putteritualer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.266 visninger
10 svar
0 synes godt om
6. februar 2012

Sandra29

Hej alle sammen.

Min kæreste og jeg er ikke de mest opfindsomme mennesker hvad angår putteritual. Så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om jeres ritualer og hvornår  i starter på dem i forhold  til sove tidspunktet. Det skal siges vores søn er lige knap fire måneder. Håber nogen herinde vil komme med gode forslag. Han tager forresten ikke sut eller sutteflaske.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2012

camillakrath

Sandra29 skriver:

Hej alle sammen.

Min kæreste og jeg er ikke de mest opfindsomme mennesker hvad angår putteritual. Så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om jeres ritualer og hvornår  i starter på dem i forhold  til sove tidspunktet. Det skal siges vores søn er lige knap fire måneder. Håber nogen herinde vil komme med gode forslag. Han tager forresten ikke sut eller sutteflaske.

Vores søn er flaskebarn, og er nu 9 måneder.

Men vi begyndte ret tidligt med putteritualer.

Kl. 17: Aftensmad og hygge ved bordet.

Så får han en ren ble.

Derefter tager vi dynen og hans sovedyr ind i stuen og ligger på gulvet og slapper af og leger og synger. Her skifter vi også til nattøj.

Der siges godnat til den der ikke putter.

Så bæres han ind i seng, blir puttet med dynen, sovedyr og sut.

Så ligger han og snakker og ruller lidt rundt. Med 5 - 10 mins mellemrum (CA) går vi ind og giver sut og kysser godnat, men INGEN snak. Så sover han (for det meste ) efter 20 min.

Da han var mindre var en vigtig del af putteritualet hans uro med stille musik og lys.

Anmeld

6. februar 2012

FamilenStorm

Sandra29 skriver:

Hej alle sammen.

Vores datter er næsten 16 mdr.. Men startede da hun var en lille måned.. Putte tiden er rykket fra ca 21 - kl 19..

Men der hele starter med at når vi nærmere os putte tid, bliver hun skiftet, kommer i nattøjet, hygger lidt (5-10 min), så siger vi nat nat hvorefter hun bliver lagt i seng, så synger jeg. "solen er så rød mor" + Ole lukøje (da hin var 0-1 år fik hun mad imens), slutter af med at sige at vi elsker hende, slukker lys og går..

Fordi vi har sunget de to sange fra start ved hun nu at det er puttesange og hver gang vi når til Ole lukøje vender hun sig om på siden og put sover.. :-)

Så vi har de hyggeligste afslutninger på dagen..

Anmeld

6. februar 2012

raca

vi har fravalgt faste putteritualer. ud fra den ide at det var vigtigt for os at børne kunne puttes alle steder,og at vi ikke skulle igennem en lang række af forud bestemte ritualer...

det eneste faste er at vi ligger ved dem  til de sover det tager oftes 10 min... men nogle dage kommer de i bad og i seng , andre dage er det bare i seng, nogle får de historie, andre dage ser de tv, nogle dage er der natmad og andre dage sofa hygge og ingen historie.. osv..

Anmeld

6. februar 2012

Jonatansmor

Sandra29 skriver:

Hej alle sammen.

Vores dreng er 20 måneder og sådan har hans putteritual set ud, siden han var en 6 måneders tid:

18.00 aftensmad. 18.30-19.00 legetid på gulvet, den ene af os rydder af og den anden bygger projekt med drengen. 19.00-19.30 Badetid, det kan tage alt fra 15 minutter, hvis han er træt, til 45, hvis han skal have creme på osv.

Omkring kl 20.00 bliver han puttet. Når han har været i bad, får han nattøj på, den anden kommer ind og kysser godnat, drengen bliver lagt med bamser og dyne og sover som regel nr han lander på madrassen.

Vi læser ikke godnathistorie for ham endnu og han har aldrig brugt uroer/musik til at falde i ro. Vi har vurderet at det var vigtigt at han kunne lære at finde roen, uden distrationer

Anmeld

6. februar 2012

otlitrom

Boas er 7 mdr, og han er blevet puttet "ens" siden han var ca 5 mdr. Jeg vil ikke direkte kalde det ritual, for vi har ikke gjort så meget ud af det - i håb om at andre også vil kunne passe ham og få ham til at sove, uden at mangle en cd, en bog eller en godnatsang.

