Eksperthjælp: Udfordringer med egne forældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

645 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. februar 2012

Eva Andrea Ditlefsen

"Udfordringer med egne forældre"

Kære Eva Andrea

Jeg er gravid med mit første barn, og både kæresten og jeg ser meget, frem til det fantastiske lille vidunder.

Mit spørgsmål går mere på mit eget forældreforhold. Mine forældre har igennem min opvækst haft mange problemer individuelt, som de lod gå udover mig. Skældsord og højtråbende stemmer fyldte meget og blev i perioder nærmest hverdag. Deres mangler i ægteskabet og evne til, som voksne at tage hånd om sagen har pålagt mig et ansvar som jeg slet ikke kunne bære.

Det har resulteret i et anspændt forældre-barn forhold som jeg stadig kæmper med, nu som voksen. Jeg har talt med både psykolog, samt forsøgt at få mine forældre med i et forløb hos en familieterapeut, men uden held. Når folk ikke ønsker at erkende, at de har handlet forkert, kan man ønske forandring nok så meget, men den kommer ikke.

Når jeg så nu sidder og kigger på min voksende mave og bliver dybt ked af det, bliver jeg bange for om mit humør påvirker min baby?
Jeg er virkelig i vildrede i forhold til om jeg, for min egen påbegyndte families skyld, bør stoppe kontakten til mine forældre. For som jeg ser det, er det en kamp uden ende. Og en kamp jeg ikke ønsker mine egne børn skal hverken se eller blive en del af på noget tidspunkt.

På forhånd tak for din tid.

Evas svar

Kære mor,

Mange tak for dit brev og for tilliden du viser mig, ved at være så åbenhjertig. Og tillykke med det lille vidunder der er på vej! Jeg forstår den smerte og ambivalens du føler, og behovet for at komme til klarhed nu, hvor du selv snart bliver mor.

Når børn oplever noget smerteligt tager de let skylden, fordi det er lettere. Det er jo svært være vred på nogen man elsker, og hvis kærlighed man er så afhængig af som barn. Og jeg tænker på, om du måske har vendt den skyldfølelse mod dig selv?

Du beskriver hvordan du uden held har forsøgt at komme til forståelse med dine forældre, og når de ikke vil tage ansvaret, føler du dig måske fastlåst med en skyld, som ikke skal ligge på dine skuldre.

Du har fuldstændig ret når du skriver at det er vanskeligt at forandre andre. Og med den erkendelse er du også et skridt nærmere en forløsning på situationen. For så længe du bliver ved med at kæmpe for dine forældres forståelse og erkendelse af ansvaret, vil kampen nok blive ved. Uanset hvor meget du end har ret. Og så vil jeres forhold blive ved med at være forgiftet – og den følelsesmæssige stress kan selvfølgelig påvirke dit barn – ikke bare nu, men også i fremtiden.

Du overvejer lige nu at afbryde kontakten med dine forældre – og derfor forstår jeg også hvor meget jeres forhold tærer på dig. Men før du tager den beslutning, vil jeg foreslå, at du prøver at forestille dig, hvordan det ville føles hvis du kunne tage magten tilbage. Hvordan ville det føles, hvis du kunne give slip på skyldfølelsen og de negative følelser? Ikke for dine forældres skyld, men for din egen og dit barns skyld.

Det er nemlig muligt at træffe et valg om, at give slip på sine negative følelser og i stedet tage det fulde ansvar for sin lykke og indre ro i fremtiden. Derfor vil jeg anbefale dig først og fremmest at arbejde med, hvordan du kan give slip på dine negative følelser. Selvom det kan lyde som en svær proces, vil jeg foreslå at du overvejer: Hvad kan det betyde for mit barn i fremtiden? Måske kan dit mod til at arbejde med dine følelser betyde, at I kan have en eller anden form for forhold til dit barns bedsteforældre. Og det kan være forsøget værd.

En ting der måske vil give dig mere afklaring, er at sætte dig og skrive et brev til dine forældre (som du ikke nødvendigvis sender).

Her skriver du:
Hvad er det der gør ondt, når jeg tænker på min barndom?
Hvad ville jeg ønske at I havde forstået og/eller gjort på en anden måde?
Hvordan har det præget mig gennem livet?
Derefter beskriver du hvordan du vil vælge at tage ansvaret for dig selv og din families lykke, ved at give slip på skyldfølelse, vrede og bitterhed. At du vælger at tilgive for din egen skyld. Beskriv til sidst hvordan du ønsker at jeres forhold skal være i fremtiden og hvad du vil gøre for at det bliver muligt.

Jeg håber det vil give mening for dig – og ønsker dig alt godt for dig selv og din lille familie.

En varm hilsen fra
Eva

Eva er forfatter til DrømmemorEffekten, som Jesper Juul har skrevet forord til (oktober 2011). Hun holder inspirerende foredrag og workshops for forældre, og har udviklet online programmet Family Enrichment for alle typer forældre.

Se www.drømmemoreffekten.dk/enrichment

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.