Ida Christiane´s fantastiske fødsel
Tirsdag d 28/2 er jeg 37+3 og skal sættes i gang pga. svangerskabsforgiftning. Vi kommer op på den akutte svangergang og møder rigtig sød JM (Karen) som er med os hele vejen.
Kl. 9.00 får jeg den første igangsættelses pille, jeg er 1 finger åben og har ca. 1cm livmoderhals tilbage..
morten og jeg venter på stuen vi er blevet installeret på, der går 4 timer og jeg får den næste pille og vi venter igen.. vi snakker om at det kunne være skønt hvis vi måtte komme hjem og vente og så kommer JM og spørg om vi gerne vil hjem, hun skulle bare lige høre lægen om vi måtte (jeg var blevet indlagt d 27/2 pga. mit blodtryk var for højt og SVF)
Vi kommer hjem og skal møde på sygehuset igen onsdag morgen kl. 8.45 med mindre der sker noget i løbet af natten.. der sker ikke noget i løbet af natten og jeg får sovet nogenlunde okay..
Vi kommer op på sygehuset igen onsdag morgen kl. 9.00 og kommer ind på en stue igen og får kørt ctg og alt er helt fint med Bette-fisen, og jeg har plukveer ca. hver 5minut, men ikke nogen der gør ondt overhovedet.. kl. 10.00 komme JM og undersøger mig igen, er 2 finger åben og livmoderhalsen er blød, så pillerne har virket helt fint, så JM siger at hun vil prikke hul på vandet for og sætte gang i nogle veer. Kl. 10.05 prikker JM hul på vandet og alt er normalt.. JM siger at så skal vi bare vente på nogle veer og hvis ikke jeg har fået veer inden middag så skal jeg ha lagt ve-stimolerende drop. Men umiddelbart efter begynder jeg og få veer hver 3-4minut og de vare ca. 45sec-1minut. JM kommer løbende og tjekker hjertelyd på Bette-fisen og det er helt normalt.
Veerne begynder og bide mere og mere men ikke noget som jeg ikke kan kontrollere med min vejrtrækning, kan dog ikke koncentrere mig om andet end veen når de er der.. Men ind imellem veerne hygger morten og jeg og er enormt spændte på at nu er det altså snart det sker..
Kl. 12.30 bliver vi overflyttet til fødegangen, turen derned gik i små bidder, havde 3min af gangen imellem veerne..
Vi kommer på fødestue nr. 6 jeg får klyx og får kørt ctg igen og alt er stadig helt fint. Arbejder stadig med veerne men de begynder og bide mere og mere..
Kl. 13.30 kommer narkoselægen da jeg skal ha lagt en epiduralblokade (ville helst være foruden) men det er den måde de kan kontrollere og behandle mit for høje blodtryk under fødslen, så selvfølgelig får jeg den for det er bedst for Bette-fisen..
Kl.14.05 får jeg blokaden lagt, men den virker kun helt i venstre side, så kan stadig mærke veerne i højre side, men ikke noget slemt, kan snakke med morten under veerne..
Kl. 14.15 er jeg 4cm åben og nu skal vi ”bare” vente på jeg er 10cm åben.. og får pressetrang..
morten har ikke sovet ret meget natten til onsdag da han jo skulle holde vagt hvis jeg skulle føde
og jeg sagde til ham at der gik LÆNGE endnu for ”normalt” siger man at man åbner sig ca. 1cm i timen, så han kunne godt gå hen og sove 1 time eller 2, men han når kun og sidde i 5 min så begynder jeg og få pressetrang og kan ikke klare veerne kun med vejrtrækning, tænker at det kan ikke passe for kl. er kun 15.15 og altså kun 1 time siden jeg var 4cm åben, morten kommer hen ved siden af mig og vi får hevet i snoren og JM kommer og undersøger mig og jeg er 10cm åben og er rigtig nok presseveer jeg har fået.
Der bliver sat en elektrode på hendes hoved for de kan ikke måle hendes hjertelyd ordentlig.
JM siger at Bette-fisen ikke står helt nede endnu så jeg må godt presse lidt til hende når jeg har veer. Har en presseve og så er hun nede og ”klar” til og komme ud og jeg får grønt lys til og presse igennem, 2 presseveer mere og hun er ude
kl. 15.45, 2897g og 50 cm helt perfekt, (apgar 10x3) hun kommer op og ligger på mig og den stolte far klipper navlesnoren

15.55 føder jeg moderkagen.
Jeg har en lille slimhindebristning og får 1 sting
En helt igennem fantastisk dag og den vildeste og største oplevelse jeg har haft. Morten var med hele vejen og var en fantastisk støtte
Ville gøre det 100000000 gange igen, det var så fantastisk..

og så lige lidt billeder af guldklumpen