Det er lige på vippen. Statsforvaltningen anbefaler at overnatning starter i 9-12 måneders alderen. Det vurderes i forhold til hvilket forhold far og barn har - og hvis der er tale om 9 måneder mener jeg også de lægger vægt på om der er ældre søskende.
Måske du skulle du tale med din eksmand og fortælle ham om din bekymring i forhold til overnatning og foreslå at de første 3 måneder er uden - men altså fuldt dags samvær og fra 12 måneder (eller før hvis I vurderer det) så får han natten med?
Det er selvfølgeligt vildt hårdt at skulle undvære sit barn for faderen, men reglerne/retningslinierne varetager de små børns tarv, således at de ikke er længere tid væk fra bopæls/primær forældren end vil være tilrådeligt i deres alder.
Der er garanteret nogle, der vil sige til dig, at far har lige så meget ret til jeres søn som dig. Det var der en der sagde til mig herinde (meget vredt endda) da min søn var nogenlunde i jeres søns alder. Men det er ikke et spørgsmål om ret. Det er et spørgsmål om barnets tarv. Det er anderledes i familier der stadig er sammen, for der vil en "normal" far unægteligt se sit barn mere end de gør i en samværsopstart (når barnet er så lille). Desværre - gid vi alle kunne have lige præcis den familie vi drømmer om.
Anmeld