Hvornår børn kravler - hænger det sammen med vægt/størrelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. april 2012

SukkerDronning

Det kan da godt være. Min datter ville ikke spise grød før hun var ca. 10-11mdr så hun var MEGET slank, da hun også er født slank (3kg). Det passer også meget godt med, at hun først vill kravle på omkring samme tidspunkt og hun møvede fra hun var præcis 7mdr

Meeen.. jeg tror nu ikke der er noget belæg for det. Er det ikke bare sådan at nogle kravler senere end andre uanset hvad?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2012

AnneBJ

Felix vejede 9 kg da han var otte måneder. Da kunne han møve sig frem, og det gik stærkt. Han er nu 1 år, og har først lært at kravle her i påsken... Så længe din datter er sund, rask og glad, og udvikler sig  (altså, ud fra sin egen kunnen) har du vidst intet at bekymre dig om

Anmeld

11. april 2012

Mille82

Jeg tror også det måske drejer sig mere om motorikken end vægten, men jeg synes også der er en tendens til at meget store babyer vægtmæssigt, er lidt længere om at kravle og gå.

Mine 2 var store ved fødslerne - over 4200g begge to, men efterfølgende er det små nips, men aktive nips altså

Min søn gik som 10 mdrs, han vejer idag som 2 år og 9 mdr ca 13 kg. Jeg kan ikke huske hvad han vejede 10 mdr gammel, men han var slank, lang, men slank.

Min datter kravlede 5 mdr og et par dage gammel, og gik 9 mdr og 4 dage gammel. Hun er også en lille fin en, hun bliver 1 år på lørdag og vejer ca 8,5-9 kg. Jeg har ikke vejet hende fornylig, så det er gæt ud fra sidste vejning.

Men mine har været små og under den der berømte kurve, men motorisk har de været ret fremmelige

Anmeld

11. april 2012

MortilCilas

Min søn var heller ikke ret stor, men kravled dog tidligt, 7 mdr. Men hans Kusine kravled først der 9-10 måneders alderen

Anmeld

11. april 2012

Clisolka

LunaLykke skriver:

Ja, jeg kunne godt forestille mig at de bliver lidt inspireret af at se hvad de andre børn kan

Ja, de skal da følge med de andre - og lære alle de andres unoder 

Anmeld

11. april 2012

Røverdatter

LunaLykke skriver:

Ja, måske et lidt underligt spørgsmål. Men min datter er snart 9 mdr (om en uge) og hun kravler ikke endnu, hun lægger ikke engang op til det, altså hun kommer ikke op på alle 4. Hun har kunne møve sig rundt siden hun var 6 mdr, men kravler, gør hun ikke.

Har haft mange problemer med at få hende til at spise andet end mælk (nogen har måske set de ca. 500 tråde jeg har oprettet om netop det emne) og hun vejede "kun" 8,5 kg da SP'en var her for en måned siden.

Flere af ungerne i min mødregruppe, som er yngre end min datter, de kravler, og de er større end hende, altså vejer mere. Kan det have noget med noget at gøre? At hun ikke er ligeså stærk og robust fordi hun først begyndte at spise mad og grød da hun var 7-8 mdr.??

Hun har altid elsket at ligge på maven, og kunne meget tidligt løfte hovedet, og trillede også tidligt. Så derfor undrer/bekymrer det mig lidt, at hun slet ikke kravler.

Hmm, tror ikke det noget med størrelsen at gøre. I hvert fald ikke i alle tilfælde. Min venindes pige er i dag 10 måneder og vejer 8 kg. Hun var 5 en halv måned da hun begyndte at kravle, så i dét tilfælde gælder det i hvert fald ikke.

Men har ellers ikke forstand på det. Mon ikke hun snart begynder?

Anmeld

11. april 2012

tinasmor

LunaLykke skriver:

Ja, måske et lidt underligt spørgsmål. Men min datter er snart 9 mdr (om en uge) og hun kravler ikke endnu, hun lægger ikke engang op til det, altså hun kommer ikke op på alle 4. Hun har kunne møve sig rundt siden hun var 6 mdr, men kravler, gør hun ikke.

Har haft mange problemer med at få hende til at spise andet end mælk (nogen har måske set de ca. 500 tråde jeg har oprettet om netop det emne) og hun vejede "kun" 8,5 kg da SP'en var her for en måned siden.

Flere af ungerne i min mødregruppe, som er yngre end min datter, de kravler, og de er større end hende, altså vejer mere. Kan det have noget med noget at gøre? At hun ikke er ligeså stærk og robust fordi hun først begyndte at spise mad og grød da hun var 7-8 mdr.??

Hun har altid elsket at ligge på maven, og kunne meget tidligt løfte hovedet, og trillede også tidligt. Så derfor undrer/bekymrer det mig lidt, at hun slet ikke kravler.

Mine to døtre har næsten ligget side om side vægtmæssigt det første år. Den første kravlede da hun var 9 måneder (på dagen) og nr to da hun lige var fyldt 7 måneder.

Anmeld

12. april 2012

Tona

LunaLykke skriver:

Jeg tror at børn kravler når de er gentisk programeret til at gøre det og ikke før. Jeg tror ikke at det har så meget at sige med størrelsen. Hvis det har noget at sige, så virker det faktisk på mig som om de lidt mindre og mere vævre børn er lidt hurtigere til det end de mere robuste børn.

Min datter har altid været en stor pige. Ikke tyk, bare meget lang og kraftigt bygget, altså robust. Hun er 15 mdr og kan endnu ikke kravle. Siden juleaften (altså først da hun var 1 år) har hun kunnet gå en smule når man holdt hendes hænder og først indenfor denne måned er hun begyndt virkelig at opsøge det. Altså at ville gå rundt hele tiden med os i hænderne og ville øve det. Hun kan stadig ikke kravle. Hun har den sidste måneds tid kunnet komme op på alle 4 og har ligeledes den sidste måneds til kunnet møve sig frem på maven. Indtil nu har hun ellers bare trillet og trillet rundt når hun skulle omkring.

Det er jo i den sene ende, men ikke bekymrende. De fortalte mig på børneafdelingen på sygehuset at man slet, slet ikke gør noget som helst før et barn er halvanden og ikke kan kravle/gå. Selv der er man ikke som sådan bekymret, men undersøger bare barnet og sender det evt til fys for at afklare at der ikke er noget fysisk til hinder for at det kravler/går. Der er helt normale børn som enda går/kravler senere end det.

Selv kunne jeg først kravle da jeg var halvanden.

Jeg føler dog at det er svært, for omgivelserne presser hele tiden på. Alle man møder spørger hele tiden om hun nu kan kravle eller gå og det virker som om alle andres børn kan. Da vi stadig havde sp blev der virkelig også kørt rundt i det. Men jeg prøver bare at ignorere det vel vidende at min datter er helt normal. Hun er bare dygtig til nogle andre ting i stedet. Fx er hun god sproglig og rigtig god finmotorisk  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.