Jeres mening om søvn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

697 visninger
8 svar
0 synes godt om
13. marts 2012

morstinus

Ja, hvad er jeres erfaring og hvordan villei handle i det dilemma vi er havnet i?

Lidt forhistorie: Min lille søn, som nu er 14 måneder startede i vuggestue for snart 4 måneder siden. han er en gut som sover meget dårligt og vi har haft svært ved at få en rytme til at fungere. dog inden han startede kæmpede jeg en brav kamp med ham og fik ham, til sidst, ud og sove to lure. En før klokken 9 og så to timer frem.

og en på halvanden time om eftermiddagen.

i hans stamkort skrev jeg at han helst skal følge dette mønster, da han så ellers vækker os om natten, typisk 3 til 4 timer i streg.

de første mange uger da jeg kom og hentede ham, havde den pædagog som var vores kontakt person, ladet ham blive oppe. i flere tilfælde havde de strukket det en hel time, så han først kom ud og sove ved en 10 tiden, og først faldt i søvn klokken halv 11.

når jeg spurgte til om han ikke var træt fik jeg beskeden "jo han så træt ud i to minutter men så gik det over" eller at derlige var en fødselsdag de synes han skulle være med til  (det er meget nyt for os at have barn i en vuggestue, så jeg lod dem gøre det de synes var bedst) men ak vi havde en overtræt dreng, der bare ikke var til at få til at sove om natten.... og det sled utroligt meget på os som forældre. det varede ca en måned så kunne vi ikke holde til mere. vores dreng var blevet lagt ud på meget forskellige tidspunkter hver dag, og havde ingen rytme. Pædagogerne kom med de argument at de jo skulle lære ham at kende.

til sidst, tog jeg ned en morgen, på mine grædende knæ og spurgte om ik godt de var søde og ligge ham ud og sove formiddags lur inden klokken 9.

da de endelig begyndte på det, sov han troeligt 2 timer og var en gald og frisk dreng når han kom op (de havde brokket sig over at han hele tiden ville sidde ved dem, var pylret og ugidelig)

hans eftermiddagslur var også noget svingene, men han fik den og så var alt sådan set godt.

Pædagogerne er hele tiden kommet til mig, for at diskitere hans søvn, og har der været et problem med det, så er de kommet til mig for at få en løsning.

Nu er den så gal med hans eftermiddagslur. han vil bare ikke sove. det er nu snart 4 uger siden,og vi har været vågne både nat og dag. de eneste tidspunkter vi kan forvente en fuld nattesøvn er i weekenderne. for herhjemme er der ingen problemer med ham. han sover lige så fint alle de timer han skal. jeg har "lært" ham at han bliver lagt uden at vi går eller vippet med barnevognen. en ting som de også er begyndt på nede i vuggestuen, selvom det er rescorsekrævende. jeg har flere gange bedt dem pænt om ikke at gøre det, da vi er nervøse for at det bliver en vane.

Vores kontakt person har haft fat i mig hver dag i 4 uger, og har hver dag spurgt efter et råd. jeg har forgæves forsøgt at komme med både det ene og det andet, men ligemeget hjalp det. jeg fik også det ene råd efter det andet, "læg ham klokken 18.00" (Så vågner han klokken 05.00 og det er lige på slaget ) "ring til sundhedsplejerseken" "han må have tænder" "det må være ørene" vi fik ham tjekket for ørebetændelse, han har ikke nogen tænder på vej frem, og det med sundhedplersken synes jeg var lige drastisk nok, da han jo godt vil sove i weekenderne.......

forleden dag dajeg kom derned, havde de gået rundt med ham i 3 kvarter og lige da de skulle til at giveop, var han faldet i søvn. (vi fik en rolig nat, men detvirkede ikke som om de troedepå det da vi fortalte det næste morgen) vores kontakt person, hev fat i mig igen, og krævede at nu skulle vi gå hjem og tænke over hvordan vores søn skulle sove også ville de gøre det..... så jeg gik hjem og skrev en plan som de fik dagen efter.

Da jeg kommer og henter ham, bliver jeg mødt af en meget sur pædagog, der kan fortælle mig at nu har hun gået rundt med vores søn i så og så lang tid, og det jo altså er ressurce krævende! og nu synes hun godt nok at vi skal ringe til en sundhedsplejerske.

Jeg blev godt nok meget ked af at gå hjem med den besked smidt i hovedet.... vi kæmper rigtig meget med ham til hverdag, fordi de ikke kan få ham til at sove nede i vuggestuen. Vores ægteskab er ved at falde fra hinanden fordi vi er to zombier, vores ældste datter har fortalt mig i weekenden at hun synes vi er sure. og det må man sige at hun har ret i.

jeg ringede til sundhedsplejersken, som synes det lød mærkeligt at de ikke kunne få ham til at sove. hun ville meget gerne have et møde med os og dem, så vi kunne få klarlagt det her på en god måde.....

phu ha jeg synes godt nok det er hårdt. at emnet lige nu er søvn. jeg savner min mand, men kan ikke se andet end til hvornår jeg kan snige mig til at sove.....

hvad ville i have tænkt?

hvad ville i gøre?

er det os der er helt forkert på den?

vi er nybegyndere i det med vuggestue, så ved ikke hvor meget mere anderledes det er end en dagplejer

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2012

raca

jeg syntes i her meget fokus på søvnen...

hvad ønsker i af ham..

at han sover 10 timer i streg om natten...

at han er nem og ligge ud og sove.

at han sover forudsigligt for jer.

at han sover 1 eller 2 gange om ugen..

hvor mange gange er for mange vågne gane om natten...

hvis han er vågen i timer hver nat.. så sover han måske for meget om dagen..

hvad forventer i af vuggestuen?

at de bibeholder en rytme i har langt som han måske er vokset fra?

at de læser jeres søn.

at de er søvn eksperter, for det er de ikke...

i er forældrene.. der har givet pædagogerne nogle meget stramme rammer at handle under... og det er jeres barn der ikke kan sove under de rammer sådan som jeg ser ddet...

og ja det er fustrende når børn ikke sover godt...

