Det seneste job jeg har søgt (og desuden fik) startede jeg sådan her (har lige sløret detaljerne):
Jeg har på indsæthjemmeside.dk set, at I søger en x til en fast stilling fra 1. februar, og jeg søger hermed denne stilling, da jeg brænder for xxxspecialet, og derudover finder yyy-området meget spændende.
Så følger et afsnit om, hvad jeg senest har lavet, som har relevans til det pågældende arbejde.
Herefter et afsnit hvor jeg beskriver, hvorfor jeg brænder for det her arbejde. I dette tilfælde er det noget med overblik, planlægning, at det aldrig bliver kedeligt.. Og jeg har faktisk skrevet,a t der er en funktion, som vil være ny for mig.. Men at jeg har noget erfaring, som vil hjælpe mig på vej til at gøre det godt.
Så skriver jeg et afsnit om, hvilken person jeg er. For mig er det fx vigtigt, at der er humor på arbejdspladsen, og at personalegruppen er velfungerende.
Så har jeg et afsnit som handler om, hvad jeg "brænder for" i min hverdag.
Og så har jeg sluttet af med at skrive:
Jeg har valgt at flytte til zzz for at søge nye udfordringer, da jeg ser gode muligheder for at udvikle mig både fagligt og personligt. Derfor håber jeg, at min ansøgning vækker interesse, og I er velkomne til at kontakte mig med spørgsmål eller aftale en eventuel samtale.
Med venlig hilsen
Min erfaring er, at det er godt at lyde god til det, man laver, men man skal ikke lyde "for god til at være sand". Men ansøgningen skal have stort fokus på de gode ting. Så kan man altid snakke en smule om de andre ting til en samtale.
Samtidig er det godt at være personlig - i hvert fald i mit fag. Min mor sidder og læser ansøgninger, og hun kan godt lide, at man kan "mærke", hvem der har skrevet ansøgningen. Man skal selvfølgelig ikke glemme sin faglighed, men man skiller sig i hvert fald ikke ud, hvis man bare skriver alle de kedelige facts om, hvad man kan. Så en god portion af begge dele.
Håber at det hjælper