Ked af det og i tvivl!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

977 visninger
15 svar
0 synes godt om
25. april 2012

Anonym trådstarter

Jeg er 15+2 idag og jeg er mega lykkelig over at jeg skal være mor til oktober. Jeg blev så færdig med grundforløbet i hgv(merkantilt grundforløb/handelskole) og er startet i praktikskole, jeg fik så af vide af min lærer at når jeg er på barsel kan jeg får yddelse fra skolen altså elevløn, hvilket er før skat 6000 og efter tja nok mindre end 5000. Og det kan jeg ikke klare mig med, jeg ved jo godt at børn har et dyrt-drift og at der er en masse omkostninger, men jeg har jo også husleje og alt andet, vi er selvfølgelig to om indkomster her hjemme men min mand er også på praktik og oveni har han et arbejde. Så jeg spurgte om det var muligt at gå på kontanthjælp i 11 mdr og vende tilbage derefter på skolen, det var det IKKE! Det skal siges at min lærer er ret skrap og bliver pisse sur hvis man gør noget forkert! Jeg har siddet og grædt over at jeg er bsnge for hende, da jeg glemte at lave en specifik opgave som åbenbart skulle laves men jeg fik aldrig gjort det. Og er såååå bange for at få en skideballe foran hele klassen imorgen, har stresset og går helt psykisk ned:-( jeg er så ked af det. Og overvejer at droppe ud og håbe på at jeg finder en praktikplads når jeg er på barsel. 

Undskyld for det blev så langt, håber der nogen der kan komme med et forslag til hvad jeg skal gøre!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2012

LilleChelle

Grunden til du ikke kan gå på kontanthjælp når du er på barsel, er fordi du stadig er optaget på uddannelsen under barslen. Så der er din lærer ganske korrekt på den. 

Men jeg ville nok tage en snak med hende, om at du synes hun er hård og at det går dig meget på. Hvis ikke du vil snakke med hende, må der være en coach etc. på dit uddannelsessted. 

Anmeld

25. april 2012

Anonym trådstarter

LilleChelle skriver:

Grunden til du ikke kan gå på kontanthjælp når du er på barsel, er fordi du stadig er optaget på uddannelsen under barslen. Så der er din lærer ganske korrekt på den. 

Men jeg ville nok tage en snak med hende, om at du synes hun er hård og at det går dig meget på. Hvis ikke du vil snakke med hende, må der være en coach etc. på dit uddannelsessted. 

Jeg fik af vide i første runde at jeg ikke ville få ydelse og at det var muligt at få kontanthjælp, men her imorges fik jeg af vide det var muligt og at pengene var ikke speciel stor men det er det, og så tænkte jeg om man kunne få ydelser fra andre steder oveni, så det bliver lidt mere realistisk og jeg har muligheden for at mætte mit barn og jeg!:-) Hun er virkelig en sur en, selvom hun er sød engang imellem kan hun altså godt nok skælde ud, og det tag hårdt på mig, men hun er pisse ligeglad, for hun råber af en foran 30 mennesker. Jeg ved bare at jeg får en kæmpe skideballe imorgen, og det gør mig pisse nervøs og skide bange:-(

Anmeld

25. april 2012

LilleChelle

Anonym skriver:

Jeg fik af vide i første runde at jeg ikke ville få ydelse og at det var muligt at få kontanthjælp, men her imorges fik jeg af vide det var muligt og at pengene var ikke speciel stor men det er det, og så tænkte jeg om man kunne få ydelser fra andre steder oveni, så det bliver lidt mere realistisk og jeg har muligheden for at mætte mit barn og jeg!:-) Hun er virkelig en sur en, selvom hun er sød engang imellem kan hun altså godt nok skælde ud, og det tag hårdt på mig, men hun er pisse ligeglad, for hun råber af en foran 30 mennesker. Jeg ved bare at jeg får en kæmpe skideballe imorgen, og det gør mig pisse nervøs og skide bange:-(

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved bare at du på SU stadig er meldt ind på din uddannelse, og derved ikke kan få andet end barselspenge derfra. Og ligeledes hvis du er ude i praktik (sådan var det ihvertfald da jeg var tjener) så er det arbejdspladsen der betaler din barsel, og får så refunderet det af kommunen. 

Jeg ville tage en snak med hende eller en anden over hende. For du skal ikke gå og være bange for hende. 

