Hej Piger,
Hvornår skal man bekymre sig om sit barns udviking?
Sebastian blev 20mdr. i går og han siger stadig næsten ingen ting. Han siger intet spontant, men hvis vi spøger ham "Kan du sige FAR", så siger han måske 1 ud af 10 gange "Far" eller "Bar". Det samme gælder "mam mam", som er det eneste han ellers kan sige. Vi tror også, at han kan sige SKO.
Hvad pokker kan man stille op? Jeg læser bøger med ham hver dag, synger for ham og taler meget med ham. Synes bare at der er gået lang tid nu og hans jævnaldrende er allerede begyndt at konstruere sætninger.
Jeg er sikker på, at han godt kan høre, for hvis jeg eksempelvis siger "skal vi synge "Edderkop" (lille peter...), så prøver han at lave fagterne til osv. Så det er ikke hørelsen den er gal med.
Synes også det virker som om han har en rimelig god forståelse af sammenhæng, men det er jo svært at vide om han er på niveau med sine jævnaldrende.
Og så igen... Jeg ved jo godt at det vigtigste er, at han trives -og det gør han i stor stil. Han er glad, spiser og sover godt og har det super i sin vuggestue. Så hvorfor siger han ikke noget? Jeg ved godt at man ikke må tænke sådan, men jeg bliver da bekymret for om han ikke er ligeså klog som andre børn på hans alder.
Synes i at jeg skal være bekymret? Og hvad er jeres erfaring?
KH Neta og Sebastian
Anmeld