Til Jer der har børn med diabetes

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.542 visninger
7 svar
0 synes godt om
25. januar 2012

MorEllen

Jeg er simpelthen bare nysgjerig på hvordan I opdagede at barnet havde diabetes. Jeg kender godt til symptomerne, og vil gerne vide om I opdagede det ved en tilfældighed og ikke ved at barnet var sygt. Tit debuterer jo diabetes i forbindelse med en infektion.
Jeg har en pige på 1 år og jeg synes hun er i overkanten tørstig.. hun kan drikke et helt glas vand i en lang slurk, og hun drikker også meget til måltiderne. Det er ikke fordi hun sveder meget eller får salt mad eller noget i den stil... Jeg synes dog ikke hendes bleer er så tunge.. men jeg har altså begynt å tænke på om det kan være tidlige symptomer på diabetes.
Kom med Jeres erfaringer

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2012

Nessie

MyLille skriver:

Jeg er simpelthen bare nysgjerig på hvordan I opdagede at barnet havde diabetes. Jeg kender godt til symptomerne, og vil gerne vide om I opdagede det ved en tilfældighed og ikke ved at barnet var sygt. Tit debuterer jo diabetes i forbindelse med en infektion.
Jeg har en pige på 1 år og jeg synes hun er i overkanten tørstig.. hun kan drikke et helt glas vand i en lang slurk, og hun drikker også meget til måltiderne. Det er ikke fordi hun sveder meget eller får salt mad eller noget i den stil... Jeg synes dog ikke hendes bleer er så tunge.. men jeg har altså begynt å tænke på om det kan være tidlige symptomer på diabetes.
Kom med Jeres erfaringer

Vi er opmærksomme på diabetes symptomer herhjemme, da Daniel har risiko for diabetes 1, har det på begge sider af familien.

Hvis du er bekymret, så skynd dig til lægen. Det er meget nemt at teste for det, go lægen kan også vise jer hvordan I måler blodsukker, hvis det skal kontrolleres over en periode

Anmeld

25. januar 2012

mariesmavse92

Jeg har endnu ikke nogle børn, men har selv diabetes og fik det konstateret som barn - godt nok som 10-årig, men mon ikke symptomerne er hen ad det samme. Jeg drak enormt meget hele tiden, helst vand med sukker i (som trak mig ind i en ond cirkel, idét at sukkeret forhøjer en diabetikers blodsukker og man så har endnu mere lyst til at drikke), jeg tissede i sengen HVER nat, uden undtagelse, i månedsvis og var i øvrigt på toilettet hele tiden, bare for at tisse. Jeg var helt vildt træt og energiløs hele tiden og jeg tabte mig meget 

Min mor var en dag til lægen og snakkede med hende om mig, og om at hun var bekymret, og så sendte lægen min mor hjem og bad hende komme tilbage med en urinprøve på mig, og så blev det opdaget 

Anmeld

25. januar 2012

MorEllen

Nessie skriver:

Vi er opmærksomme på diabetes symptomer herhjemme, da Daniel har risiko for diabetes 1, har det på begge sider af familien.

Hvis du er bekymret, så skynd dig til lægen. Det er meget nemt at teste for det, go lægen kan også vise jer hvordan I måler blodsukker, hvis det skal kontrolleres over en periode

Ja vi har det nemlig også i familien, og da bliver man jo meget opmerksom på de minste symptomer. Jeg er sygeplejerske på en diabetesafdeling, og har flere ganger tænkt på at tage et blodsukkeraparat md hjem for at måle på hende, men samtidig er det måske lidt hysterisk (som min mand siger..) Man bliver jo lidt præget af sit erhverv  
Vi skal til lægen om en uge, så får vi nævne det der.. det er jo egentlig tidlig at udvikle diabetes som 1årig.

Vi må trods alt håbe de ikke arver sygdommen Selv om det absolut er til at leve med..

