Største udfordring og glæder som mangebørnsmor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.028 visninger
10 svar
0 synes godt om
25. februar 2012

Eva Andrea Ditlefsen

Hej herinde

Som I måske har set, er jeg den nye storfamilieekspert og mødrecoach her på baby.dk - og I er meget velkomne til at skrive til min brevkasse...

Jeg er selv mor til 4 dejlige unger på 10, 6, 4 og 2 - og har netop skrevet den første bog til mødre med flere børn end gennemsnittet  Her har jeg bla. lavet forskningsinterviews med 10 mødre med tilsammen 58 børn!

Jeg bliver aldrig færdig med at lære - så det ville være skønt at høre hvordan DU oplever at være mor til mange...skriv gerne et par ord nedenunder om, hvad du oplever som de største udfordringer og glæder som mor til 3 eller flere.

Hvem ved om du bliver inviteret med i min næste bog

KH Eva

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2012

Lone Jakobsen

det lyder som en rigtig spændende bog

jeg er mor til 4 og bonus mor til 1. så jeg må ligge et stykke over gennemsnittet

min største udfordring er at få tiden til at slå til. sku jeg ønske mig noget ville det være ekstra timer i døgnet. men man lærer at gå på kompromis, og at alle ikke altid kan nå det de gerne vil.

den største glæde: jeg nyder at opleve den kærlighed der er mellem børnene. jeg elsker at se mine børn vokse op til små selvstændige personligheder, og jeg synes deres indbyrdes forhold er ufatteligt spændende. jeg har aldrig tænkt over hvor forskellige personer kan være før jeg fik børn, og med 4 (5) af slagsen, er der virkelig mulighed for at opleve forskellighed tæt på.

plus selvfølgelig alle de kram og kys man bliver forkælet med som mor til mange børn

Anmeld

25. februar 2012

birthee

Nu er jeg kun mor til 2 (endnu )... men vi skal da have en 3'er engang, og mon ikke der kommer en 4'er også  vi har det rigtig godt sammen, og synes altså bare børn er det bedste! Selvfølgelig er vi klar over det bliver hårdt, men vi er klar på udfordringerne! Ny bil skal vi alligevel have, så der bliver plads til nr. 3 om et par år

Vi har Caroline der bliver 1 år her i april, og frederik der bliver 5 i maj

Anmeld

25. februar 2012

birthee

Eva Andrea Ditlefsen skriver:

Hej herinde

Som I måske har set, er jeg den nye storfamilieekspert og mødrecoach her på baby.dk - og I er meget velkomne til at skrive til min brevkasse...

Jeg er selv mor til 4 dejlige unger på 10, 6, 4 og 2 - og har netop skrevet den første bog til mødre med flere børn end gennemsnittet  Her har jeg bla. lavet forskningsinterviews med 10 mødre med tilsammen 58 børn!

Jeg bliver aldrig færdig med at lære - så det ville være skønt at høre hvordan DU oplever at være mor til mange...skriv gerne et par ord nedenunder om, hvad du oplever som de største udfordringer og glæder som mor til 3 eller flere.

KH Eva

Må jeg spørge hvad den bog hedder?

Anmeld

26. februar 2012

Eva Andrea Ditlefsen

Hej igen

Hvor dejligt at høre fra jer! Og ja, det lyder så bekendt i forhold til hvad mange andre mødre med mange børn beskriver. Udfordringen med at "være der" for det enkelte barns forskellige behov - et nærvær fra mors side, der til gengæld også er hele nøglen til glæde og harmoni i en stor familie Så tak for jeres beskrivelser indtil nu.

Bogen hedder Drømmemoreffekten, og der er faktisk sendt en mail ud til alle brugere herinde, med et link til gratis download af hele Ebogen (værdi 175,-). Så I kan nå det endnu...Den kan også bestilles via min hjemmeside www.drømmemoreffekten.dk under "bøger" eller via andre netboghandlere.

Hvad med jer andre? Flere der vil dele sine oplevelser af glæder og udfordringer som storfamilie?

KH Eva

Anmeld

26. februar 2012

chael

Eva Andrea Ditlefsen skriver:

Hej herinde

KH Eva

Nu er jeg "kun" mor til 3, men ønsket om nummer 4 lever i bedste velgående

I min famile, der møder jeg mange fordomme om ønsket med 4 børn. Og de kan slet ikke acceptere jeg har valgt livet med børn, fremfor fedt job og rygende karriere.

Det kan gøre lidt ondt.

Og det kan næsten tage lysten fra at få MINE egne drømme opfyldt, for "hvad vil de nu ikke tænke"

Nå, men det skal de nu alligevel ikke bestemme.

Måske kommer der er nøler om 4-6 år, måske gidder vi ikke til den tid. Men intet er sikkert endnu

*Camilla

Anmeld

26. februar 2012

Valle81

Hejsa,

Jamen jeg er Christina på snart 31 år. Gift med Kenny. Jeg har Asta på 8 år fra et tidligere forhold, Kenny har Sebastian på 6 fra et tidligere forhold og sammen har vi Anton på snart 2 år og Arthur på snart 1 år, et dejligt hold pseudotvillinger.

Synes der er rigtig mange glæder og udfordringer ved at være mor til 3 og et bonusbarn. Glæderne er som udgangspunkt størst men desværre har udfordringerne og det hårde arbejde det med at fylde meget til tider.

