Ja, hvad er jeres erfaring og hvordan villei handle i det dilemma vi er havnet i?
Lidt forhistorie: Min lille søn, som nu er 14 måneder startede i vuggestue for snart 4 måneder siden. han er en gut som sover meget dårligt og vi har haft svært ved at få en rytme til at fungere. dog inden han startede kæmpede jeg en brav kamp med ham og fik ham, til sidst, ud og sove to lure. En før klokken 9 og så to timer frem.
og en på halvanden time om eftermiddagen.
i hans stamkort skrev jeg at han helst skal følge dette mønster, da han så ellers vækker os om natten, typisk 3 til 4 timer i streg. 
de første mange uger da jeg kom og hentede ham, havde den pædagog som var vores kontakt person, ladet ham blive oppe. i flere tilfælde havde de strukket det en hel time, så han først kom ud og sove ved en 10 tiden, og først faldt i søvn klokken halv 11.
når jeg spurgte til om han ikke var træt fik jeg beskeden "jo han så træt ud i to minutter men så gik det over" eller at derlige var en fødselsdag de synes han skulle være med til
(det er meget nyt for os at have barn i en vuggestue, så jeg lod dem gøre det de synes var bedst) men ak vi havde en overtræt dreng, der bare ikke var til at få til at sove om natten.... og det sled utroligt meget på os som forældre. det varede ca en måned så kunne vi ikke holde til mere. vores dreng var blevet lagt ud på meget forskellige tidspunkter hver dag, og havde ingen rytme. Pædagogerne kom med de argument at de jo skulle lære ham at kende.
til sidst, tog jeg ned en morgen, på mine grædende knæ og spurgte om ik godt de var søde og ligge ham ud og sove formiddags lur inden klokken 9.
da de endelig begyndte på det, sov han troeligt 2 timer og var en gald og frisk dreng når han kom op (de havde brokket sig over at han hele tiden ville sidde ved dem, var pylret og ugidelig)
hans eftermiddagslur var også noget svingene, men han fik den og så var alt sådan set godt.
Pædagogerne er hele tiden kommet til mig, for at diskitere hans søvn, og har der været et problem med det, så er de kommet til mig for at få en løsning.
Nu er den så gal med hans eftermiddagslur. han vil bare ikke sove. det er nu snart 4 uger siden,og vi har været vågne både nat og dag. de eneste tidspunkter vi kan forvente en fuld nattesøvn er i weekenderne. for herhjemme er der ingen problemer med ham. han sover lige så fint alle de timer han skal. jeg har "lært" ham at han bliver lagt uden at vi går eller vippet med barnevognen. en ting som de også er begyndt på nede i vuggestuen, selvom det er rescorsekrævende. jeg har flere gange bedt dem pænt om ikke at gøre det, da vi er nervøse for at det bliver en vane.
Vores kontakt person har haft fat i mig hver dag i 4 uger, og har hver dag spurgt efter et råd. jeg har forgæves forsøgt at komme med både det ene og det andet, men ligemeget hjalp det. jeg fik også det ene råd efter det andet, "læg ham klokken 18.00" (Så vågner han klokken 05.00 og det er lige på slaget
) "ring til sundhedsplejerseken" "han må have tænder" "det må være ørene" vi fik ham tjekket for ørebetændelse, han har ikke nogen tænder på vej frem, og det med sundhedplersken synes jeg var lige drastisk nok, da han jo godt vil sove i weekenderne.......
forleden dag dajeg kom derned, havde de gået rundt med ham i 3 kvarter
og lige da de skulle til at giveop, var han faldet i søvn. (vi fik en rolig nat, men detvirkede ikke som om de troedepå det da vi fortalte det næste morgen) vores kontakt person, hev fat i mig igen, og krævede at nu skulle vi gå hjem og tænke over hvordan vores søn skulle sove også ville de gøre det..... så jeg gik hjem og skrev en plan som de fik dagen efter.
Da jeg kommer og henter ham, bliver jeg mødt af en meget sur pædagog, der kan fortælle mig at nu har hun gået rundt med vores søn i så og så lang tid, og det jo altså er ressurce krævende! og nu synes hun godt nok at vi skal ringe til en sundhedsplejerske.
Jeg blev godt nok meget ked af at gå hjem med den besked smidt i hovedet....
vi kæmper rigtig meget med ham til hverdag, fordi de ikke kan få ham til at sove nede i vuggestuen. Vores ægteskab er ved at falde fra hinanden fordi vi er to zombier, vores ældste datter har fortalt mig i weekenden at hun synes vi er sure. og det må man sige at hun har ret i.
jeg ringede til sundhedsplejersken, som synes det lød mærkeligt at de ikke kunne få ham til at sove. hun ville meget gerne have et møde med os og dem, så vi kunne få klarlagt det her på en god måde.....
phu ha jeg synes godt nok det er hårdt. at emnet lige nu er søvn. jeg savner min mand, men kan ikke se andet end til hvornår jeg kan snige mig til at sove.....
hvad ville i have tænkt?
hvad ville i gøre?
er det os der er helt forkert på den?
vi er nybegyndere i det med vuggestue, så ved ikke hvor meget mere anderledes det er end en dagplejer