"Delebørn"
Hej Rikke..
Jeg håber inderlgit du kan hjælpe mig lidt på vej her, for synes efterhånden jeg er ved at komme alt for langt ud på det dybe vand.
det drejer sig om min steddatter på snart 2 år, hendes mor har hende den ene uge og vi (hendes far og jeg) har hende den anden uge og sådan skifter vi med at ha hende. men når vi så har hende vil hun bare ik sove om natten hun ligger og græder og snakker osv osv. det er ved at ja undskyld jeg siger det ved at gå mig rigtig meget på i det jeg og kæresten jo ik får en normal natte søvn, og pigen er totalt ude af kontrol dagen lang pga hun jo er overtræt. kan dette ha noget med at gøre at hendes mor tager hende ind til sig og sove og er det mon en god ide? ærlig talt hvad skal vi gøre?
håber du kan hjælpe lidt.. hilsen Dickie
Rikkes svar
Kære Dickie
Jeg håber også jeg kan hjælpe dig lidt. Det jeg kan sige til dig er at i er absolut ikke de eneste som har problemer med at få børn til at sove. Ydermere har i denne krølle at i kun har hende hveranden uge, hvilket betyder at barnet skal være istand til at forholde sig til to forskellige reglsæt. Et hos far og et hos mor.
Mit råd til jer er at lave nogle faste sove ritualer, som er jeres. I kan alligevel aldrig gøre det ens med hendes mor.
Fortæl hende at her hos jer er reglerne sådan og at det er de voksne som bestemmer hvordan tingene foregår.
Iforhold til om hvorvidt hun skal ind til jer at sove, ja så er jeg absolut modstander at dette. Da det er noget at det mest ødelæggende for et parforhold.
Håber det var hjælpsomt. Skriv endelig igen hvis du har brug for det.
Venlig hilsen
Rikke Rahm
Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.
Anmeld