Ja førstegangsfødende er ikke altid = mange timer med udvidelsesveer...
Fredag formiddag den 20. var vi i Greve og hente vores nye brugte familiebil og på vej derind havde jeg en halvtimes tid med lændesmerter og let murren i maven og så ellers ikke mere i den dur.
Kl. 18 om aften kører vi fra Møn og til Nykøbing Falster for at fejre min mors fødselsdag. Vi kører hjem igen kl. lidt over 21 og ligger vel hjemme i vores seng ca. 22.30-22.45.
Kl. 01.45 ca. vågner jeg ved den første ve, som egentlig føles som en gang ondt i mave og lænd og med trang til at lave stort og sådan synes jeg egentlig alle veer føles.
Kl. 03.00 ringer jeg til fødegangen og fortæller dem, at jeg har meget svært ved at vurdere hvor lang tid veerne varer og hvor der er imellem, men at jeg føler de kommer ret regelmæssigt og uden særlig lang tid imellem (i min journal står der godt nok, at jeg fortæller de er uregelmæssige
).
Jordemoderen beder mig om at arbejde med veerne og prøve at finde ro og så afvente lidt, idet jeg jo er førstegangsfødende - hun tilbyder mig godt nok at komme ind til tjek, men jeg har ikke særlig meget lyst til at køre 1 time for så at få at vide, at jeg kan tage hjem igen og vælger så at se tiden an.
Kl. 03.45 siger jeg til kæresten, at han godt må pakke bilen mens jeg tager et bad.
Kl. 04.00 går vandet mens jeg står og forsøger at tørre mig efter badet og jeg beder kæresten ringe til fødegangen og sige til dem, at vi altså kører nu! Vi kører afsted 04.15.
Kl. 05.15 er vi ankommet på fødegangen og jeg bliver undersøgt og for at vide, at jeg er 9 cm åben!!! Og jeg når lige at få sagt/konstateret til jordemoderen, at "så kan jeg ikke nå at få smertestillende/epi vel"?
Kl. 05.30 starter presseveerne, som dog desværre viser sig ikke at være særligt effektive og efter 1 time bliver der sat vedrop op.
Kl. 07.02 lørdag d. 21. januar efter 1½ time med presseveer og et klip i mellemkødet, som var meget højt og derfor holdt den bette tilbage, ja som kom vores skønne DRENG til verden.
"Prop" vejede 3840 g og måler 49 cm - så jordemoderen havde nogenlunde ret i forhold til fosterskønnet, men han var bare ikke så lang igen
.
Vi blev udskrevet fra barselgangen her til formiddag mandag d. 23., hvor jeg egentlig havde termin.
Billeder følger senere...
/Winnie