Hej.
Min mand er entusiastisk campingmand. Vi har en ældre vogn, som fungerer helt fint for os. Der er så mange forskellige vogne på markedet, og jeg tror, det vigtigste er, at I vælger en, som passer for jeres behov. Hvis I f eks planlægger at bruge vognen om vinteren, så må den være bedre isoleret. Hvis den bare er til sommerture, kan man slippe afsted med at købe en lettere vogn.
Ellers er det meget vigtigt at se på frivægten. Vognen i sig selv vejer en del. Alt udstyr, som kommer i den (fra gafler til dyner, fra vandkoger til pyntepuder) vejer også. Og så kommer bagagen i tillæg. I må have en bil, som kan trække det uden at komme over vægtgrænserne.
Hvis I skal med en del færger, betaler det sig virkelig at have en lidt kortere vogn, for man betaler for længden.
Personlig synes jeg, at det er bedst, hvis vognen er sådan indrettet, at man kan opholde sig i hver sin ende. Dvs med køkken på midten. Hvis der er flere regnvejrsdage, eller hvis man bare lige trænger til at være alene lidt, så er det guld værdt.
Vi har stort set brugt vores vogn til sommerturer i Skandinavien og om vinteren står den fast på en plads, og så tager vi nogen gange en weekend i vognen, bare for at komme hjemmefra.
Fordelen er jo, at man har sit hjem med sig i ferien og har en vis frihed ( - i virkeligheden er det ikke den totale frihed, for erfaringsmæssig betaler det sig virkelig, at reservere plads på forhånd).
Ulempen er, at det ikke er en billig hobby i det hele taget! Benzinforbruget går op, der er forsikring og vedligehold, færger, pladsafgifter og en masse letvægtsudstyr, man pludselig finder ud af, at man gerne skulle have. Tungt porcelæn og glas mm er ikke så smart.