Anmeld

25. april 2012

l.kjoeller

Jeg er 15+2 idag og jeg er mega lykkelig over at jeg skal være mor til oktober. Jeg blev så færdig med grundforløbet i hgv(merkantilt grundforløb/handelskole) og er startet i praktikskole, jeg fik så af vide af min lærer at når jeg er på barsel kan jeg får yddelse fra skolen altså elevløn, hvilket er før skat 6000 og efter tja nok mindre end 5000. Og det kan jeg ikke klare mig med, jeg ved jo godt at børn har et dyrt-drift og at der er en masse omkostninger, men jeg har jo også husleje og alt andet, vi er selvfølgelig to om indkomster her hjemme men min mand er også på praktik og oveni har han et arbejde. Så jeg spurgte om det var muligt at gå på kontanthjælp i 11 mdr og vende tilbage derefter på skolen, det var det IKKE! Det skal siges at min lærer er ret skrap og bliver pisse sur hvis man gør noget forkert! Jeg har siddet og grædt over at jeg er bsnge for hende, da jeg glemte at lave en specifik opgave som åbenbart skulle laves men jeg fik aldrig gjort det. Og er såååå bange for at få en skideballe foran hele klassen imorgen, har stresset og går helt psykisk ned:-( jeg er så ked af det. Og overvejer at droppe ud og håbe på at jeg finder en praktikplads når jeg er på barsel. 

Undskyld for det blev så langt, håber der nogen der kan komme med et forslag til hvad jeg skal gøre!

Det var dog en ubehagelig lærer. selvfølgelig skal du ikke levet for 6000 før skat. snak med din sagsbehandler på kommunen. Hun kan fortælle hvad du præcis kan få. I dag er skolerne afhængige af eleverne og ikke omvendt. selvfølgelig vil du kunne vende tilbage. de får jo en hvis sum fra staten pr elev, så tro mig de vil ikke undværre dig efter barsel. og så kan du jo altid forsæge selv at søge elevplads under barsel, som du også nævner. Man har da virkelig´ikke brug for sådan en omgang BS fra sin lærer når man er gravid og følsom i forvejen hva ? Held og lykke med det

Anmeld

25. april 2012

princessmalou

LilleChelle skriver:

hvorfor er det man ikke kan få kontanthjælp ?

kan hun så ikke bare melde sig ud og søge kontanthjælp eller ?

Anmeld

25. april 2012

LilleChelle

princessmalou skriver:

hvorfor er det man ikke kan få kontanthjælp ?

kan hun så ikke bare melde sig ud og søge kontanthjælp eller ?

Hvis man melder sig ud fra en uddannelse, skal man søge på samme vilkår som alle andre igen. Har man meldt sig ud af uddannelse tre gange, skal man vurderes personligt, om man kan få lov at starte uddannelse igen. 

- Hvis man bare går på barsel, så er man stadig inde på uddannelsen, og sikret færdiggørelse når man kommer tilbage fra barsel. 

Anmeld

25. april 2012

SjeBets

Det er vist lidt forskelligt, jeg har startet op på flere forskellige uddannelser og er aldrig blevet vurderet personligt efter den 3.  

Og man kan nu godt leve af 6000 før skat. Det gjorde jeg da jeg læste som enlig mor, før at su blev fordoblet for enlige forældre. Siger ikke det er nemt, men man kan godt. 

Jeg ville tage kontakt til din sagsbehandler på kommunen og vende den med hende/ham for at se hvad der kan gøres .. så du kan få lidt mere i kassen mens du er på barsel

Anmeld

25. april 2012

princessmalou

LilleChelle skriver:

Hvis man melder sig ud fra en uddannelse, skal man søge på samme vilkår som alle andre igen. Har man meldt sig ud af uddannelse tre gange, skal man vurderes personligt, om man kan få lov at starte uddannelse igen. 

- Hvis man bare går på barsel, så er man stadig inde på uddannelsen, og sikret færdiggørelse når man kommer tilbage fra barsel. 

vil det så sige man ike kan droppe ud / stoppe på em uddanelse og så søgekontanthjælp? 

og så bare starte på ny når man er færdig med barsel?

Anmeld

25. april 2012

LilleChelle

princessmalou skriver:

vil det så sige man ike kan droppe ud / stoppe på em uddanelse og så søgekontanthjælp? 

og så bare starte på ny når man er færdig med barsel?

Det kan du godt. Men gør du det, er du jo ikke sikret en plads på uddannelsen igen. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.