Anmeld

25. januar 2012

MorEllen

mariesmavse92 skriver:

Jeg har endnu ikke nogle børn, men har selv diabetes og fik det konstateret som barn - godt nok som 10-årig, men mon ikke symptomerne er hen ad det samme. Jeg drak enormt meget hele tiden, helst vand med sukker i (som trak mig ind i en ond cirkel, idét at sukkeret forhøjer en diabetikers blodsukker og man så har endnu mere lyst til at drikke), jeg tissede i sengen HVER nat, uden undtagelse, i månedsvis og var i øvrigt på toilettet hele tiden, bare for at tisse. Jeg var helt vildt træt og energiløs hele tiden og jeg tabte mig meget 

Min mor var en dag til lægen og snakkede med hende om mig, og om at hun var bekymret, og så sendte lægen min mor hjem og bad hende komme tilbage med en urinprøve på mig, og så blev det opdaget 

Ok! Du havde meget klassiske symptomer så..! Det er bare ikke så nemt at gætte at det faktisk er diabetes   Hvordan syntes du det var at få at vide at du havde sukkersyge den gang? Når man er 10 år er man jo alligevel så stor at man tænker over at man må tage nogle andre hensyn end sine venner...

Anmeld

25. januar 2012

M&M's Mor

MyLille skriver:

Kom med Jeres erfaringer

Nu har ingen af mine børn diabetes men har jeg selv og fik det da jeg var 13 mdr gammel...jeg blev ved at have symptomer på en omgang slem influenza men vores huslæge dengang kunne ikke få det til at passe med jeg havde været så syg af det i 3 uger så han ville have mig indlagt til nærmere undersøgelser så der blev taget en masse prøver på mig og på denne måde fandt de ud af det...

Anmeld

25. januar 2012

mariesmavse92

MyLille skriver:

Ok! Du havde meget klassiske symptomer så..! Det er bare ikke så nemt at gætte at det faktisk er diabetes   Hvordan syntes du det var at få at vide at du havde sukkersyge den gang? Når man er 10 år er man jo alligevel så stor at man tænker over at man må tage nogle andre hensyn end sine venner...

Jeg syntes, det var forfærdeligt! Som 10-årig troede jeg at sukkersyge betød NUL sukker overhovedet, hvilket jo er slemt for nutidens børn  men jeg lærte rigtig hurtigt at leve med det, det bliver hurtigt en livsstil så det er der ikke noget slemt i  eller det har der ikke været for mig i hvert fald. Men ja det kan da være svært at diagnosticere specielt på et lille barn som dit. Håber ikke hun får det  

Anmeld

26. januar 2012

Nessie

MyLille skriver:

Ja vi har det nemlig også i familien, og da bliver man jo meget opmerksom på de minste symptomer. Jeg er sygeplejerske på en diabetesafdeling, og har flere ganger tænkt på at tage et blodsukkeraparat md hjem for at måle på hende, men samtidig er det måske lidt hysterisk (som min mand siger..) Man bliver jo lidt præget af sit erhverv  
Vi skal til lægen om en uge, så får vi nævne det der.. det er jo egentlig tidlig at udvikle diabetes som 1årig.

Vi må trods alt håbe de ikke arver sygdommen Selv om det absolut er til at leve med..

Så kender du jo alt til det, og ved præcis hvordan du skal gøre

Er der andre tegn på det, end bare at drikke en masse vand?

Det kan godt være at manden synes det er hysterisk, men hellere få det tjekket, og være sikker på at der ikke er noget, end at vente længe.

Min egen læge kender til diabetes historien i min familie. Min farmor havde det, og fik det i starten af 30'erne, så min læge har været lidt obs på det, og tjekket mit blodsukker ind i mellem, hvis jeg lige hvade nogle symptomer på det.
Men foreløbig er jeg da heldigvis sluppet med graviditets sukkersyge

Jeg håber virkelig ikke at de små får det Det er da bestemt en sygdom der er til at leve med, men ville jo selvfølgelig helst være det foruden. Min søster fik det konstateret da hun var 17, og det var ikke en nemalder at få det i. Så tror jeg egentlig at det er bedre hvis de får det tidligt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.