damp=

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

409 visninger
5 svar
0 synes godt om
5. april 2009

Anonym trådstarter

hey , er der nogle der ved om damp er 100 % avligtt hvis faren kun har den minste gred af det=??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2009

malou

Anonym skriver:

hey , er der nogle der ved om damp er 100 % avligtt hvis faren kun har den minste gred af det=??

øh.... det mener jeg ikke... men ved det ikke med sikkerhed overhovedet.....
knus malou

Anmeld

5. april 2009

Bastian

ADHD er arveligt. Man kan naturligvis ikke sige, at der er 100% sandsynlighed for at barnet arver det, hvis den ene forælder har handicappet. Men der er større sandsynlighed. Jeg sakser tekst ind fra en pjece fra ADHD foreningen:

Hvor kommer ADHD fra?

Tidligere mente man, at barndomsmiljøet spillede ind i udviklingen af ADHD. I dag har undersøgelser af bl.a. tvillinger vist, at arv er langt den vigtigste faktor. Det ses indirekte ved, at ADHD ”hober sig op” i familier. De største faktorer for udvikling af ADHD er ifølge forskere:

Arvelighed (60-80 % af variationen menes at skyldes arv).
Påvirkninger i graviditeten (alkohol, tobak og infektioner).
Meget små, eller for tidligt fødte, spædbørn.
Hjerneskader opstået i de første leveår.

Sandsynligheden for at drengen

Wilbur har arvet gener, som samlet set giver ham vanskeligheder, er, ifølge forskningen, stor. nødvendigvis selv ADHD, men de vil måske kunne nikke genkendende til symptomerne på ADHD hos sig selv eller hos familiemedlemmer . Der er ikke bevis for, at børn fra dårlige sociale forhold, eller som oplever utryghed i barndommen og lignende, får ADHD, hvis ikke de har arvelige anlæg for opmærksomhedsforstyrrelsen.

De forandringer i hjernen, der ligger til grund for ADHD, er endnu ikke fuldt ud kortlagt, men undersøgelser peger i retningen af, at ADHD særligt påvirker og nedsætter de tre hjerneområder, hvor ”vågenhed”, impulser og evnen til at sortere i stimuli bliver styret.

Anmeld

5. april 2009

Bastian

Tilføjelse:

DAMP er en nordisk diagnosebetegnelse, der i dag er blevet "erstattet" af den internationale ADHD-diagnose.

ADHD er en forkortelse for diagnosen: Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder, det vil sige forstyrrelser af opmærksomhed, aktivitet og impulsitivitet.
ADHD giver som regel problemer med at opfatte, fortolke, huske, planlægge og orientere sig.

Man taler om tre forskellige typer af ADHD:

ADHD – med overvejende opmærksomhedsforstyrrelse
ADHD – med overvejende hyperaktivitet og impulsivitet
ADHD – kombineret type med såvel opmærksomhedsforstyrrelse som hyperaktivitet og impulsivitet.

Tidligere blev diagnosen DAMP brugt herhjemme. DAMP er en nordisk diagnosebetegnelse, som står for Deficits in Attention, Motor control and Perception.

DAMP-diagnosen er i dag "afløst" af ADHD, som er en international diagnosebetegnelse.

Anmeld

5. april 2009

Anonym trådstarter

der ikk nogle i hans famile der har det! han ved ikk sel v hvor han har avet det fra derfor spurgt jeg om det ku blive avligt for mit barn

Anmeld

5. april 2009

Bastian

Anonym skriver:

der ikk nogle i hans famile der har det! han ved ikk sel v hvor han har avet det fra derfor spurgt jeg om det ku blive avligt for mit barn

Som jeg forstår det, så ja der er en chance.

Men det er bestemt ikke noget, jeg ville gå og fokusere på, hvis barnet ikke viser tegn på det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.