Modermærke (har ikke med børn at gøre)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.135 visninger
12 svar
0 synes godt om
26. marts 2009

Jennyfer

Hej
Jeg har lige et spørgsmål? er der nogen af jer der har fået fjernet et modermærke fordi det generede jer??

Hvis i har hvordan har i fået det fjernet.

Grunden til jeg spørger er at jeg har et modermærke der buler ud. Der er ikke sygdom i det har fået det tjekket ved lægen. Modermærket er på 2 mm så det er ikke så stort.

Nu er det sådan at jeg har fået bestilt tid hos en hudlæge og Hun vil tage sig af det. Men nu bliver jeg nervøs for hvordan foregår det. kommer man i narkose bedøvelse.

Jeg frygter det værste men glæder mig til det er overstået.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Mvh

Inge

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2009

Rasmine

Jeg havde en lille én på siden af næsen, og en lille én på kravebenet.
Fik dem fjernet.
Lokal bedøvelse.
Det gjorde nas at få de stik, men ellers ikke.
Fik plaster på, og så var det det.
Men det er over 10 år siden, så ved ikke hvordan det foregår nu.
Pøj pøj.

Anmeld

26. marts 2009

Bamseboet :D

Hejsa.
Jeg havde et på størrelse med en halvstor rosin.
Den var begyndt at vokse mere, så da jeg skulle have mit PKS, så spurgte lægen, om de ikke også bare skulle fjerne modermærket, og det sagde jeg pænt ja tak til Den sad der omkring -lidt op over- hvor de alligevel sku skære til PKS.. så var lokal bedøvet, og har ikke bemærket smerter ol. i forbindelse med det. De syede huden sammen med snor der selv gik væk.

Anmeld

26. marts 2009

Zeta

Modermærker kan være livsfarlige. Sidste år besluttede regeringen at der maksimalt måtte gå 4 dage fra undersøgelse til fjernelse. Alt afhængig af hvor dybe rødder modermærket har, kan indgrebet (kirugi) være overfladisk eller meget dybt. Typisk går man 1-2 cm udenom mærket og 3-4mm i dybden.

Det gør overhoved ikke ondt at få det fjernet, da man lokalbedøves. Men når lokalbedøvelsen ophører gør det lidt ondt. Man har alt afhængig af dybden, indvendige og udvendige sting der skal fjernes efterfølgende. Disse fjernes 8-10 dage efter hos egen læge.

Det der fjernes, sendes altid til biopisi (stavemåde?) og her får lægen svar ca. 1 uge efter om det er godartet eller det modsatte. Er der tegn på celleforandring, laves der et yderligere indgreb, dvs. der fjerner man mere væv, for at være sikker på at celleforandringen ikke har slået rødder i det omkringliggende væv.

I tilfælde af mistanke om spredning undersøges lymferne, da det det er dem modermækekræft breder sig igennem. Det sker ved f.eks. ultralydsundersøgelse. Har man mistanke om spredning til lymferne, ryger man til yderligere unddersøgelse. Det sker ved at sprøjte konstratvæsker ind i området for at se hvilke lymfer det evt. er spredt til. Disse lymfer fjernes via kirugi og det sker under fuld narkose og indlæggelse, typisk 3-7 dage.

Derefter ryger man til yderligere undersøgelser, typisk hvert ½ år de næste 5 år da man betragtes som tilhørende høj risikogruppe. Worst case behandles man som andre kræftpatienter med de midler man nu engang har, strålebehandling, kemo m.m.

Så modermærker der ændre sig, størrelse, farve m.m. og det at de klør, skal tages meget alvorligt! Hellere et check formeget end et for lidt.

Anmeld

26. marts 2009

Rasmine

Zeta skriver:

Modermærker kan være livsfarlige. Sidste år besluttede regeringen at der maksimalt måtte gå 4 dage fra undersøgelse til fjernelse. Alt afhængig af hvor dybe rødder modermærket har, kan indgrebet (kirugi) være overfladisk eller meget dybt. Typisk går man 1-2 cm udenom mærket og 3-4mm i dybden.

Det gør overhoved ikke ondt at få det fjernet, da man lokalbedøves. Men når lokalbedøvelsen ophører gør det lidt ondt. Man har alt afhængig af dybden, indvendige og udvendige sting der skal fjernes efterfølgende. Disse fjernes 8-10 dage efter hos egen læge.

Det der fjernes, sendes altid til biopisi (stavemåde?) og her får lægen svar ca. 1 uge efter om det er godartet eller det modsatte. Er der tegn på celleforandring, laves der et yderligere indgreb, dvs. der fjerner man mere væv, for at være sikker på at celleforandringen ikke har slået rødder i det omkringliggende væv.

I tilfælde af mistanke om spredning undersøges lymferne, da det det er dem modermækekræft breder sig igennem. Det sker ved f.eks. ultralydsundersøgelse. Har man mistanke om spredning til lymferne, ryger man til yderligere unddersøgelse. Det sker ved at sprøjte konstratvæsker ind i området for at se hvilke lymfer det evt. er spredt til. Disse lymfer fjernes via kirugi og det sker under fuld narkose og indlæggelse, typisk 3-7 dage.

Derefter ryger man til yderligere undersøgelser, typisk hvert ½ år de næste 5 år da man betragtes som tilhørende høj risikogruppe. Worst case behandles man som andre kræftpatienter med de midler man nu engang har, strålebehandling, kemo m.m.

Så modermærker der ændre sig, størrelse, farve m.m. og det at de klør, skal tages meget alvorligt! Hellere et check formeget end et for lidt.

Som trådstarter skriver er det jo ikke sygdom.
MAnge får også modermærker fjernet af kosmetiske årsager.

Anmeld

26. marts 2009

Zeta

Mebach skriver:

Som trådstarter skriver er det jo ikke sygdom.
MAnge får også modermærker fjernet af kosmetiske årsager.

Vi er helt enig, MEN, modermærker varierer meget i form og størrelse. De fleste er ufarlige, men enkelte kan omdannes til ondartet hudkræft, kaldet malignt melanom (modermærkekræft).

Anmeld

26. marts 2009

Rasmine

Zeta skriver:

Vi er helt enig, MEN, modermærker varierer meget i form og størrelse. De fleste er ufarlige, men enkelte kan omdannes til ondartet hudkræft, kaldet malignt melanom (modermærkekræft).

Ja, det er noget lort!

Anmeld

26. marts 2009

KarinaIda

Min kæreste fik sidste sommer fjernet en tre-fire stykker af modermærker, og han fik lige noget lokalbedøvende og så skar de dem væk, derefter fik han lige en enkelt til to tråde i hver og så plaster over.... Han var da øm der et par dage, men intet slemt....

Anmeld

26. marts 2009

Mette-Marie

Jennyfer skriver:

Hej
Jeg har lige et spørgsmål? er der nogen af jer der har fået fjernet et modermærke fordi det generede jer??

Hvis i har hvordan har i fået det fjernet.

Grunden til jeg spørger er at jeg har et modermærke der buler ud. Der er ikke sygdom i det har fået det tjekket ved lægen. Modermærket er på 2 mm så det er ikke så stort.

Nu er det sådan at jeg har fået bestilt tid hos en hudlæge og Hun vil tage sig af det. Men nu bliver jeg nervøs for hvordan foregår det. kommer man i narkose bedøvelse.

Jeg frygter det værste men glæder mig til det er overstået.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Mvh

Inge

Hejsa,

Jeg har fået fjernet ca. 30 modermærker (min farmor døde af modermærkekræft, så jeg går til årlig kontrol på Bispebjerg Hospital). Det går hurtigt og er meget smertefrit. Jeg er hver gang blevet bedøvet og jeg er kun blevet syet når modermærkerne var store (>4 mm)

kh
M

Anmeld

26. marts 2009

Mette-Marie

Zeta skriver:

Det der faktisk er meget uhyggeligt ved modermærkekræft er at det breder sig via lymfen eller blodbanen. Hvis det har bredt via lymfen, kan man "nemt" konstatere dette, men der er ingen måde man kan konstatere om det breder sig via blodet. Min svigerfar er død af modermærkekræft, modermærket var lille og det havde ikke spredt sig til lymferne - men alligevel døde han 7 år efter operationen, da kræften havde ligget i "dvale" i blodet og pludselig bredte sig til de fleste organer.

/M

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.