fru r skriver:
Hej 
Jeg skriver fordi jeg er begyndt at bekymre mig lidt om når min søn skal i vuggestue og hvordan han lige skal sove der!? Han er 8 mdr nu og har altid været dårlig til at sove fordi vi gik med ham på armen da han var lille pgamavekneb. Så nu har jeg en søn der stort set kun vil gåes med i barnevognen (gennem hele luren p. 1,5-2 timer) ellers vågner han. Han har kunne før at jeg stillede ham men det svinger en del. Tilmed vågner han af næsten hver en høj lyd, mm hvordan Søren skal han kunne komme til at sove i vuggestuen? Nogle af her der har prøvet det før eller tænker det samme?
Mvh
Mia
Punkt en: Snak med vuggestuen om det ved opstarten. De har helt sikkert erfaringer med den slags. Han er næppe den eneste.
Punkt to: børnene kan godt pludselig ændre vaner, når de kommer i vuggestuen. Vores den ældste sov aldrig mere end max 45 min sammenhængende hjemme. Men det var før hun begyndte i VS. Til at begynde med fulgte de hendes almindelige sovemønster indtil hun var vant til at være der. Så begyndte de langsomt at strække tidspunktet for hendes første lur (som oprindelig var ca kl 10) i retning af kl 11. De fleste af de andre lagde sig ca 11.30. Og pludselig var det ikke et problem at sove længe. Hun vænnede sig til at sove 2 timer sammenhængende! Revolution! Og hun som ellers på det tidspunkt var vant til at være alene hjemme sammen med mig - og jeg er ikke typen til at have en masse musik på eller på anden måde hæve lydniveauet - havde ingen problemer med at sove selvom der var barneleg i nærheden osv. Jeg har også set, at de triller med de små nye, hvis de er vant til det/har behov for det i begyndelsen. Efterhånden bliver vognen stående stille lidt også, og jeg synes, de er virkelig gode til at vænne ungerne til vuggestuens rutiner. Jeg har aldrig set et barn ligge og græde i vognen f eks uden, at de voksne har reageret med det samme.
Så snak med dem og spør dem, hvordan de normalt håndterer sådan en situation, og fortæl dem, hvilke ønsker du har. Hvad som er vigtigt for dig. Så er jeg sikker på, at ting nok skal gå sig til.
Lykke til med vuggestuestarten!
Anmeld