Eksperthjælp: Det rigtige tidspunkt at blive gravid??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.272 visninger
2 svar
0 synes godt om
14. april 2009

Rikke L. Rahm

"Det rigtige tidspunkt at blive gravid??"

Hej Rikke!
Jeg er helt ny herinde, og oprettede en profil af denne grund: Min kæreste og jeg overvejer at blive gravide. Jeg er snart 24 år, læser til fysioterapeut på 3. semester. Han er 32, og har fast arbejde som folkeskolelærer. Grunden til at jeg skriver til dig er, at jeg har så mange tanker om det at blive gravid og blive mor, og har lige brug for lidt rådgivning. Min kæreste og jeg har kun været sammen i 7 måneder, men er overbeviste om, at det skal være os to Jeg har villet være mor lige så længe jeg kan huske og han er også helt klar på rollen som far. Vi har prøvet at regne ud hvornår det kunne passe bedst at blive gravide med hensyn til mine studier og pause derfra, og selvom man jo ikke 100% kan planlægge sådan noget, har vi i hvert fald prøvet at forberede os.
Jeg synes bare det er et kæmpe spring for mig som pige/kvinde, at blive gravid og mor. De fleste siger at jeg enten bare skal springe ud i det, eller at jeg da er for ung eller ikke har været sammen med min kæreste længe nok. Men hvornår kan man med sikkerhed vide det?
Det er selvfølgelig svært for når du ikke kender mig, men er der nogle råd du kan give mig? hvordan ved man om man er klar til rollen som mor, og er det den store udfordring jeg forestiller mig det, eller skal man bare tage det én dag ad gangen?

Ved det er lidt diffust, men du er velkommen til at spørge lidt ind...

Rikkes svar

Hej T.K

Forvandlingen fra pige til kvinde til mor er en proces. Fra pige til kvinde er det tiden og erfaringerne som langsomt gør en parat. Hvor i mod når du går fra at være kvinde til også at blive mor er en helt anden sag.

Kvinden bruger graviditeten til at forbedrede sig på at det lille barn kommer. Spørgsmålet er bare om vi kvinder helt kan forestille os hvordan det bliver før vi faktisk står med det lille vidunder.
Det at blive mor er på en og sammen tid helt fantastisk og fuldstændig skræmmende da vi jo ikke kan komme i lære som mødre. Nej vi er nød til at lære mens vi er mødre.

Om hvorvidt man er klar eller ej ja så kan jeg ikke være dig så behjælpelig, da det er en beslutning som du alene skal mærke efter hvorvidt du er klar til at blive gravid eller ej.

Vedrørende længde af dit parforhold så må du og din kæreste sætte jer ned og tale om forventninger, drømme mv i forhold til at vælge at blive gravide nu eller vente.

Skriv endelig igen hvis du har nogle spørgsmål mv

Held og lykke

Venligst Rikke Rahm

Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2009

charlottekri

hejsa, jeg fik selv min datter en måned efter jeg var blevet 22 og min mand have længe snakket om at han ville være far, hvor jeg måske ikke helt var parat endnu... men lige pludselig en dag, kunne jeg mærke at nu var jeg klar. Jeg mener man er klar, hvis man skal se et barn i sit liv, og da du skriver at i allerede har forberedt jer på, hvad der vil være mest praktisk, så ville jeg umiddelbart mene at du er klar, men jeg skal selvfølgelig ikke fortælle dig, hvad du er og ikke er
og som rikke skriver, så vokser man med opgaven!!! man lærer lige så stille hen ad vejen og efter min mening er det vigtigt at have et støttende bagland med sig (men er dog ikke et krav, selvom det var vigtigt for mig) Jeg synes dog at hvis i er klar, så spring da ud i det (din kæreste er jo ikke helt ung længere )
jeg håber at i sammen finder frem til en løsning
held og lykke
knuz charlotte

Anmeld

19. april 2009

fit_fys

Hej igen!
Tusind tak for jeres feedback
Det betyder virkelig meget lige at få et par ting sagt højt og at der er nogen der så gider komme med et reelt svar

For jeres information, så har min kæreste og jeg besluttet os for at droppe p-pillerne fra NU af, så snart går det løs, og jeg glæder mig helt vildt! Er overbevist om at det er den rigtige beslutning og at jeg er klar til det..

Tusind tak for jeres hjælp

Kram til jer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.