Jer der læser ansøgninger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

747 visninger
5 svar
0 synes godt om
11. marts 2012

Stumpen

og er med i ansættelseskomiteen..

Hvad lægger I egentlig vægt på i ansøgningerne og til samtalerne??

-anja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2012

Humanincubator

Jeg sidder ikke i en ansættelseskomite, men jeg har skrevet mange ansøgninger, og jeg har været til samtale på de fleste af dem.

Jeg plejer at læse noget om virksomheden/arbejdspladsen. Er der et opslag, så bruger jeg det til inspiration. De kompetencer de efterlyser, sørger jeg for at koble på mine egne erfaringer.

Men det kommer også meget an på, hvilken branche, man søger indenfor

Anmeld

12. marts 2012

Nettemor

Humanincubator skriver:

Jeg sidder ikke i en ansættelseskomite, men jeg har skrevet mange ansøgninger, og jeg har været til samtale på de fleste af dem.

Jeg plejer at læse noget om virksomheden/arbejdspladsen. Er der et opslag, så bruger jeg det til inspiration. De kompetencer de efterlyser, sørger jeg for at koble på mine egne erfaringer.

Men det kommer også meget an på, hvilken branche, man søger indenfor

Kan du uddybe mere hvordan? Eller må vi evt se et eksempel?

Til TS super god ide til tråd!

Anmeld

12. marts 2012

MariaJ

Det er svært at svare på, for det kan godt være lidt diffust hvad det er, der lige præcis gør, at man tror en bestemt person er den rigtige.

Men følgende er i hvert fald vigtigt:

At man opfylder en del af de formelle kriterier i jobopslaget (hvis man svarer på et job, der er slået op). Man behøver ikke at kunne alt, men vi har trods alt forsøgt at formulere jobopslaget på en måde, så vi får en, der faktisk kan noget af det vi har brug for.

Personlighed/tidligere baggrund. Det er her det begynder at blive diffust. Det kan handle om hvor hurtigt vi tror vedkommende kan læres op, om ansøgeren virker selvstændig, om det er en type person jeg/vi vil komme godt ud af det med.

Ærlighed/oprigtighed/realistisk billede af egne evner. Det giver pote hos mig, hvis man vise/sandsynliggøre at man indenfor kort tid vil kunne bidrage nogenlunde selvstændigt med det der skal gøres i jobbet, men samtidig en fordel at give et realistisk billede af hvem man er (også selvom man ikke kan alt). Vi ønsker jo heller ikke en kollega, der laver fejl i stedet for at bede om hjælp, hvis man løber ind i noget på jobbet man ikke kan.

Motivation. Jeg synes altid det er positivt, hvis man kan give udtryk for at man er oprigtig motiveret for jobbet.

Anmeld

12. marts 2012

Humanincubator

Det seneste job jeg har søgt (og desuden fik) startede jeg sådan her (har lige sløret detaljerne):

Jeg har på indsæthjemmeside.dk set, at I søger en x til en fast stilling fra 1. februar, og jeg søger hermed denne stilling, da jeg brænder for xxxspecialet, og derudover finder yyy-området meget spændende.

Så følger et afsnit om, hvad jeg senest har lavet, som har relevans til det pågældende arbejde.

Herefter et afsnit hvor jeg beskriver, hvorfor jeg brænder for det her arbejde. I dette tilfælde er det noget med overblik, planlægning, at det aldrig bliver kedeligt.. Og jeg har faktisk skrevet,a t der er en funktion, som vil være ny for mig.. Men at jeg har noget erfaring, som vil hjælpe mig på vej til at gøre det godt.

Så skriver jeg et afsnit om, hvilken person jeg er. For mig er det fx vigtigt, at der er humor på arbejdspladsen, og at personalegruppen er velfungerende.

Så har jeg et afsnit som handler om, hvad jeg "brænder for" i min hverdag.

Og så har jeg sluttet af med at skrive:

Jeg har valgt at flytte til zzz for at søge nye udfordringer, da jeg ser gode muligheder for at udvikle mig både fagligt og personligt. Derfor håber jeg, at min ansøgning vækker interesse, og I er velkomne til at kontakte mig med spørgsmål eller aftale en eventuel samtale.

Med venlig hilsen

Min erfaring er, at det er godt at lyde god til det, man laver, men man skal ikke lyde "for god til at være sand". Men ansøgningen skal have stort fokus på de gode ting. Så kan man altid snakke en smule om de andre ting til en samtale.

Samtidig er det godt at være personlig - i hvert fald i mit fag. Min mor sidder og læser ansøgninger, og hun kan godt lide, at man kan "mærke", hvem der har skrevet ansøgningen. Man skal selvfølgelig ikke glemme sin faglighed, men man skiller sig i hvert fald ikke ud, hvis man bare skriver alle de kedelige facts om, hvad man kan. Så en god portion af begge dele.

Håber at det hjælper

Anmeld

12. marts 2012

Humanincubator

Og jeg er meget enig i MariaJ's råd

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.