Hvordan er det med su når man har børn ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

478 visninger
8 svar
0 synes godt om
5. marts 2012

Rebecca55

Jeg overvejer på det kraftigste at skifte kariere, men hvordan er det med su når man har børn ? Er der en forhøjet sats eller støtte man kan søge ? Håber der er nogen der ude som kan give mig lidt svar...

På forhånd tak...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2012

An&Jo

Rebecca55 skriver:

Jeg overvejer på det kraftigste at skifte kariere, men hvordan er det med su når man har børn ? Er der en forhøjet sats eller støtte man kan søge ? Håber der er nogen der ude som kan give mig lidt svar...

På forhånd tak...

jeg går ud fra du bor med din mand..

så kan du få den almindelige su som er på omkring 5100 (mener jeg, måske den er steget lidt)
derudover kan du søge su lån på ca 2700kr, og så et forsørger lån udover på ca 1400

det er vidst desværre hvad du kan få..

Men i kan ansøge om fripladstilskud til institution, og hvis i bor til leje kan i søge noget boligstøtte, men det kommer jo an på hustandens samlede indtægt..

Anmeld

5. marts 2012

jeanett1988

Rebecca55 skriver:

På forhånd tak...

Det kommer meget an på om du er alene eller ej, og hvilken form for barsel du vælger

Er man enlig forsørger så er der forhøjet sats.
Vælger man at tage et års barsel får du ikke mere end hvad der svarer til almindelig SU.
Vælger du at tage et halvt års barsel får du dobbelt op, og det samme hvis ikke du vælger at holde barsel fra studiet.
Man får 12 ekstra klip.
Er din partner på SU kan han også få dobbelt op i et halvt år, dog kan han først søge efter barnet er født.

Derudover kan man tage et SU lån.

Er selv på SU, og valgte et års barsel så får ca. udbetalt 5000 kr. om måneden, og her kører det fint. Min kæreste er også på SU.

Håber det hjalp lidt, ellers er du velkommen til at skrive

Anmeld

5. marts 2012

Rebecca55

An&Jo skriver:

jeg går ud fra du bor med din mand..

så kan du få den almindelige su som er på omkring 5100 (mener jeg, måske den er steget lidt)
derudover kan du søge su lån på ca 2700kr, og så et forsørger lån udover på ca 1400

det er vidst desværre hvad du kan få..

Men i kan ansøge om fripladstilskud til institution, og hvis i bor til leje kan i søge noget boligstøtte, men det kommer jo an på hustandens samlede indtægt..

Ja min kæreste og jeg bor sammen i eget hus...

Hmm det var ikke meget, hvis der skal være råd til alle udgifter...

Anmeld

5. marts 2012

Rebecca55

jeanett1988 skriver:

Det kommer meget an på om du er alene eller ej, og hvilken form for barsel du vælger

Er man enlig forsørger så er der forhøjet sats.
Vælger man at tage et års barsel får du ikke mere end hvad der svarer til almindelig SU.
Vælger du at tage et halvt års barsel får du dobbelt op, og det samme hvis ikke du vælger at holde barsel fra studiet.
Man får 12 ekstra klip.
Er din partner på SU kan han også få dobbelt op i et halvt år, dog kan han først søge efter barnet er født.

Derudover kan man tage et SU lån.

Er selv på SU, og valgte et års barsel så får ca. udbetalt 5000 kr. om måneden, og her kører det fint. Min kæreste er også på SU.

Håber det hjalp lidt, ellers er du velkommen til at skrive

Jeg skal ikke have barsel under uddannelsen. Den stopper her midt i maj og vi bor i eget hus....

Anmeld

5. marts 2012

An&Jo

Rebecca55 skriver:

Ja min kæreste og jeg bor sammen i eget hus...

Hmm det var ikke meget, hvis der skal være råd til alle udgifter...

nej desværre får man ikke ret meget når man bor sammen med en..

men hvad jeg regnede ud til kunne jeg med mit fradrag på ca 3900kr om måneden få omkring 9000kr udbetalt hvis jeg tog begge lån oveni.. altså hvis jeg flyttede sammen med en..

men i får vel noget flerbørnstillæg fra kommunen gør i ikke??

men i kan altid søge om friplads tilskud, om ikke andet kan 300kr til hver plads jo også give en hjælp når der nu er 3..

Anmeld

5. marts 2012

Rebecca55

An&Jo skriver:

nej desværre får man ikke ret meget når man bor sammen med en..

men hvad jeg regnede ud til kunne jeg med mit fradrag på ca 3900kr om måneden få omkring 9000kr udbetalt hvis jeg tog begge lån oveni.. altså hvis jeg flyttede sammen med en..

men i får vel noget flerbørnstillæg fra kommunen gør i ikke??

men i kan altid søge om friplads tilskud, om ikke andet kan 300kr til hver plads jo også give en hjælp når der nu er 3..

Ja helt sikkert... Det vil jeg lige prøve at undersøge nærmere... Tak for svar...

Anmeld

5. marts 2012

An&Jo

Rebecca55 skriver:

Ja helt sikkert... Det vil jeg lige prøve at undersøge nærmere... Tak for svar...

det var så ldit..

Det kan være ldit svært at finde rundt i alt det su noget..

Anmeld

5. marts 2012

Rebecca55

An&Jo skriver:

det var så ldit..

Det kan være ldit svært at finde rundt i alt det su noget..

Ja det er lidt en jungel synes jeg...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.