"Teknikker og gode råd ønskes"
Kære Tina,
Jeg er en mand på 29 år. Min kæreste og jeg har gennem det sidste år forsøgt at få børn. Desværre uden held. Vi overvejer at tage fat i vores læge, men inden vi gør dette, er der så nogle teknikker eller råd, som du kan give os? F.eks. ift. kost eller andet?
VH
Bruno
Tinas svar
Kære Bruno,
hvor dejligt at få et spørgsmål fra en mand - emnet "ufrivillig barnløshed" har det med at være domineret af kvinderne. Lad os håbe at det kan bringe nogle flere mænd til tasterne!!
Du spørger til "teknikker". Hvis du mener om der er særlige måder/stillinger ved samleje som kan øge chancerne for at din kæreste bliver gravid, så må jeg desværre skuffe jer. I skal bare fortsætte på den måde som I synes er dejligst for jer begge.
Det er en god ide, at spise en sund og varieret kost, tage en multivitamin hver dag, drikke alkohol med måde og lade HELT være med at ryge. Det gælder både for mænd og kvinder.
Når man ryger får man kulilte ind i blodet. Kulilte sætter sig på de røde blodlegemer, som normalt transporterer ilt rundt i kroppen. Kulilten er i kroppen i 8 timer efter man har røget en cigaret. I de 8 timer ilter man sine indre organer dårligere. I kvindens tilfælde skal hun lave gode æg nede i æggestokkene og en god slimhinde i livmoderen for at kunne opnå en graviditet. Når det lille foster så har sat sig fast inde i livmoderen, har det brug for et godt miljø. Og det bliver markant dårligere når man ryger.
I mandens tilfælde skal han producere god sæd. Flere studier har vist at mandlige rygere oftere har kromosomfejl i deres sæd end ikke rygere. Man ved at tidlige spontane aborter ofte skyldes kromosomfejl i det befrugtede æg.
Når man er ufrivilligt barnløs og starter på fertilitetsbehandling så er det en hel proces at blive gravid. Laboratoriet har brug for gode "råmaterialer", for at kunne hjælpe til at lægge flotte befrugtede æg op i kvindens livmoder. Derfor er et rygestop det første sted I bør sætte ind, hvis I ryger??
Din kæreste tager formentlig allerede Folinsyre. Hvis ikke, er det en god ide at gå igang med dette nu. Det kan købes på apoteket i håndkøb. Folinsyre modvirker risikoen for at få et barn med rygmarvsbrok.
Jeg ønsker jer alt mulig held og lykke med jeres forestående (måske) behandling.
De kærligste hilsner,
Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk
Anmeld