grød, mos, kød???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

846 visninger
9 svar
0 synes godt om
26. marts 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hej baby.dk brugere

Jeg er så småt begyndt at tilsætte kød i grøntsagsmosen (1-2 skeer)

Jeg kom til at tænke på hvor længe man bliver ved med at give grøntsagsmos...altså hvis man nu skal have speghetti, hvornår må de spise kødsovsen fx og hvornår pasta. Kan pasta blendes eller er det bare for dumt Hvad med sådan noget som tun? Hvornår må man tilføje sådan noget som spinat i grøntsagsmosen?

Min sp sagde at man ikke skal give frugtmos som selvstændig mos men kun ca. 2 tsk. i grøden. Hvad giver i så som mellemmåltid? Youghurt måske...og hvor meget?

Jeg har sundhedsstyrelsens bog, men jeg står stadig tilbage med disse spørgsmål

p.s. min dreng er 6 mdr. og en uge gammel

Tak til dem der læste med og til jer der gider svare

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2012

L&V

mor:) skriver:

Hej baby.dk brugere

Jeg kom til at tænke på hvor længe man bliver ved med at give grøntsagsmos...altså hvis man nu skal have speghetti, hvornår må de spise kødsovsen fx og hvornår pasta. Kan pasta blendes eller er det bare for dumt Hvad med sådan noget som tun? Hvornår må man tilføje sådan noget som spinat i grøntsagsmosen?

Min sp sagde at man ikke skal give frugtmos som selvstændig mos men kun ca. 2 tsk. i grøden. Hvad giver i så som mellemmåltid? Youghurt måske...og hvor meget?

Du kan godt blende pasta og kødsause.. Ingen spinat det må de ikke få endnu men når de er 9måneder. Min datter får frugtmos til eftermiddags mad. Yoghurt ska være naturel eller A38 ingen frugt yoghurt.

Vær stadig opmærksom på
følgende fødevarer
• Giv ikke hele nødder, peanuts eller popcorn,
før barnet er mindst 3 år.
• Vitaminpiller, der er beregnet til at blive tygget,
kan tidligst gives fra 1½ år.
• Giv ikke ylette, ymer, frugtkvark og frugtyoghurt
før 1-års-alderen, læs mere side 87 og 92.
• Begræns de nitratrige grøntsager frem til 1-årsalderen, læs mere side 108.
• Begræns rosiner, læs mere side 109.
• Begræns rovfisk, læs mere side 104.
Sukkerholdige produkter, som sodavand og saftevand, slik, is og kager, bør også begrænses meget i
små børns mad, læs mere side 36 og 100

Det er hva der står i sst der kan du finde det på de sider..

Anmeld

26. marts 2012

Månsson skriver:

Du kan godt blende pasta og kødsause.. Ingen spinat det må de ikke få endnu men når de er 9måneder. Min datter får frugtmos til eftermiddags mad. Yoghurt ska være naturel eller A38 ingen frugt yoghurt.

Vær stadig opmærksom på
følgende fødevarer
Sukkerholdige produkter, som sodavand og saftevand, slik, is og kager, bør også begrænses meget i

Tak for svaret. Hvor meget frugtmos får hun så? Og har det så været svært at give hende grød/mos uden frugt i?

Må de egentlig få løg, hvidløg og lignende? Altså nu tænker jeg i fx spaghetti?

Anmeld

26. marts 2012

Månsson skriver:

Vær stadig opmærksom på
følgende fødevarer

...glemte lige. hvor meget youghurt giver du. Der står nemlig i begrænset mængder...hvad vil det sige

Anmeld

26. marts 2012

L&V

Tak for svaret. Hvor meget frugtmos får hun så? Og har det så været svært at give hende grød/mos uden frugt i?

Må de egentlig få løg, hvidløg og lignende? Altså nu tænker jeg i fx spaghetti?

En go portion lige som hvis det var grød, det har aldrig været et problem for os at få hende til at spise alm mad/grød/mos også jeg ved godt der er mange der bøvler med det men der er jeg nok bare mere konsekvent for hvis man ikke vil spise sin grød så er man ikke sulten også får man flaske i stedet.. Lidt løg osv gør ik noget tror jeg jeg laver det meget mildt når hun får også får hun meget lidt af det..
Jeg giver hende en lille klat på str med en til to spsk A38 i hendes øllebrød. Mener det er noget med 3/4 når de er 9 måneder så mindre en det..

Anmeld

26. marts 2012

Månsson skriver:

En go portion lige som hvis det var grød, det har aldrig været et problem for os at få hende til at spise alm mad/grød/mos også jeg ved godt der er mange der bøvler med det men der er jeg nok bare mere konsekvent for hvis man ikke vil spise sin grød så er man ikke sulten også får man flaske i stedet.. Lidt løg osv gør ik noget tror jeg jeg laver det meget mildt når hun får også får hun meget lidt af det..
Jeg giver hende en lille klat på str med en til to spsk A38 i hendes øllebrød. Mener det er noget med 3/4 når de er 9 måneder så mindre en det..

okay Tusind tak for hjælpen

Var egentlig forbi åbent hus hos sundhedsplejen idag, men glemte jo halvdelen af mine spørgsmål Må skrive ned næste gang

Anmeld

26. marts 2012

L&V

okay Tusind tak for hjælpen

Var egentlig forbi åbent hus hos sundhedsplejen idag, men glemte jo halvdelen af mine spørgsmål Må skrive ned næste gang

Det var så lidt. Den her er rigtig go og gør det kort og godt
http://www.mejeri.dk/Mejeriforeningen/Hvad_laver_v i/~/media/mejeri/pdf/Barnemad.ashx

Åh det kender jeg alt for godt

Anmeld

27. marts 2012

Månsson skriver:

Det var så lidt. Den her er rigtig go og gør det kort og godt
http://www.mejeri.dk/Mejeriforeningen/Hvad_laver_v i/~/media/mejeri/pdf/Barnemad.ashx

Åh det kender jeg alt for godt

øv kan ikke åbne den men tak

Anmeld

27. marts 2012

ano14316

Hej baby.dk brugere

Spinat er når de er over 1 år, det samme gælder rødbeder, fennikel og selleri fordi de indeholder meget nitrat.

http://www.altomkost.dk/Anbefalinger/Spaed_og_smaaboern/Groensager/forside.htm

Hvis du har sst Mad til spædbørn og småbørn, så kan du se hvis du slår op på side 26, hvordan måltiderne kan se ud i forhold til alder.

bogen ligger også her http://www.sst.dk/publ/Publ2012/BOFO/Boern/MadSkeFam13udg.pdf

Anmeld

27. marts 2012

ano14316 skriver:

Spinat er når de er over 1 år, det samme gælder rødbeder, fennikel og selleri fordi de indeholder meget nitrat.

http://www.altomkost.dk/Anbefalinger/Spaed_og_smaaboern/Groensager/forside.htm

Hvis du har sst Mad til spædbørn og småbørn, så kan du se hvis du slår op på side 26, hvordan måltiderne kan se ud i forhold til alder.

bogen ligger også her http://www.sst.dk/publ/Publ2012/BOFO/Boern/MadSkeFam13udg.pdf

takker må få den læst igen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.