Søvnrytme hvornår ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.305 visninger
6 svar
0 synes godt om
18. februar 2012

jeanett1988

Jeg har en pige på snart 3 mdr (d. 23.) Jeg skriver fordi jeg synes stadig hun sover meget i løbet af dagen. Efter ca. 2 timer vil hun gerne sove, og nogengange igen allerede efter en time hvor hun har været vågen. (Dog sover hun maks en time af gangen om dagen selvom vi har været ude med barnevogn)

Derudover sover hun gerne næsten hele natten, kun afbrudt af et måltid mad. Hun kommer i seng ca. kl. 20 og sover gerne et sted mellem 5 - 9 timer inden hun vil have mad, og vi står op igen mellem 6 - 7. Om dagen har vi ikke rigtig nogen fast rytme endnu.

Ville egentlig bare høre om det er normalt de stadig sover så meget, og hvornår man egentlig kan begynde at lave en decideret rytme om dagen med dem også med henblik på lure, måltider osv.

Hvis nogen har en rytme kunne jeg godt tænke mig at se et eksempel på hvordan i får dagene til at gå.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2012

Mettefpigen

Det er svært at sige hvornår man kan have en rytme med babyer.... Vi havde en god "rytme" på et tidspunkt hvor Lukas sov fra 21-22 til 06-07 om morgenen... Men lige så hurtigt som han havde den lige så hurtigt gik den væk igen... Men normalt har han ikk sovet i mere en 8-10 timer i døgnet.. Det er først nu hvor han er snart 6 måneder at han er begyndt rigtigt at sove om dagen...

Anmeld

18. februar 2012

lycly

Altså, min datter begyndte først med en (nogenlunde) fast søvnrytme da hun var 5½-6 måneder. Og den har hun stadig nu, hun er 7 mdr.

Ser nogenlunde således ud:

08.00: Vågner
10.00: Sover lur på mellem 1-1½ time
14.00: Sover igen, omkring 1½-2 timer
18:00: Sover MAX en time
19:00-20.00 Aftensmad+badning
20.00-21.00: Putte på sofaen
21.00: Puttes for natten
5.30: Får flaske, sover videre til 8.00

Der kl. 18.00 skriver jeg MAX en time, og det er fordi hun ikke må sove efter kl. 19, for gør hun det, så sover hun ikke igen før kl. 23. Og det er lidt irriterende Så enten skal hun puttes til lille lur SENEST kl. 18.30 eller også så holder jeg hende vågen til kl. 21.00.

Det kan man nogen gange blive nødt til, for når de starter i inst. så skal der helst være en fast rytme

Anmeld

18. februar 2012

ano14316

jeanett1988 skriver:

Jeg har en pige på snart 3 mdr (d. 23.) Jeg skriver fordi jeg synes stadig hun sover meget i løbet af dagen. Efter ca. 2 timer vil hun gerne sove, og nogengange igen allerede efter en time hvor hun har været vågen. (Dog sover hun maks en time af gangen om dagen selvom vi har været ude med barnevogn)

Derudover sover hun gerne næsten hele natten, kun afbrudt af et måltid mad. Hun kommer i seng ca. kl. 20 og sover gerne et sted mellem 5 - 9 timer inden hun vil have mad, og vi står op igen mellem 6 - 7. Om dagen har vi ikke rigtig nogen fast rytme endnu.

Ville egentlig bare høre om det er normalt de stadig sover så meget, og hvornår man egentlig kan begynde at lave en decideret rytme om dagen med dem også med henblik på lure, måltider osv.

Hvis nogen har en rytme kunne jeg godt tænke mig at se et eksempel på hvordan i får dagene til at gå.

Det er jo først fra omkring 3 mdr. at man stille og roligt kan begynde at introducere en rytme.

Her er Manus 4,5 mnd. Og vores dag ser nogenlunde sådan her ud for tiden:

7-8 vågner og får bryst

morgenhygge på pudslebordet, let hygge massage, d-dråber, tøj på.
Hygge på sengen eller legetæppet.

kl. 9 sover 1-1,5 time

får bryst, leger på legetæppet, pludre osv.

kl. 12 sover 1,5 - 2 timer

kl 16 powernap 15-45 min

kl 19 starter putterutinen

tøjet af, evt. bad (2 gange pr uge), nøgen på legetæppet, massage, nattøj på, rullepølse eller franskhotdog m. klem (fra leg med din baby), flaske.

kl ca. 3-4 bryst

Og så kører vi forfra

Anmeld

18. februar 2012

tinasmor

jeanett1988 skriver:

Du lyde rigtig heldig om natten

Her startede vi med en rytme om dagen da hun fyldte måneder (hun er 7 måneder nu) Det har fungeret rigtig fint. Desværre har hun så været meget mere "upålidelig" om natten

Camilla

www.foto-paa-laerred.dk

ugle wallstickers, børne invitationer, collager, lærreder

Anmeld

18. februar 2012

modesty

jeanett1988 skriver:

Det lyder helt normalt. Min dreng på 4 mdr. sover fra 19-20 til 7-8 med én opvågning for mad. I løbet af dagen er han vågen cirka halvanden time og sover cirka 45 minutter. Sådan kører det hele dagen.

I min mødregruppe kan jeg høre hvor forskelligt det er hvordan vores babyer sover. Ingen af os har en rytme endnu, med f.eks tre lure om dagen. Ingen af babyerne er vågne i mere end to timer af gangen.

Anmeld

19. februar 2012

jeanett1988

Jamen så er jeg mere rolig Mange tak for svar allesammen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.