"Min kæreste synes jeg er alt for fokuseret på at blive gravid og det påvirker vores forhold"
Hej Tina
Jeg er en pige på 29 år, og mig og min kæreste har i et halvt prøvet at blive gravide. Jeg er meget ked af det nu, og min kæreste synes, at jeg er alt for koncentreret om det, så det er begyndt at påvirke vores forhold. Mine veninder synes også, at jeg bare skal tage den med ro og slappe af, men det kan jeg altså bare ikke. Hvornår går man til læge med det? Og synes du også, at jeg er lidt pjattet? Kunne du fortælle mig lidt om, hvad vi kan gøre, og hvad forløbet vil være, hvis jeg går til lægen nu?
Tinas svar
Kære Anisette,
For det første er du ikke pjattet eller "for meget". Den bekymring du har, deler du med mange andre kvinder i den samme situation som du er i. Vi er vant til at kunne kontrollere rigtigt mange ting i vores liv og vi bestemmer jo også når vi ikke vil være gravide, fordi vi har adgang til prævention, i modsætning til vores "forsøstre".
Det er svært for os ikke at have kontrol over vores kroppe, når det gælder om at starte et lile nyt liv - men det er altså noget der er større end os - noget der på mange måder er helt uden for vores kontrol. Og det bryder vi os ikke om.
Når det så er sagt. Så synes jeg du skal tage dig selv og dine følelser alvorligt. Hvis du kan mærke, at det bare er rigtigt svært lige nu og at du er bekymret for om det "overhovedet kan lade sig gøre at blive gravid nogensinde", så synes jeg du skal tage dig en god snak med din kæreste. Fortæl ham stille og roligt om dine bekymring og sig at du har brug for at I ligeså stille starter med at blive undersøgt.
Din egen læge vil starte med at tage en stribe blodprøver på dig for at se om du har ægløsning og i det hele taget checke dit "hormonspejl" som man kalder det. Din kæreste skal have lavet en diagnostisk sædprøve. Enten på et laboratorium eller på en fertilitetsklinik. Proceduren er lidt forskelig afhængig hvor i bor. Nogle læger sender også en henvisning til den lokale røntgenklinik eller det nærmeste hospital, mhp at undersøge om der er passage i dine æggeledere. Det er også en vigtig information at få.
Hvis du har en lidt "gammeldags" læge som ikke lytter til hvad du har brug for, så kan du bede om en henvisning til en privatpraktiserende gynækolog. Mange gynækologer har også speciale i fertilitetsbehandling og udfører selv inseminationer. De har særlig meget forstand på hvilke undersøgelser der skal foreligge.
Der er en god ide at blive udredt af en læge der ved hvad det handler om. Det siger jeg, fordi i min tid som fertilitetssygeplejerske har vi modtaget mange henvisninger til behandling som så er blevet udskudt, fordi de rigtige prøver ikke var lavet i forvejen. Det vil sige at man skulle vente på prøvesvar osv og det er spild af tid for patienterne.
Du holder formentlig selv skarpt øje med din cyklus og skriver ned hvornår du har menstruation osv. Det er vigtigt for lægen at vide hvor lang din cyklus er, dvs hvor mange dage der går mellem dine menstruationer. Tag gerne kalenderen med op til lægen.
Du ved formentlig også at man kan købe ægløsningstest i håndkøb på apoteket. Hvis ikke du har prøvet dem før, så er det en rigtig god ide at gå igang med det.
Hvis du er ryger, så læg cigaretterne på hylden. Tag en god vitaminpille hver dag (eks. "Gravitamin", der er den rette mængde folinsyre i), spis sund og varieret kost og dyrk gerne noget motion du synes er sjovt.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke og jeg håber det snart lykkes for dig at blive gravid.
De kærligste hilsner fra,
Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk