Er der ikke nok nogen der vil forklare mig det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

873 visninger
9 svar
0 synes godt om
5. april 2012

AnnaK89

Jeg forstår simpelthen ikke de SU regler 

Det er noget med at jeg kan søge barsel tidligst 3 mdr før termin, og der er jeg nu. Jeg skal have barsel fra juni til august, hvor jeg starter på min uddannelse igen. Hf - så derfor er der her tale om en ungdomsuddannelse?

Spg 1 - er det noget med at man kan få udbetalt dobbelt SU 2 mdr før termin?

Tillægsspg - for på deres hjemmeside står der at man ikke kan få ekstra SU ubetalt samtidig med at man får alm. SU? (uanset om man er studieaktiv eller ej) - hvorfor i alverden hedder det så ekstra SU når man alligevel kun får 5600 ca. før skat? Der er da ikke noget ekstra i det så? Er det så fordi at man skal vælge dobbeltrate, som sin barsel i stedet for enkelt klip?

Spg 2 - Jeg får barn før min uddannelse. Der står at jeg kan få ekstra SU hvis jeg er blevet mor højst 12 mdr før uddannelsen startes eller genoptages efter orlov. Igen er jeg vel inkluderet i det? 

Altså der er det noget med at jeg bliver mor i juni og uddannelsen starter i august, så er jeg berettiget til 10 mdrs ekstra SU? Men igen står der at jeg ikke kan få ekstra SU hvis jeg får alm SU?

Jeg HADER at der skal være sådan en forskel på ungdomsuddannelser og videregåendeuddannelser - vi er sku i samme båd og alligevel så kan de få deres ekstra SU ubetalt som de vil og hvornår de vil? 

Hvordan ser min økonomi ud på barsel (har jo enten 12 mdrs enkeltrater eller 6 mdrs dobbeltrater), jeg har jo kun 2 mdrs barsel og så er jeg er studieaktiv igen? Hvor bliver resten af min barselsret så af? Altså de klip jeg har ret til?

Og hvordan ser det ud når jeg har fået barn før min uddannelse starter og genoptages fra orlov?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2012

quindelist

AnnaKJ skriver:

Det er noget med at jeg kan søge barsel tidligst 3 mdr før termin, og der er jeg nu. Jeg skal have barsel fra juni til august, hvor jeg starter på min uddannelse igen. Hf - så derfor er der her tale om en ungdomsuddannelse?

Tillægsspg - for på deres hjemmeside står der at man ikke kan få ekstra SU ubetalt samtidig med at man får alm. SU? (uanset om man er studieaktiv eller ej) - hvorfor i alverden hedder det så ekstra SU når man alligevel kun får 5600 ca. før skat? Der er da ikke noget ekstra i det så? Er det så fordi at man skal vælge dobbeltrate, som sin barsel i stedet for enkelt klip?

Spg 2 - Jeg får barn før min uddannelse. Der står at jeg kan få ekstra SU hvis jeg er blevet mor højst 12 mdr før uddannelsen startes eller genoptages efter orlov. Igen er jeg vel inkluderet i det? 

Altså der er det noget med at jeg bliver mor i juni og uddannelsen starter i august, så er jeg berettiget til 10 mdrs ekstra SU? Men igen står der at jeg ikke kan få ekstra SU hvis jeg får alm SU?

Jeg HADER at der skal være sådan en forskel på ungdomsuddannelser og videregåendeuddannelser - vi er sku i samme båd og alligevel så kan de få deres ekstra SU ubetalt som de vil og hvornår de vil? 

Hvordan ser min økonomi ud på barsel (har jo enten 12 mdrs enkeltrater eller 6 mdrs dobbeltrater), jeg har jo kun 2 mdrs barsel og så er jeg er studieaktiv igen? Hvor bliver resten af min barselsret så af? Altså de klip jeg har ret til?

Og hvordan ser det ud når jeg har fået barn før min uddannelse starter og genoptages fra orlov?

Hmm der må være en SU vejleder på dit uddannelsessted der kan svare på det

Men sp. 2 kan jeg helt sikkert svare på, at JA det vil du være omfattet af.

Men resten aner jeg desværre ikke noget om, jeg er selv på en videregående udd.

Anmeld

5. april 2012

AnnaK89

quindelist skriver:

Hmm der må være en SU vejleder på dit uddannelsessted der kan svare på det

Men sp. 2 kan jeg helt sikkert svare på, at JA det vil du være omfattet af.

Men resten aner jeg desværre ikke noget om, jeg er selv på en videregående udd.

