Har ikke mærket liv endnu??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.253 visninger
13 svar
0 synes godt om
22. januar 2012

Chevro

Er idag 20+2, men har endnu ikke mærket liv. Er det normalt, eller er det oftest pga "puden" kan sidde foran?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2012

morethanperfect

Chevro skriver:

Er idag 20+2, men har endnu ikke mærket liv. Er det normalt, eller er det oftest pga "puden" kan sidde foran?

Ja det er vidst noget med om moderkagen ligger foran eller bagved .. 

Anmeld

22. januar 2012

Chevro

Skal scannes imorgen, så håber da bestemt det er derfor (:

Anmeld

22. januar 2012

morethanperfect

Chevro skriver:

Skal scannes imorgen, så håber da bestemt det er derfor (:

Ja mon ikke det er det

Der er mange der har en moderkage der ligger foran

Anmeld

22. januar 2012

Chevro

Vil satse på det ;-) Ingen grund til unødig bekymring!
Meen man tænker alligevel lidt over det, når alle andre skriver at de mærkede for mere end en måned siden osv..

Anmeld

22. januar 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Held og lykke med det i mogen, det er så dejligt lige at få lidt tryghed for at alt er ok! Vh stine

Anmeld

22. januar 2012

Kløver

hvis det er din første er det ikke usædvanligt man kan mærke det efter uge 20. Selv mærkede jeg liv i uge 14+ i første graviditet hvor moderkagen lå bagudvendt mod ryggen, denne gang har jeg først mærket bobler i uge 18-19 og sådan for alvor mærket liv efter uge 20, og min moderkage ligger frem mod maven. håber og er sikker på alt er som det skal være

Anmeld

22. januar 2012

Chevro

Ja, tak ;-) Håber og tror jeg også på det er. Dejligt at man lige kan få lidt Info, når man ikke har været gravid før er der jo selvfølgelig nogle ting man ikke lige helt har styr på. men tak ihvertfald!

Anmeld

22. januar 2012

EnGodMor

Chevro skriver:

Jeg fik af vide, med min første graviditet, at jeg skulle mærke liv mellem uge 20 og 26  Har lige googlede det der står nedenunder til dig Knus herfra.

Hvis du venter dit første barn, kan du forvente at mærke liv første gang omkring uge 20. Har du født før, kan du sikkert mærke liv tidligere, dels fordi du kan genkende fornemmelserne, og fordi din livmoders muskler er mindre elastiske end første gang. Nogle flergangsfødende mærker allerede liv i uge 14, nogle senere.
Der er dog stor forskel på, hvornår den enkelte mærker liv første gang. Hvis du er slank, vil du sikkert mærke det tidligere, end hvis du var overvægtig. Er din moderkage placeret ud mod maveskindet, kan den danne en ”stødpude”, der kan gøre det sværere at mærke de første spæde spark. Der er også stor forskel på, hvor aktive fostre er. Vender barnet på en måde, så det sparker ind i ryggen, kan det også være sværere at mærke. Du skal gerne have mærket liv inden uge 25.
Ofte mærker man de første fosterbevægelser om aftenen, når man slapper af på sofaen eller er kommet i seng. Du vil sikkert i resten af graviditeten opleve, at du mærker dit barn allermest, når du slapper af og har god tid til at mærke den lille.
De første uger kan der gå flere dage mellem, at du mærker noget. Det er helt normalt, da fosteret stadig er så lille, og dets spark og bevægelser ikke er så kraftige endnu. Der kan også være dage, hvor du mærker rigtig mange fosterbevægelser, og ingenting dagen efter. Jo ældre barnet bliver, jo mere danner det sin egen rytme. Med tiden lærer du dit barns mønster og rytme at kende. Denne rytme og dit kendskab til netop dit barn er en god rettesnor for, om alt er, som det skal være.
Først omkring uge 28 bør du mærke liv hver dag og helst på nogenlunde samme måde. Hvis barnets bevægelser ændrer sig markant, og du en dag slet ikke mærker liv, skal du reagere. Læs mere under Faresignaler i graviditeten.

Anmeld

23. januar 2012

Chevro

Tak, den var rart at læse! :-) Det giver lidt mere ro

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.