Eksperthjælp: Graviditet og alkohol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.284 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. marts 2012

Pia Hern

"Graviditet og alkohol"

Kære Pia

Jeg er 42 år og har i dag opdaget, at jeg er gravid! Det er sket ad naturlig vej, og det er første gang. 

Mit spørgsmål er, om og hvor meget alkohol kan have skadet fostret i de første 3 uger? 

Jeg har holdt ferie og drukket hver dag i alle 3 uger, ca. en hel flaske vin! Det er absolut ikke noget, jeg gør normalt (ved godt, der er ALT for meget), men jeg anede heller ikke, at jeg var gravid, så jeg er meget nervøs nu. Kan det have skadet fostret? Eller "kun" øget risikoen for abort?

Jeg har kun i de sidste to uger haft ekstremt ømme bryster og menstruationslignende smerter, men det gør ikke decideret ondt. Efter samleje har jeg indimellem haft nogle jag i underlivet, men ellers bare en fornemmelse af tyngde og pres. 

Kan mit forster have taget skade i form af hjerneskabe eller kromosomfejl? 

Tak!

Pias svar

Hej du

Tillykke tillykke hvor er det dejligt for dig at du er gravid!
Men hvis du vidste hvor mange gravide der i de første uger af deres graviditet drikker alkohol fordi de ikke er klar over de er gravide. Det er rigtig mange og det har som regel ikke nogen betydning.
Man ved dog desværre ikke hvor meget alkohol der påvirker og skader og derfor anbefaler vi helt at stoppe med at indtage alkohol når man er gravid.

Det man ved er, at langvarig og massivt indtag af alkohol påvirker barnet og kan give hjerneskade og det som kaldes føtalt alkohol syndrom.

I dit tilfælde er det da en pæn sjat du har fået og det er virkelig svært at svare på om det kan have haft en betydning. Men du kan ikke rigtig spole tiden tilbage så det jeg vil anbefale dig er, at tale med en fødselslæge om det. Min umiddelbare tanke er, at det ikke er optimalt men at det næppe vil have voldsomme konsekvenser. Men jeg ved også, at du sikkert ikke vil kunne slippe din bekymring og for at det ikke skal påvirke hele din graviditet, vil jeg råde dig til at få en snak med en læge. Start evt. med at snakke med din egen læge som kan henvise dig til en fødsels læge.

Held og lykke!
Varme hilsner fra Pia

Pia’s ultimative fødselskursus ”Bliv mor – helt trygt uden frygt” kan du finde på www.motherbynature.dk Her finder du også masser af inspiration, tip og råd til din naturlige graviditet og fødsel. Du kan ved at tilmelde dig nyhedsbrevet helt GRATIS få Pia’s Mini Guide: Sådan gør du fødslen meget lettere – 3 trin der ændrer alt. Du kan også hente en gratis ordbog og lytte til podcasts med gode råd til en tryg og naturlige graviditet og fødsel.

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.