I vores familie er jeg fx meget elene med børnene. Kenny arbejder hverdag fra man-Tor fra 0500-1930 i sommerperioden og 0600-1830 i vinterperioden. Dette gør at jeg står med 3 børn der skal op, gøres klar fodres, hentes, laves lektier osv. Det er svært at få til at gå op i en højere enhed, sp jeg står tit med drengene i bad og hjælper Asta med lektier via råben mellem badeværelse og hendes værelse. Jeg mangler simpelthen timer i døgnet og flere arme, eller bare muligheden for at dele mig i to. Det er også. Til tider en udfordring at få lavet aftensmad, en dreng der hiver i hvert bukseben, men det går og vi har en dejlig hverdag:0)

En anden ulempe, især ved at have psedutvillinger er at man heller ikke altid har mulighed for at være der for de store. Som eksempel kan nævnes hvis vi tager en tur i svømmehallen. De små er så små at Kenny og jeg ikke kan være alene med dem i børnebassinet , så den anden kan gå med de store. De store er så nødt til at være med os eller gå lidt på egen hånd. Det er ikke noget problem, men de vil jo også gerne have dages forældre lidt. Ved godt mange vi sige, jamen kan i ikke få passet de små og kun tage afsted med de store, men det er desværre sjældent en mulighed for os. Men de store forguder også de små og de klager ikke eller brokker sig, det er min dårlige samvittighed.

Så er der en huslige udfordring:0) vi bor 6 mennesker på små 100 kvm. Vi har stue, køkken, bad, soveværels hvor sebastian har sin seng og legetøj, værelse hvor de små bor og Asta har eget værels. Selvom vi kæmper en brav kamp så er det så svært at holde ryddeligt og rent. 6 mennesker fylder meget. Der er altid legetøj overalt, dyner, en barnevogn, en lorteble osv. Det er til tider frustrerende, men vi accepterer at det er sådan det er for en periode. Og for så ikke at tale om de uendelig mængder af vasketøj:0)

Så er der parforholdet, tjah. Men alle der har børn ved jo hvad det kan gøre, og jo flere børn jo mere kan det fylde:0) men igen, vi vidste da vi valgte at få Arthur at det ville sætte vores forhold en del på standby det førsteårs til to, da alt vil komme til at drejelig om børn og vasketøj. Det har faktisk været skønt at vi har snakket om det inden, for vi er faktisk blevet overraskedeover at vi har tid til os og parforhold:0)

Men alle disse hverdage små udfordringer bliver jo altid glemt i øjeblikket når man sidder og leger med sine børn, får knus kys Nguyen kram. Når de kraver første gang, siger mor osv. Alle disse ting gør jo at liet som mor og far er det hele værd. At man overvejer, ej skal vi have en nummer 4 osv:0)

Elsker at være mor:0)

Christina

Anmeld

27. februar 2012

Eva Andrea Ditlefsen

Kære Camilla og Christina,

Mange tak for at I tog jer tid til at dele jeres tanker og erfaringer! Ja, der kan være liv og glade dage med mange i huset - så det er godt at hente engergi i de mange glade øjeblikke som I beskriver!

Ønsker jer og jeres familier alt godt!

KH Eva 

Anmeld

28. februar 2012

mortilflere

Hej

Vi har Emil på 18 ½ år , Julie på snart 16 , Benjamin på 8 , Alberte på 6 ½ år og Bertram på snart 3 mdr .

Jeg syntes den største udfordring er at finde noget vi er sammen om

Mig og pigerne har heste intressen  , Benjamin kommer lidt med men ik meget desværre , Bertram bliver ikke spurt LOL

Jeg kan side om aften og tænke , fik du snakket dybt med alle 4 ?? (5) 

Nu har vi så oxo Alberte der er handicappet , og som bare ikke kan vente på tur , der er kun en i hendes verden der  skal først og det er hende

Og det ved de andre , og ved at det er sg nemmest hvis hun bliver klaret først...

Børn som i vores familie , for et omsorgs gen der virkelig arbejder , lige så meget som de kan skændes lige så sikkert er det at ingen skal gøre en af dem noget så er de der

Her i huset går vi meget op i voksen tid , netop for ikke at glemme hvorfor vi er sammen , Alle under 3 klasse kommer i seng kl 19 ! tidlig ja men jeg står gerne tidligt op med dem

Julie på snart 16 skal være på sit værese og helst sove 20.30 

Emil styre det selv , og har altid gjort det fordi han er af natur en hule beboer der er væk fra andre kl 21 og tit før 

Bonden arbejder mellem 12 -18 timer i døgnet hver dag , året rundt , ugens 7 dage , derfor har vi morgen bord kl 06 hver morgen og der sidder man påklædt og klar til dagen , så meget at vi faktisk oxo gør det når han ik er hjemme LOL

Men ellers køre vi ud med mad til ham og så ser de deres far der

Bolig bor vi på en gård , med 266 kvm men mangler et rum , men de har altid sovet inde hos os det første år , og Emil skal snart flytte hjemmefra pga studio så kommer tid kommer råd...

Forholdet  , vi har været sammen i snart 22 år , vi er 39 og 42 år gamle .

Vores største udfordring er bestemt de ting Albertes handicap tager med sig , helt sikkert både mht de andre børn , vores forhold  , men det giver stærke forhold for ellers var vi gået fra hinanden , det gør mange forhold , andre styrker , og vi ser en klar styrke , har vi klaret dette  så klare vi sg oxo andet...

Anmeld

7. marts 2012

Eva Andrea Ditlefsen

Hej mortilflere,

Mange tak for din skønne beskrivelse af din oplevelse af livet som mor i en stor familie! Dejligt at du tog dig tid til det, midt i travlheden

Genkender meget af det du skriver om, fra de andre mødre med store familier, der medvirkede i mine forskningsinterviews.

Det her med de mange forskellige behov der er, med søskende i mange aldre - og hvordan man kan "være der" for det enkelte barn. Men også glæden ved de skønne øjeblikke med børnene, der giver ny energi

Alt muligt godt til dig og dine  - bevar nærværet og bliv ved med at lyt til dig selv!

Mange hilsner

Eva

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.