Vi spiser kl 18, og efterfølgende hygger vi på gulvet/får ryddet af efter mad og den slags. Nogle gange kommer han med i køkkenet, imens vi vasker op, andre gange tager den ene ud og den anden tager ham.

Han får nattøj og ren ble på legetæppet i stuen, og ikke på puslebordet, da han om aftenen snor sig som en orm og er reeeet tæt på at falde ned af puslebordet, selvom vi holder ham - så på gulvet it is Der bliver lavet en flaske, og når den er klar går vi ind på hans værelse, hvor vi trækker rullegardinet ned og tænder en lille lampe, mens han "er med". Han kommer i sin sovepose, forældren der ikke putter siger godnat og går ud/lukker døren til, og så sætter vi os i lænestolen, hvor han får flasken. Efter flasken siger den der putter ganske kort godtnat, og nu skal du sove. Vi bruger ordet sove hver gang, for at han på sigt kan forbinde ordet med "nu skal jeg sove" (et råd fra SP).. Så lægger vi ham i sengen og går ud.. Han snakker og falder til ro/falder i søvn af sig selv. Nogle gange skal han lige have sutten, men som oftest sover han inden 5 minutter.

Vi synes det er en simpel måde at gøre det på, men det virker indviklet, når jeg skriver det ned

Anmeld

6. februar 2012

Troldemommi

Vi starter ca kvart over seks, Johanne bliver skiftet og vi snakker lidt mere, så kommer hun i sin sovepose og får en flaske, når flasken er spist ligger vi og hyggeputter lidt mere og når hun så begynder at gnide sig i øjnene kommer hun ind i sin seng, så er klokken ca 19,00 så kysser vi hende godnat og forlader værelset

Vi syntes det er vigtigt hun selv lægger sig til at sove, sommetider kan hun godt ligge og snakke lidt inden hun sover :-)

Johanne er 4,5 måned

Anmeld

6. februar 2012

Sitrani

Hej alle sammen.

Min datter er lige lidt over 7 mdr

Puha puha.. uden sut ville jeg være lost Hehe..

Ej... Herhjemme foregår det således:

Efter aftensmad kl. 18.30 ca. kommer vores datter i bad, og får nattøj på. Herefter leger vi stille og hygge inde i sofaen. Så får hun bryst og derefter én flaske af min mælk, som jeg har pumpet ud om morgenen - vi har fundet ud af, at det får hende til, at sove meget mere igennem om natten, når hun er mere mæt når vi lægger hende..
Herefter går jeg ind i soveværelset med hende, ligger hende i hendes tremmeseng, og hun får sin nullerklud og sin kanin. Så trækker jeg gardinerne for, imens jeg begynder at synge "jeg ved enn lærkerede", og så sætter jeg mig ned ved siden af sengen, og synger færdig, imens vi holder hånd.
Derefter får hun et godnat kys, og jeg siger "sov godt - jeg elsker dig!", og så går jeg ud af rummet.
Jeg er max. derinde 2 gange herefter, for at give hende sutten.

Så vores ritual starter allerede efter aftensmaden med et varmt bad - ikke så meget fordi hun er beskridt, men mere fordi det er et ritual i sig selv Håber du kan bruge det til noget

Anmeld

8. februar 2012

Sandra29

tak for alle de god ideer, vi har bestemt fået inspiration.

Anmeld

8. februar 2012

Happiness

Vi har gjort det samme siden han var 4-5mdr. 

Aftensgrød får han ved 18 tiden, herefter kommer han ned og leger mens vi spiser. Herefter kommer han i nattøj, ren ble og får børstet tænder/gummer. Og ved 19, og aller senest kl 20.00 skal han ligge i sin seng.

Der bliver sagt godnat til den der ikke putter, og den anden ligger ham i hans seng og siger godnat, og tænder uroen.

Så plejer han at falde i søvn i løbet af 5-10minutter. Nogle gange skal han lige have sutten, men ellers sover han.

Nogle gange synger en af os for ham. Men det er bestemt ikke hver gang. For som andre nævner, skal han kunne falde i søvn uden sang.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.