Sebastian siger STADIG ikke noget!(?)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

367 visninger
3 svar
0 synes godt om
9. marts 2008

Smølf

Hej Piger,

Hvornår skal man bekymre sig om sit barns udviking?
Sebastian blev 20mdr. i går og han siger stadig næsten ingen ting. Han siger intet spontant, men hvis vi spøger ham "Kan du sige FAR", så siger han måske 1 ud af 10 gange "Far" eller "Bar". Det samme gælder "mam mam", som er det eneste han ellers kan sige. Vi tror også, at han kan sige SKO.

Hvad pokker kan man stille op? Jeg læser bøger med ham hver dag, synger for ham og taler meget med ham. Synes bare at der er gået lang tid nu og hans jævnaldrende er allerede begyndt at konstruere sætninger.

Jeg er sikker på, at han godt kan høre, for hvis jeg eksempelvis siger "skal vi synge "Edderkop" (lille peter...), så prøver han at lave fagterne til osv. Så det er ikke hørelsen den er gal med.
Synes også det virker som om han har en rimelig god forståelse af sammenhæng, men det er jo svært at vide om han er på niveau med sine jævnaldrende.

Og så igen... Jeg ved jo godt at det vigtigste er, at han trives -og det gør han i stor stil. Han er glad, spiser og sover godt og har det super i sin vuggestue. Så hvorfor siger han ikke noget? Jeg ved godt at man ikke må tænke sådan, men jeg bliver da bekymret for om han ikke er ligeså klog som andre børn på hans alder.

Synes i at jeg skal være bekymret? Og hvad er jeres erfaring?

KH Neta og Sebastian

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2008

3rollinger

Hej Neta

Jeg synes ikke du skal vaere bekymret, men jeg synes til gengaeld det er fuldstaendig naturligt at du er det!!

Min datter var ogsaa rigtig lang tid om at snakke. Jeg kan ikke huske praecist hvornaar hun begyndte, men vi var da ogsaa lidt bekymrede. Nu er hun til gengaeld ikke til at lukke munden paa, og selvom hun stadig er en smule bagud sprogligt end sine klassekammerater, saa tror jeg hun vinder ind paa dem dagligt.

Der er jo boern der ikke snakker i lang tid og saa pludelig en dag vaelter det ud af dem. Fordi de jo forstaar og tager det hele ind. Saa mon ikke Sebastian er én af dem.

Har du ikke mulighed for eventuelt at hoere i hans vuggestue eller dagpleje hvad deres fornemmelse er? De maa have oplevet lignende tilfaelde foer.

Jeg er sikker paa det nok skal komme og at Sebastian er fuldt ud ligesaa intelligent som alle andre boern. Du ved, bare fordi man snakker meget behoeves man jo ikke vaere specielt intelligent. Tit oplever man jo, naar man er voksen, at dem der snakker mest er dem der har mindst at sige ;) Hvordan er han i han leg?

Knus
Trine

Anmeld

9. marts 2008

Lucky

Hej Neta,

Jeg forstår dig så udemærket:) vi går og tænker det samme om Jakobs sprogudvikling, der også er kommet til "bar/far" og "maar" (= mor) og "mam" Men alligevel vil jeg sige at du skal prøve at lade være med at bekymre dig for meget. Der var en pædagog i vores vuggestue som sagde at de tit har set børn, specielt drenge, som er lidt senere med talen end andre børn. Men at de så til gengæld har nogen andre stærke sider, fx. motorisk eller lignende... Og som Trine også siger er der jo nogen børn som først taler når de kan:) Så det har vi i hvert fald taget til os og forsøger ikke at bekymre os for meget, men det er svært;)
Jeg er sikker på at der kommer en ordstrøm væltende inden alt for længe:)

kh.
Lykke

Anmeld

10. marts 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Hej

Min søn, Marius, der bliver 3 år om et par uger, havde også et meget sparsomt sprog indtil for et år siden. Der startede han i vuggestue. De undrede sig også over hans lidet udviklede sprog. Men efter et par mdr. kom der virkelig gang i hans sprog, og hans mund har ikke stået stille siden :D

Hvordan har Sebastian udviklet sig motorisk? Marius har altid været et aktivt barn, rullede 6 uger gammel, krøb 4½ måned måned, så han har helt klart fokuseret på den motoriske udvikling.

Jeg kan virkelig godt følge dig i din bekymring, har selv været der. Man vil bare gerne have, at ens barn skal udvikle sig normalt og som andre børn. Når de så ikke lige følger den normale kurve, bliver man straks bekymret. Prøv at se tiden an, jeg er sikker på, at der nok skal ske noget inde for det næste ½ år.

Kh
Karoline

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.