts sele...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.507 visninger
6 svar
0 synes godt om
16. april 2009

SHJuP

Jan er (igen!) ved at kigge på ny bil!
Denne gang er der bare det problem, at den kun er beregnet til 2 passager på bagsædet... Han kan dog ved at betale ekstra få en 2-punkts sele sat i midten bagi...
Men hvad mener I... Vil det være forsvarligt at lade Ida sidde på sin selepude, og så kun med en 2 punkts sele der?

Knus fra Stine -der virkelig har brug for at høre Jeres holdninger/ meninger/ erfaringer!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2009

Sofie

Hej Stine...

Hvad er det nu lige en 2 punkts sele er?????

Er lige lidt uvidende.. Er det sådan en som kun går over maven eller hvordan????

Kh Sofie -som lige må have det skåret ud i pap, inden jeg kan deltage i debatten *g*

Anmeld

16. april 2009

Tina2

Hej Stine......
Det er desværre for tidligt... De skal være min. 140 cm høje for at må sidde på selepude. Og 2 punktssele, er det ikke kun den over lænden? Hvis det er med den alm sele er det stadig alt for tidligt. Der SKAL ryglæn på, for de kommer virkelig meget til skade/eller værre hvis der fx er en sidekollission for der er jo INTET der støtter dem.....

Ved ikke om det er ulovligt, men det er i hvert fald kraftigt frarådet.....

Kram

Anmeld

16. april 2009

Sofie

over lænden?? Nu er jeg da slet ikke med.. Troede det var sådan en mave sele, altså som bare går hen over maven agtigt..

Men ja.. hvis det kun er en selepude siger jeg klart det samme som Tina.. Intet til at beskytte dem i siden.. vidste dog ikke hvornår de gerne måtte komme på selepude. Kan bare huske da vi købte den store autostol til Freya spurgte vi sælger hvor længe hun skulle(måtte) sidde på den og der sagde sælger at helst så længe som overhoved muligt.

Kh Sofie

Anmeld

16. april 2009

Tina2

Ja præcis.... Og kan Filuca stadig sidde i sin selvom hun er 140 cm og over, ja så blir hun i den.....

Anmeld

16. april 2009

Muslingen

Hej med jer.
Så vidt jeg ved må man sidde uden autostol når man er 135 cm. På nuværende tidspunkt må de gerne sidde med selepude. Men jeg ville ikke selv lade Amalie sidde på selepude uden ryglæn, da der er større risiko ved det.
Hvis en 2-punktssele er sådan en der kun går hen over maven, så ville jeg ikke nøjes med det. Så er der intet til at holde på overkroppen og dermed beskytte mod piskesmæld og den slags.
Kh Fie

Anmeld

17. april 2009

Susan1978

fundet på politi.dk

" Hovedregel:
Børn under skal anvende særligt godkendt sikkerhedsudstyr, tilpasset barnets højde og vægt.

Børn må ikke befordres i en bagudvendende barnestol på en passagersiddeplads med frontairbag, medmindre airbaggen er deaktiveret."

Antallet af sikkerhedsseler er fremover afgørende for, hvor mange mennesker man må være i bilen.

Fra på mandag skal hver person kunne fastspændes med sin egen sikkerhedssele. Dog er der en overgangsperiode frem til 1. maj 2009, hvor antallet af sikkerhedsseler på bagsædet ikke behøver at stemme overens med antallet af personer på bagsædet – medmindre der er tale om børn under .

Børn under skal fra på mandag være spændt fast med særligt godkendt sikkerhedsudstyr, som er tilpasset barnets højde og vægt – ligegyldigt om der er tale om forsæde eller bagsæde.

Man må desuden ikke placere børn i en bagudvendende barnestol på en siddeplads med frontairbag, medmindre denne er deaktiveret.

Du får klip i kørekortet, hvis passagerer under 15 år ikke har sele på og – som noget nyt – hvis børn under ikke er fastspændt i godkendt sikkerhedsudstyr, som passer til højde og vægt.

Der står også lidt her.

http://www.rfsf.dk/93000f

og til sidst der her som er taget fra denne side.. http://www.netdoktor.dk/boern/fakta/boernbil.htm

Sikkerheds-udstyr til børn over fire år (15- 25 kg)

Selepude: Er en hård pude, som løfter barnet op, så det kan bruge bilens almindelige sikkerhedssele. Den kan bruges, fra barnet vejer 15 kg. Selepuden skal være forsynet med et selestyr, det vil sige små armlæn, der sørger for, at selen ikke sidder over barnets mave, hvilket kan forårsage alvorlige skader på indre organer ved et sammenstød. Derudover skal selepuden have et ryglæn, der dirigerer selen væk fra barnets hals, og som giver god støtte for barnets hoved. Når barnet bliver større, kan det benytte en selepude uden ryglæn.

jeg synes jeg blev en del klogere..

Den røde skrift må besvare dit spørgsmål , desværre nok ikke det du ville høre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.