De har ferie nu og er ikke tilbage før onsdag 

Det nager mig virkelig at jeg ikke aner hvad jeg er berettiget til, for man kan jo ikke rigtig planlægge nogen ting 

Anmeld

5. april 2012

quindelist

AnnaKJ skriver:

De har ferie nu og er ikke tilbage før onsdag 

Det nager mig virkelig at jeg ikke aner hvad jeg er berettiget til, for man kan jo ikke rigtig planlægge nogen ting 

kan jeg godt forstå -og kender det SÅ godt det med at man får sat sig noget i hovedet, og så er det bare mega irriterende at man ikke kan få svar på det før om noget der føles som en evighed.

Vi må håbe der er en herinde der kan svare på det

Anmeld

5. april 2012

AnnaK89

quindelist skriver:

kan jeg godt forstå -og kender det SÅ godt det med at man får sat sig noget i hovedet, og så er det bare mega irriterende at man ikke kan få svar på det før om noget der føles som en evighed.

Vi må håbe der er en herinde der kan svare på det

Det gør det nemlig - og skal jo til at have søgt, for jeg har jo mindre en 3 mdr til termin 

Anmeld

5. april 2012

Zeus

Det hedder vist barsels-klip du skal søge om, og dem er der 12 af.. Dvs, at du kan få S.U i 12 mdr efter du har født, og på den måde få S.U selv om du ikke studerer - men passer baby Det er ikke alm S.U, selv om det er samme takst, og derfor skriver de, at du ikke kan få begge dele på én gang..

Hvis du har 10 klip tilbage når du starter til august, kan du vælge at få dem som dobbelt klip, dvs du får 2xbarselsklip (+ evt. dobbelt op på lån) hver måned, og når der så er gået 5 mdr, så går du over på "normal" S.U igen, og er tilbage på normalt takst + evt. lån og forsørger tillæg resten af studietiden

Håber det hjalp

Anmeld

5. april 2012

AnnaK89

Zeus skriver:

Det hedder vist barsels-klip du skal søge om, og dem er der 12 af.. Dvs, at du kan få S.U i 12 mdr efter du har født, og på den måde få S.U selv om du ikke studerer - men passer baby Det er ikke alm S.U, selv om det er samme takst, og derfor skriver de, at du ikke kan få begge dele på én gang..

Hvis du har 10 klip tilbage når du starter til august, kan du vælge at få dem som dobbelt klip, dvs du får 2xbarselsklip (+ evt. dobbelt op på lån) hver måned, og når der så er gået 5 mdr, så går du over på "normal" S.U igen, og er tilbage på normalt takst + evt. lån og forsørger tillæg resten af studietiden

Håber det hjalp

Jamen det er jo sådan at jeg har ret til begge ting?

Altså både barselsklip fordi at jeg føder under uddannelse, men også de ekstra 10 klip fordi at jeg får barn kort før uddannelsen starter?

Dvs. at jeg egentlig har ret til 22 ekstra klip, sådan som jeg forstår det? 

Jeg holder jo kun barsel i 2 mdr, selvfølgelig med dobbelt SU-klip, men hvor bliver de sidste 8 klip så af? Altså de barselsklip jeg har ret til? 

Anmeld

5. april 2012

Zeus

AnnaKJ skriver:

Altså både barselsklip fordi at jeg føder under uddannelse, men også de ekstra 10 klip fordi at jeg får barn kort før uddannelsen starter?

Jeg holder jo kun barsel i 2 mdr, selvfølgelig med dobbelt SU-klip, men hvor bliver de sidste 8 klip så af? Altså de barselsklip jeg har ret til? 

Nej, det er enten alm S.U under normale regler, ELLER barselsklip (dem der er 12 af).... Når du nu går på barsel, så er du ikke længere på alm s.u, men på barselsklip, og når du har brugt de 4 i de 2 første måneder, jamen så har du enten 8 mdr tilbage på ét barselsklip om måneden - også over på alm s.u, eller også fortsætter du med at bruge dobbeltklip resten af den tid du har dem tilgengængeligt, også går over på alm s.u efter det..

Da jeg startede sidste august, havde jeg 4 klip tilbage, efter at have født i nov. året før, og dem brugte jeg som dobbeltklip, og var så på alm s.u fra 1. okt..

Anmeld

5. april 2012

Zeus

Det er de samme klip du bruger, der er ikke 2 forskellige slags...

Edit; Og ja, det hedder fødselsklip, og ikke barselsklip, det er bare mig der ikke kan finde rundt i navnene

Anmeld

5. april 2012

AnnaK89

Zeus skriver:

Det er de samme klip du bruger, der er ikke 2 forskellige slags...

Ja det var mig der skrev forkert - ved godt at det hedder barselsklip.

Det er ikke de samme klip?
Det står som noget forskelligt på su's hjemmeside? Ellers skriver de det sku kavt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.