Hunde med stamtavle?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

960 visninger
3 svar
0 synes godt om
26. januar 2012

M&N

Vi har 2 papilloner. En han og en tæve. Hannen er 9 måneder og tæven er 7 måneder.

Vi har snakket længe om at på senere sigt, om ca. 2 år, vil vi gerne have et kuld. Men vores tæve er med DDH-stamtavle, og hannen er ikke, ved godt der er mange som har "krydset" og får hvalpe, uden stamtavle, selvom 1 af forældrene har stamtavle på sig.

Men inde på DDH's hjemmeside står der:

Racen har følgende avlsrestriktioner:

Min. alder for tæver 15 mdr.

Min. alder for hanner 12 mdr.

Min. én 1. Præmie opnået som unghund eller opefter.

Fra d. 23/1-2012 skal der foretages Patella Luxations attest på hunde der indgår i avl. Hvalpe kan kun stambogsføres såfremt der foreligger en sådan attest på begge forældre.

PL 0 må bruges i avl.
PL 1 må kun bruges parres med PL 0
PL 2 og PL 3 må ikke bruges i avl. 
Undersøgelsen kan tidligst foretages når hunden er 12 mdr. gammel, og skal kun foretages een gang.

Disse to varianter må IKKE krydses.

Er disse avlsrestriktioner kun hvis man vil have stamtavle på hvalpene? Eller kan man godt gå "udenom", og så ikke få stamtavle?

Håber der er nogen som har forstand på dette og som gider hjælpe.

Tak 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2012

Princesspigen

jeg har ikke været så længe på denne side men vil advare og sige ikke alle(ihværtifal på andre forumer) bryder sig om dette her.. nogle mener at man KUN må avle på hunde med tavler og under ingen omstændigheder dettet du gerne vil.. man kan til tider blive svinet til..

jeg har selv fransk bulldog(en ret omtalt hund i forhold til sygdomme) og min har ikke tavle, derfor meger jeg stadig ikke det er forkert at avle på hende da dyrlægen har godkendt at hun godt kan få hvalpe da hun ikke fejler noget..

det jeg vil frem til er, tag dig ikke at hvad folk siger heller ikke DDK men tænk dig om, undersøg for sygdomme, undersøg om du kan komme af med hvalpene igen hvis der er tavle eller ikke er, så de ikke ender på dyreinternaterne der i forvejen er overbugget..

idet i har både han og tæve kan i følge hvilke sygdomme osv de udvikler hvilke er en god ting men stadig lige få dyrlæge tjæk af begge så der ikke er avelige sygdomme :-)

god fornøjelse

Anmeld

26. januar 2012

Emmamusen2010

Det de har skrevet gælder umiddelbart kun hvis du skal have stambogsført hvalpene

Anmeld

27. januar 2012

M&N

Tak for svarene.. Jeg har forhørt mig og har fundet svarene nu 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.