Dagpleje? Vuggestue?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.063 visninger
6 svar
0 synes godt om
18. april 2012

Ønskebarnet12

Hej tøser! 

Jeg er første gangs gravid og har en del spørgsmål angående om børn og graviditet. Jeg har læst en del af jer sender jeres børn til dagpleje, 

Mit spørgsmål er er dagpleje og vuggestue det samme? Hvis nej, hvad er forskellen. ? 

Jeg går på praktikskole, hvor jeg til august vil have barsel, men efter fødslen har jeg 11 mdrs barsel og derefter skal jeg tilbage til praktikpladsen, arbejdstid er 8 til 16.00 

Hvornår skal jeg tilmelde mit barn i vuggestue, når bebsen bliver født midt oktober!? 

Hvad tid lukker vuggestuen? 

Skal man lave madpakke til babyen? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2012

Ønskebarnet12

18. april 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
vi har valgt at have vores søn i privat dagpleje, da det passe bedst for os.

En dagpleje er i det private hjem, hos en dagplejemor som max har 5 børn. En vuggestue er en instution hvor der er flere pædagoger om flere børn så der er ca 15 børn, måske mere eller mindre, det er meget forskelligt. (jeg ved ikke om det hele passer helt! men det er hvad jeg har forstået)

I vores dagpleje er der kun 4 børn og vi skal ikke sørge for mad til vores søn, dagplejemor laver selv maden (alt sammen øko) og det eneste vi skal tænke på er bleerne.

Vores dagpleje har fri 5 uger om året hvor vi selv skal sørge for pasning og hvis hun er syg er der gæstedagpleje som i dette tilfælde er en fast person som faktisk er en del af hendes familie.

når man vælger at ens barn skal i en privat dagpleje, kan man ikke få fripladstilskud.

Der er garanteret mange flere oplysninger, men undersøg lidt om de muligheder du har i dit område og find ud af hvad i ønsker af dagtilbud, det der er vigtigst er at det er noget DU som mor har det godt med! Det er trods alt en person der skal tage sig af dit barn, så tillid er det vigtigste

Anmeld

18. april 2012

L&V

Ønskebarnet12 skriver:

Hej tøser! 

Jeg er første gangs gravid og har en del spørgsmål angående om børn og graviditet. Jeg har læst en del af jer sender jeres børn til dagpleje, 

Mit spørgsmål er er dagpleje og vuggestue det samme? Hvis nej, hvad er forskellen. ? 

Jeg går på praktikskole, hvor jeg til august vil have barsel, men efter fødslen har jeg 11 mdrs barsel og derefter skal jeg tilbage til praktikpladsen, arbejdstid er 8 til 16.00 

Hvornår skal jeg tilmelde mit barn i vuggestue, når bebsen bliver født midt oktober!? 

Hvad tid lukker vuggestuen? 

Skal man lave madpakke til babyen? 

Hej tøser! 

Mit spørgsmål er er dagpleje og vuggestue det samme? Hvis nej, hvad er forskellen. ? Det er absolut ikke det samme.. I en vuggestue er der uddannet personale, længere åbningstider og mere personale og foregår i en institution.. Dagplejere har kurser i børnepasning men sjældent en pædagogisk uddannelse. De har ikke åbent så længe og er i eget hjem med max 5 børn og der er kun en voksen..

Hvornår skal jeg tilmelde mit barn i vuggestue, når bebsen bliver født midt oktober!?  Man skriver barnet op til den 1 i den månede man skal bruge pladsen og det gør man ofte når man har fået barnets cpr nummer.. 

Hvad tid lukker vuggestuen? Meget forskelligt men ved 17 tiden ca

Skal man lave madpakke til babyen? Kommer an på hva sted man vælger nogle har madordning andre ik

Anmeld

18. april 2012

Clisolka

Min pige går i vuggestue. Vi har valgt som vi har, fordi den ligger rigtig tæt på, hvor vi bor - og hvis der er sygdom, så kan vi altid få hende passet det samme sted uden vi skal helt ud i den anden ende af byen, uden bil 

PÅ Isabellas stue er de omkring 15 børn og 4 pædagoger. Derudover så er vuggestuen en integreret del med børnehaven, så når hun engang skal i børnehave kender hun både børn og pædagoger 

Vuggestuens åbningstider er 6.30 - 17.30 - fredag dog til kl. 17  De har 19 lukkedage om året, og de 10 af dem er tvunget i sommerferien (hvor vi kan vælge at få hende passet et andet sted). 

Jeg ville vente og se hvordan dit barn er, når det bliver født. Det er ikke alle der egner sig til vuggestue - netop pga. alle de børn på en gang (hvis du får et meget roligt barn)

Jeg skrev Isabella op til vuggestuen da hun var et par uger gammel, for så var jeg sikret pasningsgaranti  Sundhedsplejersken sagde, jo før, jo bedre 

I Isabellas vuggestue skal vi ikke have mad med da de har en madordning (koster 425 oveni), til gengæld skal vi selv have bleer med 

Anmeld

18. april 2012

twinny

Vores drenge er i DP.

Hun har seniorordning og har kun 3 børn....

Hun har tider fra 7 til 17.45.

Vi skal kun have skifte tøj med....

Vi ville have dem i vuggestue, men vi er blevet rigtig glade for DP....

Anmeld

18. april 2012

Ciss

Vi har brugt/bruger vuggestue og er superfornøjet! Afdelingen har ca 10-12 børn, et stort rum med forskellige afskærmninger og afdelinger, et lille rum, som er indrettet til klatring, hop, dans osv et bad med to puslepladser, gode vaskeforhold, lang vask i børnehøjde og et bittelille toilet, en garderobe og et ganske stort køkken, hvor alle børnene sidder på trip-trap-stol, når de skal spise. Ude er der et slags skur, hvor alle vognene står i læ, når børnene sover. Det er en integreret institution, så der er et meget stort udeområde hele vejen rundt, og skov og strand i umiddelbar nærhed.

Det meste af personalet er godt uddannet og de er meget samarbejdsvillige og har været meget omhyggelige med at tage fat i problemer med det samme, hvis der opstod noget. Vores børn har været utrolig glade for at gå der, og vi er 100% trygge ved at have dem der.

I "vores" vs får børnen morgenmad, når de kommer, hvis de er sultne/ikke har spist hjemmefra. Så får de lidt tidlig frokost, siden de aller fleste sover midt på dagen, og så får de frugt i totiden. Hvis man en dag skal noget specielt eller har ekstremt travelt og alt ramler om ørene på en, kan de give barnet en tidlig middag - men den skal man selv komme med. Om fredagen laver de varm mad til frokost.

Deres åbningstider er 6.30-16.30 -  men det varierer vel fra sted til sted. Det samme gør maden.

Vi sørger selv for vogn, bleer og skiftetøj efter årstiden.

Mit råd vil være at snakke med småbarnsforældrer lokalt i jeres område om, hvilke erfaringer de har med pasningsordningerne. Dagpleje og vuggestue har både fordele og ulemper begge to, og man kan finde både gode og dårlige udgaver af begge dele, så det vigtigste bliver jo egentlig, hvordan forholdene er i jeres område.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.