Spørgsmål til barselsdagpenge...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

748 visninger
8 svar
0 synes godt om
13. marts 2012

Anonym trådstarter

Hej alle I kloge kvinder

Håber I kan hjælpe mig med mine økonomiske spørgsmål. Sagen er den, at min kæreste og jeg venter os en lille en til august, hvor jeg har afsluttet min uddannelse. Jeg er ved at uddanne mig til lærer, hvilket betyder, at jobopstart jo primært vil være i august. Hvis jeg føder i august vil jeg jo være beretttiget til barselsdagpenge i de næste 14+32 uger, men hvad så når de er gået? Kan man så modtage dagpenge som normalt (er meldt ind i en a-kasse) indtil jobopstart? Og hvis man nu vælger at forlænge sin barsel med de 6-8 uger, hvor meget får man så udbetalt? (Kunne læse mig frem til at det samlede beløb, man kan få udbetalt over den ordinære barselsperiode, dvs. de sidste 32"alm.", blot fordeles over de 32+ekstra uger således, at det ikke er økonomisk attraktivt at være på barsel længere..)

Puha, det blev en længere smør, men håber I vil dele ud af jeres erfaringer, så jeg kan få et overblik og det kommende års økonomi.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2012

Trine89

Barselsdagpenge afhænger af hvor meget man tjener, men du når nok næppe at få job til august hvor skoler starter når nu du er sat til at føde i august. :s 

Så det vil også været svært at sige hvor meget du vil få udbetalt hvis du forlænger din barsel. 

så hvordan det lige hænger sammen for ny uddannet kan jeg ikke helt svare dig på..  

Det hjalp nok ikke så meget.. men mit bud vil være at du skal prøve at kontakte kommunen og hører hvordan du står

Anmeld

13. marts 2012

Anonym trådstarter

Trine89 skriver:

Barselsdagpenge afhænger af hvor meget man tjener, men du når nok næppe at få job til august hvor skoler starter når nu du er sat til at føde i august. :s 

Så det vil også været svært at sige hvor meget du vil få udbetalt hvis du forlænger din barsel. 

så hvordan det lige hænger sammen for ny uddannet kan jeg ikke helt svare dig på..  

Det hjalp nok ikke så meget.. men mit bud vil være at du skal prøve at kontakte kommunen og hører hvordan du står

Tak fordi du tog dig tid at forsøge at svare

Anmeld

13. marts 2012

Trine89

Anonym skriver:

Tak fordi du tog dig tid at forsøge at svare

jamen det var da så lidt  

Anmeld

13. marts 2012

Francisca

Anonym skriver:

Hej alle I kloge kvinder

Håber I kan hjælpe mig med mine økonomiske spørgsmål. Sagen er den, at min kæreste og jeg venter os en lille en til august, hvor jeg har afsluttet min uddannelse. Jeg er ved at uddanne mig til lærer, hvilket betyder, at jobopstart jo primært vil være i august. Hvis jeg føder i august vil jeg jo være beretttiget til barselsdagpenge i de næste 14+32 uger, men hvad så når de er gået? Kan man så modtage dagpenge som normalt (er meldt ind i en a-kasse) indtil jobopstart? Og hvis man nu vælger at forlænge sin barsel med de 6-8 uger, hvor meget får man så udbetalt? (Kunne læse mig frem til at det samlede beløb, man kan få udbetalt over den ordinære barselsperiode, dvs. de sidste 32"alm.", blot fordeles over de 32+ekstra uger således, at det ikke er økonomisk attraktivt at være på barsel længere..)

Puha, det blev en længere smør, men håber I vil dele ud af jeres erfaringer, så jeg kan få et overblik og det kommende års økonomi.. 

jeg følger lige med her.

For jeg er os nyudannet og ledig når jeg skal på barsel.

men tror det er den samme sats hele vejen igennem, for hvis du vidst er på kontanthjælp er det samme sats så burde os være for os.

kommunen svare ikke på noget før en måned før man skal føde

Anmeld

13. marts 2012

lycly

Hvis du er medlem af en a-kasse, så har du ret til dagpenge efter endt barsel. Og det er rigtigt, at man kun får barselsdagpenge for 32 uger, så det er ingen fordel økonomisk at forlænge den. Så tror jeg umiddelbart egentlig det bedre kan betale sig for dig at holde den "alm" barsel, og så gå ledig bagefter.
Men kan kun tale udfra min egen erfaring, jeg står i lære, og jeg kunne ikke forlænge min barsel OG få penge for det. Så skulle de 32 ugers penge fordeles ud på hele barslen

Men ring til kommunen og hør ad

Anmeld

13. marts 2012

Francisca

Hvis du er ledig og modtager arbejdsløshedsunderstøttelse fra en a-kasse, skal du kontakte a-kassen og orientere dem om, at du skal på barsel. Som deltidsforsikret i en a-kasse er du også berettiget til barselsdagpenge efter samme sats som du normalt modtager i dagpenge.
A-kassen vil oplyse kommunen digitalt via NemRefusion om dit fravær i forbindelse med barsel. Når a-kassen sender indberetningen, vil du samtidig modtaget et underretningsbrev. For at du kan få barselsdagpenge skal du udfylde de supplerende oplysninger og returnere brevet til Ydelsesservice indefor den frist, der er angivet i brevet.

Derefter kan vi beregne, hvornår du er berettiget til barselsdagpenge - dette beregnes ud fra datoen efter terminsdatoen og fire uger tilbage. Arbejdsløshedsdagpenge og barselsdagpenge er samme beløb.
Hvis vi ikke hører fra jer i løbet af de første 14 uger efter fødslen, går vi ud fra, at moderen holder orlov i alle 46 uger efter fødslen.

• Når du er ledig og på barselsorlov, har du ikke ret til at afbryde din barsel for at afholde ferie; dette kræver, at man er i et ansættelsesforhold.
  • Ønsker du at forlænge din barselsorlov, kan du forlænge orloven med 8 uger på nedsat ydelse. Du kan beregne udbetalingerne på hjemmesiden Din Barselsorlov.
  • Du kan genoptage arbejde under barslen, men orloven kan ikke forlænges svarende til arbejdstiden. Udbetalingerne for udført arbejde modregnes i den udbetalte barselsydelse.
  • Du kan udskyde dele af din barselsorlov til senere forudsat, at du kommer i beskæftigelse, mens der er mere end 8 uger tilbage af din orlov. For at afholde den udskudte orlov skal du være i beskæftigelse, når orloven påbegyndes og huske at aftale det med din arbejdsgiver.
  • Du kan ikke holde udskudt orlov fra tidligere beskæftigelse, hvis du er arbejdsløs på aftaletidspunktet.

Anmeld

13. marts 2012

Anonym trådstarter

14. marts 2012

Anonym trådstarter

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.