Anmeld

13. marts 2012

roenlund

De fleste børn jeg kender på 14 mdr eller ældre, inkl min egen sover ikke to lure ved 14 mdr. og det er bare mega hårdt i overgangen men det er jo noget de skal lære.

Og jeg ved at det ikke er nemt har et barn der er 16 mdr aldrig har sovet igennem, ofte vågner 10 gange i løbet af natten, ofte er vågen i mere end en time midt om natten, og nogengange ikke sover mere end en time i løbet af dagen.

Jeg ville nok i samarbejde med vuggestuen gå over til en lur omkring kl 12.

Anmeld

13. marts 2012

Kløver

Først stort kram. Vi har haft store problemer med vores søns søvn, nu ser det måske ud til vi har fundet problemet, som måske er for meget søvn. Vi fik hele tiden at vide vores søn skulle i seng kl 7-8 hver aften og han vågnede konstant og jeg fik ingen søvn om natten. Nu sover han 1 middagslur på 2-3 timer, kommer først i seng kl 22-22.30 og har stort set sovet uden problem til kl halv 8 om morgenen og er frisk og glad, hvor han før nemt blev pylret. Måske det var et forsøg værd, vi har også prøvet alt, i rytmer, sang, musik osv osv

Håber snart det hjælper, og synes ikke vuggestuen kan være bekendt at blive vrede på jer når i netop kæmper for at løse problemet

Anmeld

13. marts 2012

ledermus

nu bliver min søn godt nok kun 1 år imorgen men er da tæt på de 2 måneder.

Han sover ca.10-11 timer om natten ( han vågner dog som regel en enkelt eller 2 gange om natten for lige at få sutten eller lidt at drikke men vi er for det meste kun oppe 10-15 minutter)

derudover sover han stadigvæk både formiddagslur og eftermiddagslur og han sover i gennemsnit 1½ - 2 timer pr. lur også nede i vuggestuen.

Han har været svær at få til at have en rytme dernede men nu er det endelig ved at lykkedes for dem men hans lure dernede ar som regel lidt kortere end herhjemme

Anmeld

13. marts 2012

Zeus

Jeg vil lige hurtigt skrive, hvordan min pige på 16 mdr sover.. Aner ikke hvad det vil hjælpe, men nu gør jeg det alligevel

Vågner mellem kl.06.30-08.00

Sover formiddagslur (herhjemme kun) omkring kl.10 og ca. 1 time frem. Nogen gange sover hun igen senere, andre gange er hun vågen til det er sengetid..

Sover formiddagslur (i dagplejen) omkring kl.11.30 og ca. 1 time frem - det svinger utroligt meget mellem 30 min og 2 timer..

Bliver lagt til aften kl.18.30 og sover som regel i løbet af 10 min, indtil næste morgen..

Og selv om man siger, at børn over 1 år, ikke behøver mere end én lur, så er det ikke alle det passer på.. Nogen har brug for 2. Men det kan også være omgivelserne der bestemmer, hvor mange lure der er brug for.. Cajsa har kun brug for én lur i dagplejen, hvor hun herhjemme har brug for 2.
Tror du skal være opmærksom på, at din søn kan have andre behov i vuggestuen, hvor han har en masse ting at gå op i, de andre voksne, de andre børn, nyt legetøj og andre lyde.. Han kan have for travlt til at blive ordentlig træt til nr 2 lur, og han er også blevet 4 mdr ældre, hvilket er meget.. Så synes i skal starte helt forfra, og se på de tegn, der kommer fra ham selv af

Anmeld

13. marts 2012

Davidsen87

Begge mine børn stoppede med at sove 2 gang om dagen da de ca var 1år.

Jeg tror han sove for meget om dagen, prøv at få ham til at sove bare en gang ca kl 12, i starten vil det nok være før kl 12.

Anmeld

13. marts 2012

morethanperfect

Jeg syns det lyder til han sover for meget om dagen .. 
Tror han skal ind i en rytme hvor han f.eks kun sover middagslur ..

Da Oscar var 13 mdr. begyndte han at sove en lur ..
Da han sov 2 lure , vågnede han mellem 5-10 gange om natten .. Var frisk og ville lege der midt om natten ..
Nu , sover han en lur i Dp. fra kl. 12 til ca. 15.00 , blir puttet til natten halv 8 , og sover for det meste hele natten .. Der er selvf. nogle perioder hvor han vågner rigtig mange gange om natten , men så er det fordi der er sket for meget for ham om dagen ..

Jeg syns du skal sige konsekvent til dem hvordan du syns det skal forgå .. Nu er min søn heldigvis ik Dp. men kunne da forestille mig at de skal lytte til hvad i siger .. 
Ja , det er skide træls at ha et barn der ikke vil sove .. Oscar er først lige begyndt at sove igennem , og er umulig i weekenderne .. Der kan vi ikke få ham til at sove overhovedet .. Og ja det er hårdt ..

Anmeld

13. marts 2012

Maja88

her har vi en datter som også nægter at sove efter halv3...

det har resulteret i en rigtig sur og træt pige... som vi nogle dage har været nødsagiet  i samarbejde med sp at putte kl 17...

det var kun en periode og nu er hun tilnage til 18.30 igen..

din søn er så gammel at han prøvet at springe sin sene lur over..

put ham før et par dage, så han ikke er overtræt og selvom det er træls.. børn i den alder skal gerne have 12 timers søvn om natten

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.