autostol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. marts 2012

charlottekri

Nettemor skriver:

De 135 er uden selepude. Der er ingen regler om hvornår de må gå fra den med den almindelig sele men med ryg til selepuden uden ryg (gav det mening? ) Den med ryggen er selvfølgelig bedst ved side kollision men det nytter ingenting hvis de er for store til den. Så gør den mere skade end gavn..

Håber det gav mening det jeg skrev

helt sikkert, hun sidder nemlig i den med ryg på nu, men synes den er for stor, hun kan ikke sidde helt rigtigt i den mere...

men synes bare at børnehaven snakkede om noget med vægt i forhold til at måtte sidde på en selepude...???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2012

Nettemor

charlottekri skriver:

helt sikkert, hun sidder nemlig i den med ryg på nu, men synes den er for stor, hun kan ikke sidde helt rigtigt i den mere...

men synes bare at børnehaven snakkede om noget med vægt i forhold til at måtte sidde på en selepude...???

Jamen den hun sidder i nu er det ikke bare en selepude med ryg? eller er det den med H-selen? Hvor gammel er din datter og hvor meget vejer hun?

Anmeld

31. marts 2012

charlottekri

Nettemor skriver:

Jamen den hun sidder i nu er det ikke bare en selepude med ryg? eller er det den med H-selen? Hvor gammel er din datter og hvor meget vejer hun?

det er en selepude med ryg, hun blev 4 i januar og vejer 21 kg

Anmeld

31. marts 2012

JeNoVa

charlottekri skriver:

melder det stadig... men det kan være man skal være logget ind eller noget for at se den

Det tror jeg ikke, for jeg er ikke logget ind. Men her er et uddrag:

7. Hvilken autostol skal børn over fire år (15- 25 kg) anvende?
Her kan man anvende en selepude, der er en hård pude, som løfter barnet op, så det kan bruge bilens almindelige sikkerhedssele. Den kan bruges, fra barnet vejer 15 kg. Selepuden skal være forsynet med et selestyr, det vil sige små armlæn, der sørger for, at selen ikke sidder over barnets mave, hvilket kan forårsage alvorlige skader på indre organer ved et sammenstød. Derudover skal selepuden have et ryglæn, der dirigerer selen væk fra barnets hals, og som giver god støtte for barnets hoved. Når barnet bliver større, kan det benytte en selepude uden ryglæn.

8. Hvornår kan barnet sidde uden autostol?
Når barnet er blevet 135 cm højt, må det benytte bilens almindelige sikkerhedsseler. Et barn, der er mindre end 140 cm, bør aldrig sidde på et forsæde, hvor der er monteret en aktiv airbag.

Anmeld

31. marts 2012

charlottekri

JeNoVa skriver:

Det tror jeg ikke, for jeg er ikke logget ind. Men her er et uddrag:

7. Hvilken autostol skal børn over fire år (15- 25 kg) anvende?
Her kan man anvende en selepude, der er en hård pude, som løfter barnet op, så det kan bruge bilens almindelige sikkerhedssele. Den kan bruges, fra barnet vejer 15 kg. Selepuden skal være forsynet med et selestyr, det vil sige små armlæn, der sørger for, at selen ikke sidder over barnets mave, hvilket kan forårsage alvorlige skader på indre organer ved et sammenstød. Derudover skal selepuden have et ryglæn, der dirigerer selen væk fra barnets hals, og som giver god støtte for barnets hoved. Når barnet bliver større, kan det benytte en selepude uden ryglæn.

8. Hvornår kan barnet sidde uden autostol?
Når barnet er blevet 135 cm højt, må det benytte bilens almindelige sikkerhedsseler. Et barn, der er mindre end 140 cm, bør aldrig sidde på et forsæde, hvor der er monteret en aktiv airbag.

ud fra det kan jeg forstå at der skal være ryglæn på endnu indtil hun vejer over 25 kg???

Anmeld

31. marts 2012

JeNoVa

charlottekri skriver:

ud fra det kan jeg forstå at der skal være ryglæn på endnu indtil hun vejer over 25 kg???

Du har ret i, at det er lidt uklart, men sådan som jeg forstår det, må man tage ryglænet af, når barnet bliver for stort til at sidde med ryglæn.

Anmeld

31. marts 2012

charlottekri

JeNoVa skriver:

Du har ret i, at det er lidt uklart, men sådan som jeg forstår det, må man tage ryglænet af, når barnet bliver for stort til at sidde med ryglæn.

ok, for hun har altid været ret stor af sin alder... hun fik denne selepude før hun blev 2 for hun voksede ud af den almindelige autostol...

Anmeld

31. marts 2012

Nettemor

charlottekri skriver:

det er en selepude med ryg, hun blev 4 i januar og vejer 21 kg

Så er der ingen regler. Faktisk tror jeg at hvis man kun skal følge reglerne må de gå direkte i dem uden ryg Ikke at der er mange der gør det. Men jeg spurgte en der havde med det at gøre hvad reglerne var på det punkt. Og der var faktisk ikke rigtig nogen.. Og lige så snart hun vejer mere end 15 kg så kan selen jo bruges. Og den eneste forskel der er på den med ryg og den uden er jo det for side kollision...

Anmeld

31. marts 2012

charlottekri

Nettemor skriver:

Så er der ingen regler. Faktisk tror jeg at hvis man kun skal følge reglerne må de gå direkte i dem uden ryg Ikke at der er mange der gør det. Men jeg spurgte en der havde med det at gøre hvad reglerne var på det punkt. Og der var faktisk ikke rigtig nogen.. Og lige så snart hun vejer mere end 15 kg så kan selen jo bruges. Og den eneste forskel der er på den med ryg og den uden er jo det for side kollision...

ok, så prøver vi at tage ryglænet af (og så er det måske heller ikke så besværligt at slæbe den rundt mellem bilerne he he)

Anmeld

31. marts 2012

Nettemor

charlottekri skriver:

ok, så prøver vi at tage ryglænet af (og så er det måske heller ikke så besværligt at slæbe den rundt mellem bilerne he he)

Ja det bliver da noget nemmere. Har lige kopiet det JeNoVa skrev :

7. Hvilken autostol skal børn over fire år (15- 25 kg) anvende? Her kan man anvende en selepude, der er en hård pude, som løfter barnet op, så det kan bruge bilens almindelige sikkerhedssele. Den kan bruges, fra barnet vejer 15 kg. Selepuden skal være forsynet med et selestyr, det vil sige små armlæn, der sørger for, at selen ikke sidder over barnets mave, hvilket kan forårsage alvorlige skader på indre organer ved et sammenstød. Derudover skal selepuden have et ryglæn, der dirigerer selen væk fra barnets hals, og som giver god støtte for barnets hoved. Når barnet bliver større, kan det benytte en selepude uden ryglæn.

Det jeg har fremhævet med rød Her kan du se at der ikke er en bestemt alder så længe det er over de 15.. Det med at når barnet bliver større er jo rimelig diffust

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.