Eksperthjælp: Smølf

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.699 visninger
1 svar
0 synes godt om
9. marts 2009

Rikke Nielsen

"Kære "Maria""

Hej Rikke!

Jeg er gravid i 6.uge. Jeg har haft kvalme i snart en uge nu, hver dag fra morgen til nat, jeg føler mig hele tiden svimmel og hver gang jeg prøver at rejse mig, får jeg kvalme igen og igen, som om det bliver værre når jeg rejser mig. Jeg har hele tiden haft lyst til at kaste op, da jeg føler det når mig lige til halsen, men der kommer aldrig noget ud. Og mit hjerte banker hurtigt hver gang jeg føler jeg skal kaste op.

Det er slet ikke sjovt at være mig lige nu. Jeg vil så gerne nyde min graviditetsperiode.

Jeg ved godt man kan få kvalme under graviditeten, men kan det passe jeg skal have det mere end en hel uge? Og hvor lang tid kan det blive ved? Vel ikke hele min graviditets periode, vel?

Rikkes svar

Kære "Maria"

Tillykke med graviditeten.

Det er bestemt ikke rart med en sådan altoverskyggende kvalme. Man har glædt sig til sin gravidtet og forbinder ofte graviditeten med gode og lykkelige ting. En sådan kvalme som din kan være meget hård, da jeg kan forstå at du har kvalme hele dagen.

Nogle kvinder oplever ikke kvalme elller opkast i deres graviditet, mens andre har kvalme hele døgnet. Alle variationer er normale, men der er mange gode råd til at lindre kvalmen.

Typisk kan kvalmen starte i 4.-8. uge og aftager som regel igen ved din 12.-16. uge. Der er dog ganske få, som oplever kvalme gennem hele deres graviditet.

Det kan godt passe at du har kvalme en hel uge. Du skal naturligvis være opmærksom på at få nok nærig og væske, men da du ikke kaster op, er du ikke så udsat for dehydrering, men du skal endelig få spist og drukket i de perioder du ikke har kvalme. Jeg kan give dig nogle råd mod kvalme og ellers vil jeg råde dig til, hvis det fortsætter, at du taler med din egen læge eller jordemoder om problemet.

Det er en god ide at spise små, lette og hyppige måltider. Mange har fordel af at starte dagen med at spise lidt let, inden man står ud af sengen. Man kan spise lidt kiks eller nødder inden man står op. Sørg for at få rigelig søvn og hvile. Både sult og træthed kan forstærke din kvalme, så forhåbeltlig kan disse råd hjælpe dig, så kvalmen bliver til at holde ud. Det handler også meget om, at der er ting som du vil kunne mærke hjlæper mod din kvalme og andre ikke. Så du må prøve dig frem hvad der virker for dig. Håber bestemt ikke du skal have kvalme hele din graviditet, men at den efter din 12.-16. uge aftager.

Held og lykke med graviditeten.

Hilsen Rikke Nielsen

Professionelle og personlige ultra- lydscanninger af gravide i både 2D og 3D/4D.

Se Rikkes hjemmeside: Scanningsklinikken.dk

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

9. marts 2009

Rasmine

Hahahhahahahaa.............

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+