Udvikling for præmature..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.748 visninger
2 svar
0 synes godt om
15. marts 2009

tibs

Hej,

Jeg er helt ny på siden. Jeg har en søn der er født 2 mdr for tidligt. Han er i dag 5 mdr (fødselsdato) og vejer 7,5 kg, og måler 65 cm. Så fysisk er han meget flot med. Mit spørgsmål er, hvilken alder regner i med? Hvordan forholder i jer til de forskellige udviklingstrin - hvordan sikrer i at i undgår over- og understimulering?

Min søn (Gustav) er en glad lille gut - men kan meget hurtigt gå fra grin til gråd. Især hvis vi leger. Han kan ikke sidde selv endnu, men er blevet ret god til at ligge på maven. Han vil hele tiden op og stå på sine ben - han står på flad fod og stamper med benene i underlaget.

Vi har lige fået en kravlegård, som han ligger lidt i hen over dagen. Han er ikke så god til at opfatte der er legetøj omkring sig, men kan godt holde fast i noget, hvis man giver ham det i hånden. Men smider det hurtigt væk igen - det virker ikke som om han rigtig er klar over sammenhængen..

Derudover tror jeg at han er ved at få tænder. Der er to hvide "skygger" i undermunden, og han sidder konstant med den ene hånd i munden.

Nå, jeg håber i andre har lyst til at dele lidt erfaringer. Det er svært at abstrahere fra børnene i mødregr. der er jævnaldrene. De kan en del mere. De er mere stive i ryggen og holder bevidst ting i hånden.

Bedste hilsner
Tine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2009

Miamaja

hej min guldklump er fodt 1 maaned for tidligt og vejede fine 5 pounds.han havde et lille hul i hjertet (meget normalt) som han hurtigt voksede frahan har ikke haft men af at vaere fodt tidligt heldigvis, men altid sund og rask gudskelov! men han var meget lille og kunne kun passe preamie toj de forste 2 maaneder, og kunne heller ikke fokusere da han blev fodt. men det er jo helt normalt saa hvad de andre babyer kan der er fodt til normal tid kan du ikke sammenligne med. din lille mand skal bare have tid og ro til at spise sig stor og staerk

vores laege sagde altid til os 'husk altid at regne en maaned bagud iforhold til hans udvikling'. naar han er 8 mdr f.eks er han rigtigt kun 7 mdr. osv. saa det skal du huske paa hele tiden.

laegen sagde ogsaa da han var til 6 mdrs check at vores son havde indhentet sig og var i vaegt og udvikling som en 6 mdrs baby der var fodt til rette tid. saa de kan indhente det

laegen mente ogsaa vi skulle vente en maaned senere med solid mad. saa han var 6 maaneder for vi begyndte paa rigtig mad.

tillykke tillykke med din lille baby og der er masser af info paa internettet om premies

Anmeld

15. marts 2009

KarinaIda

Hej Tine.

Jeg har en datter der er født 1 mdr for tidligt, og hende har jeg også været urolig for om hun kunne følge med.... Men min sundhedsplejerske har sagt hun slet ikke er bagud med noget, andet end lige og støtte på sine ben.. Hun vil ikke støtte på sine ben endnu, da hun ikke helt er stærk nok i hofterne til og kunne klare det.... ang det med og sidde selv, så skal du ikke være urolig, for det kan min datter heller ikke endnu, og det kan de to andre piger i min mødregruppe heller ikke, som er ca 1 mdr ældre end min datter!!

De kan sagtens have deres hænder i munden selvom de ikke er ved og få tænder... Min datter har nærmest fra dag et af, ville have sine hænder i munden, og hun har ingen tænder fået endnu...
Man kan som regel også se når de begynder og få tænder, for nogen begynder og savle meget mere end de normalt gør, andre bliver meget ulykkelige og sover ikke rigtig...
Du kan jo prøve og tage en teske og stikke ind i munden på ham, og så banke forsigtigt på gummerne i over og undermund, så kan du som regel høre om der er tænder på vej eller ej.. det kunne min søster i hvert fald med sine to piger!!

Men han skal nok komme efter det, det tager måske bare længere tid end de andre børn som er født til tiden, og sådan er det...

Prøv lig legetøjet tæt ind til ham, så kan det være han forstår der er noget han kan hygge sig med, det gjorde jeg med min datter, og det hjalp, for så begyndte hun og forstå der var altså et eller andet og rive fat i som kunne hygges med, larme, osv...

Held og lykke....

Karina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.