Barsel - 6 eller 12 mrd???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.980 visninger
9 svar
0 synes godt om
12. april 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Hej piger. Inspireret af en anden tråd ville jeg lige høre om nogen afjer har erfaring med kun af tage 6 mdrs barsel? Og var det helt forfærdeligt svært og hjerteknusende?

For økonomisk ville det være en stor fordel for mig at tage dobbelklip i et halvt år i stedet for et år med enkeltklip når man ikke får mere end de snoldede knap 5000kr pr mdr.

Håber I forstår mit lidt rodede indlæg

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2009

DK

Hej Rosa.
Jeg havde barsel i 7 mdr. med Kirstine og det var nok. Jeg glædede mig meget på det tidspunkt til at komme igang igen. Kirstine var glad og tilfreds med at være i vuggestuen og græd ikke en eneste gang over at blive afleveret.

Jeg er jo også studerende, og vi håber jo at baby kommer til juni/juli her næste sommer, så jeg kan holde barsel indtil forårssemesteret starter 1. feb.

Hvis du har nok klip tilbage, så skal du se om du kan få mix-klip istedet for dobbeltklip. Det betyder at du ikke melder dig på "orlov" på dit studie, men altså bare fortsætter uden at tage nogen fag. Så kan du få dine 12 klip oven i den alm. su, dvs. du får dobbelt et helt år, istedet for at du er på orlov og får de 12 orlovsklip på 6 mdr.

Knus

Anmeld

20. april 2009

Moderator

Det lyder slet ikke som en dum ide, men jeg har desværre kun akkurat klip nok tilbage til at blive færdig til næste sommer, så min barsel ville komme i forlængelse af at jeg faktisk uofficielt er færdig... Og så ville det være smartere hvis jeg bare tog et halvt års barsel så jeg kunne komme ud og begynde at tjene noget mere - men hvis det ville være helt hjerteknusende og forfærdeligt kun at tage 6 mdrs barsel så vil jeg ikke gå og spekulere på det længere.

Anmeld

20. april 2009

Stumpen

Jeg havde et års barsel (du får jo 12 ekstra klip ved barsel)

Ang. at søge orlov, så fik jeg at vide, da jeg søgte barsel at jeg skulle sørge for at gøre det rigtig og ikke søge orlov og grunden kan jeg simpelthen ikke huske -mener altså at jeg fik at vide at med orlov så var jeg ikke su-berettiget... Men forhør dig på dit su kontor, der er måske forskel på hvilken udd man er i gang med, der er jo så mange mærkelige regler hvad su angår

Anmeld

20. april 2009

charlottekri

jeg havde 7½ måneds barsel og det var alt nok for mig. det var faktisk helt befriende at komme lidt hjemmefra!!

Anmeld

20. april 2009

Moderator

Jeg vil altid tage så meget barsel som jeg kan... MINDST 11 mrd, for mit vedkommene

Jeg syntes det er meget vigtigt at være hjemme med den lille og jeg keder mig ALDRIG... Jeg tager den lille på ryggen og laver alt muligt herhjemme, i haven og uden omkring...

Jeg er jo fortaler for langtidsamning fx og det går altså ikke særlig godt, hvis man skal skære helt vildt kraftigt ned, efter 6 mrd allerede... Der skal længere tid til.

Derudover er det vigtigt i forhold til sprog udvikling og tryghed.

Anmeld

11. maj 2009

Lærke90

Nu er jeg så godt nok ikke kommet på barsel endnu men hvis det går som planlagt for jeg ca. 8,5 måneder.
Pga. uddannelsen (SU) kan jeg ikke få ikke få et helt år, som jeg gerne ville  

Anmeld

11. maj 2009

Rasmine

Jeg tog ½ år, hvilket lige passede med opstart af et nyt semester.
Jeg synes ikke Rasmus' sprog og slet ikke tryghed er blevet "forværret" af at starte i vs da han var ½ år.
Tværtimod har det været smertefrit for alle parter at han startede så tidligt.
Vi har aldrig haft nogle lange afskedsscener el. lign.
Jeg ville ikke tøve med at sende mit evt. 3 barn i vs igen, hvis det kun er ½ år.
At betingelserne så er nogle andre, HVIS vi skal have én mere, er så en anden faktor.
Måske ville jeg bruge ½ år, måske 1 år, kmme rogså lidt an på årstiden tror jeg, og på hvordan jeg selv ville have det.

Anmeld

11. maj 2009

Mutti2

Rosa skriver:

Hej piger. Inspireret af en anden tråd ville jeg lige høre om nogen afjer har erfaring med kun af tage 6 mdrs barsel? Og var det helt forfærdeligt svært og hjerteknusende?

For økonomisk ville det være en stor fordel for mig at tage dobbelklip i et halvt år i stedet for et år med enkeltklip når man ikke får mere end de snoldede knap 5000kr pr mdr.

Håber I forstår mit lidt rodede indlæg

Hej søde.

Jeg havde barsel i 7½ mdr!! Det skærer stadig i hjertet når jeg aflevere hende, Nu har hun trods alt været passet i DP i 9, mdr og jeg har stadig ikke vendet mig til tanken endnu!! Jeg tuder stadig hver dag når jeg cykler i skole..... på trods af vi har verdens bedste DP og at lille pigen elsker at være deroppe!!

Jeg er overbevist om at det skyldes at jeg ikke var klar til at give slip,og begynde i skole, hvilket også var en beslutning jeg tog 2 - 3 uger før skolestart!!
Det kan jo også være det bare er fordi jeg er en piv-skid

Hvis jeg kunne gøre det om, tog jeg alt det barsel jeg kunne!! 

Men det er jo op til den enkelte at finde ud af om man er klar!! Jeg håber du tager den rigtige beslutning for dig, så du ikke som jeg konstant skal rende rundt med en følelese i manven om at du har træffet det forkerte valg med hensyn til dette, og føle at du går glip af det meste af dit barns liv!!

Knus Pernille

Anmeld

23. juli 2009

Sara.

Jeg har ikke været på barsel imens jeg var på su, men inden jeg kom det... min pige startede da hun var liiiige omkring 9 mdr. og det var for os en svær start. Hun var på det tidspunkt virkelig mor-syg! så de 2 første mdr i vug var gråd gråd og gråd - også da vi var gået.... jeg kunne ikke holde hende hjemme længere da jeg startede på udd. Næste gang jeg blir gravid og hvis det er under uddannelse vil jeg se hvordan det passer sammen med de forskellige semestre (start august el feb). Om det så blir et halvt eller helt års barsel afhænger nok af det og hvad min mand tager. Sidst tog han 10 uger men det var sammen med mig, det var rigtig hyggeligt at være sammen om det! Jeg tror hverken man kan sige at et år er bedre end et halvt. Det afhænger af personen der er på barsel og hvilke omstændigheder der er..... man kan jo også mikse lidt, så ledes man har 4 mdr med dobbelt klip og 4 med enkelt klip - så længe det gir 12 i alt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.