"Hej Sabina"
Hej.
Jeg var ikke helt sikker på hvem herinde jeg skulle skrive til, men nu prøver jeg dig
Er det muligt og blive gravid mens man har sin menstruation?
Jeg havde samleje mens jeg havde min menstruation, eller det vil sige, at det var lige startet - cirka to-tre dage.
Lige efter var der meget blod som normal menstruation, men det var kun lige til jeg havde tørret mig den ene gang. Efterfølgende har jeg ikke blødt på noget tidspunkt.
Håber du kan svare:-)
Sabina.
Rikkes svar
Hej Sabina
Man kan blive gravid under menstruation. Dog er sandsynligheden for at blive gravid, både i perioden lige før og under menstruation, meget lille – men den eksisterer altså.
Grunden til, at nogen kvinder bliver gravide ved sex under menstruation, er, at de har uregelmæssig ægløsning (den periode hvor et æg frigøres fra æggestokkene). Den uregelmæssige ægløsning er især gældende for unge piger.
Desuden kan sædceller overleve i op til 5 døgn oppe i skeden, så det giver også øget mulighed for graviditet både under og efter menstruation. Det er derfor nødvendigt at huske prævention uanset hvornår man dyrker sex, hvis man vil undgå en graviditet.
Normalt kan man test om man er gravid allerede 1. dag efter udeblevet menstruation. Så får du ikke din menstruation næste gang, bør du teste om du er gravid.
Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Rikke Nielsen
Professionelle og personlige ultra- lydscanninger af gravide i både 2D og 3D/4D.
Se Rikkes hjemmeside: Scanningsklinikken.dk
Anmeld