Eksperthjælp: Har prøvet at blive gravid i et halvt år - kan en Chlamydia infektion have ødelagt mine chancer for at blive gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.485 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. marts 2012

Tina Sandager

"Har prøvet at blive gravid i et halvt år - kan en Chlamydia infektion have ødelagt mine chancer for at blive gravid?"

Kære Tina

Min mand og jeg er gået i gang med projekt ønskebarn. Han er 40 og jeg selv er 34. Vi har prøvet i godt et halvt år, men uden resultat indtil videre. Jeg har hørt en del om, at Chlamydia kan være grund til barnløshed og jeg begynder at blive ret bekymret, for jeg har haft sådan en infektion for nogle år tilbage, inden jeg mødte min mand. Kan du give mig nogen gode råd i denne situation, da jeg nødig vil begynde at stresse over situationen.

VH Anna

Tinas svar

Kære Anna,

Jeg kan høre på dit spørgsmål at du allerede er begyndt at gøre dig nogle bekymringer/ tanker.

Det er helt rigtigt at en Chlamydia infektion i nogle tilfælde kan gøre at kvindens æggeledere bliver tilstoppede pga arvæv. At de små fine fimrehår der skal transportere det befrugtede æg fra toppen af æggelederen og ned i livmoderen, ikke fungerer længere.

Man kan ikke se æggelederne på en almindelig røntgenundersøgelse eller ultralyskanning. De er så fine og tynde at de ikke "dukker frem" på skærmen.

Den eneste måde man kan påvise om der er passage i æggelederne er, at lave en undersøgelse hvor man sprøjter kontrastvæske op i livmoderen (HSG) og samtidig overvåger med røntgen. Efter lidt tid skal man kunne se at kontrastvæsken fordeler sig ud i de to æggeledere som to små tynde finde streger og så videre ud i bughulen.

Man kan også lave en vandskanning, hvor man gør det samme bare med vand og så laver en ultralydskanning på maven samtidig.

Det mest normale er, at egen læge henviser til en røntgenklinik eller hospital for at lave undersøgelsen. Nogle privatpraktiserende gynækologer eller fertilitetsklinikker laver vandskanninger.

Jeg vil råde dig til at begynde at undersøge om du har ægløsning. Du kan købe ægløsningstest på apoteket i håndkøb. På den måde kan du "optimere" jeres forsøg på at blive gravid.

Hvis du går og bekymrer dig meget eller kan mærke at du ikke rigtigt kan slippe tanken om at der måske er noget galt med dine æggeledere, så synes jeg du skal tage fat i din egen læge og bede om at blive henvist til en HSG. Det er meget normalt for os kvinder, at når vi for alvor går igang med at prøve at blive gravide - så er det som om opmærksomheden hele tiden hviler der, og det kan være svært "ikke at stresse en lille smule op" når det ikke lykkedes lige i første færd.

Du skal tage dig selv og dine følelser alvorligt - og du har også noget at have det i, fordi du ved, at du har haft en Chlamydia infektion - så du er ikke "hysterisk" eller "pjattet".

Uanset hvad, hvis ikke du er blevet gravid efter 3/4 år eller 1 års tid, så er det på tide at gå igang med en udredning af jer begge to.

Held og lykke med projekt ønskebarn :-)

De kærligste hilsner,

Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.