"Jeg er bange for at min kæreste forlader mig, hvis ikke jeg kan give ham "hans eget" barn."
Hej Tina,
Jeg er en kvinde på 37 år og jeg har en noget yngre kæreste på 29.
Jeg har to børn på 12 og 14 fra et tidligere ægteskab som jeg har haft meget let ved at blive gravid med. Min nuværende kæreste har ingen børn, men er helt vild for at blive far.
Vi har nu prøvet igennem 2 år, uden at det er lykkedes. Jeg har fået at vide at mine chancer for at blive gravid er meget små fordi mit FSH er meget højt. Jeg er rigtig bange for at min kæreste vil gå fra mig og finde en yngre kvinde (med gode æg) at få sine børn med.
Jeg elsker ham rigtigt højt og kan slet ikke overskue hvis han forlader mig. Han siger også at han elsker mig og ikke har tænkt sig at gå, men alligevel er jeg rigtigt bange. Vi har svært ved at snakke sammen om alt det her,..det ender altid med at vi begynder at skændes eller jeg begynder at græde. Hvad skal jeg stille op med alt det her????
Glæder mig til at høre dig svar
Kærlig hilsen
"Silkeblomst"
Tinas svar
Kære "Silkeblomst",
Jeg kan godt høre, at du er ked af det og ikke helt kan se lyset i øjeblikket.
Allerførst skriver du, at I har prøvet at blive gravide i et par år og at du godt ved at dit FSH er højt. Det siger mig noget om at I muligvis er igang med udredning og behandling. Hvis ikke I er igang, så synes jeg I skal tage en snak om det rigtige for jer, ville være at komme igang med fertilitetsbehandling??
Men I er selvfølgelig oppe imod lidt hårde odds pga dit høje FSH og din alder.
Udfra det du skriver, lyder det som om at du går rundt med en stor frygt for at din kæreste vil gå fra dig og at den muligvis er ubegrundet, da du også skriver, at han elsker dig og siger til dig, at han gerne vil blive sammen med dig.
Jeg tænker på hvornår du måske sidst rigtigt har lyttet til hvad han egentlig siger til dig?? Prøv at lægge mærke til hans adfærd overfor dig og overfor dine 2 børn. Er han kærlig, nærværende, omsorgsfuld?? Vælger han dig/jer aktivt til og synes han I en familie i det daglige??
Nogle gange har vi kvinder tendens til at forestille os det allerværste og så derefter at regne alle mulige løsninger ud - vel at mærke inden det reelt bliver et problem. Det er vores store styrke, men også vores store svaghed.
Jeg vil foreslå, at I virkelig prøver at tale med hinanden og LYTTE til hvad I hver især fortæller. Du skal fortælle ham om dine grundlæggende behov og din frygt for at blive "kasseret" til fordel for en "yngre model". Men du skal blive på din egen banehalvdel, forstået på den måde at dine sætninger skal være i "jeg" form, og at du ikke skal "anklage" ham for det du frygter vil ske, eller det du frygter han vil gøre.
Og så skal du huske, at du er udstyret med 2 ører og 1 mund :-), dvs du skal lytte dobbelt som meget som du taler. Vi kvinder har nogle gange en evne, til at drukne vores mænd i for mange "ord".
Så god kommunikation er vejen frem her - og hvis det bliver for svært, så er det en god ide at få en professionel til at hjælpe jer på sporet igen. Du er altid velkommen til at ringe til mig.
Alt muligt held og lykke til jer begge.
De kærligste hilsner,
Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk